Stresul elevilor se accentuează odată cu apropierea primelor simulări ale examenelor naționale din acest an. Elevii din clasa a VIII-a preferă să apeleze la profesori de meditații pentru a se pregăti mai intens de Evaluarea Națională. Subiectele vor fi elaborate pe baza conţinuturilor şi competenţelor asociate acestora, conform programelor aprobat prin ordin de ministru.
Simulările care au loc în fiecare unitate de învățământ au drept scop familiarizarea elevilor cu rigorile unui examen real, precum și optimizarea rezultatelor obținute de către elevii din învățământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale sau liceale. Rezultatele obținute la simulare nu se contestă și nu se trec în catalog.
Stresul elevilor ieșeni se accentuează pe zi ce trece
Simularea pentru Evaluarea Națională va fi pe 4 aprilie la Limba Română și pe 5 aprilie la Matematică. Elevii se pregătesc intens, alegând să meargă la profesori de meditații pentru a se asigura din timp că vor putea obține rezultate bune la examenele de simulare.
„Am în jur de 20 de elevi la meditații, pentru că trecerea din sistemul online în sistemul fizic îi stresează destul de tare. Din acest motiv, majoritatea elevilor de clasa a VIII-a apelează la meditații, pentru a se asigura că înțeleg informațiile mult mai bine. Deși se stresează foarte tare, noi ca și profesori încercăm să lucrăm cu psihicul lor și să-i ajutăm să treacă peste acest moment de stres, rezultând numai lucruri benefice și note cât mai bune”, spune o profesoară de limba și literatura română din Iași, Evelina Zaharia.
Disciplinele la care se organizează simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2021 – 2022 sunt: limba și literatura română, limba și literatura maternă pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă, precum și simularea la matematică.
„Sunt așa de stresată. Deși am învățat, simt ca acum va fi mai greu. Trebuie sa văd cum îmi stăpânesc emoțiile pana la examen”, spune Maria, elevă în clasa a VIII-a.
Conform psihologului Roxana Postolache, în fiecare an adolescenții trăiesc acest stres înaintea examenelor sau a evaluărilor naționale.
„Anul acesta stresul elevilor se dublează din cauza trecerii de la mediul online la mediul fizic. Este un stres suplimentar care afectează elevul, aceștia s-au adaptat ușor la mediul online și li s-a părut firesc acest mod de predare, dar în momentul în care au întâmpinat mai multe dificultăți, inclusiv problemă legată de deficiența de atenție care s-a dezvoltat în timp. Am copii care vin la mine la cabinet cu anxietate și stres puternic față de școală, iar cei care au și simulări acest stres se accentuează. Este un moment dificil pentru elevi, pentru părinți și pentru profesori. Dacă nivelul de stres simt că îi depășește ar trebui să apeleze la specialiști, până la examenul din vară mai este timp pentru ca specialistul să îi poată ajuta pe copii cu instrumente pentru reglarea acestui stres suplimentar. Părinții trebuie să fie destul de aproape de copii, oferind un ajutor ori de câte ori este nevoie”, a precizat Roxana Postolache.
Ce trebuie să știe elevii despre simularea Evaluării Naționale
Conform Ordinului Ministrului Educației nr.3.045/21. 01.2022, conținutul pentru simularea Evaluării Naționale pentru elevii clasei a VIII-a este făcut public pentru a familiariza elevii cu structura examenului. Pentru Limba și Literatura Română sunt exceptate următoarele conținuturi din elementele de construcție a comunicării: construcții impersonale, construcții cu pronume reflexive și construcții incidente. Aceștia trebuie să știe că subiectul de la simulare nu o să cuprindă realizări propoziționale ale unor funcții sintactice care se referă la completiva directă, completiva indirectă și completiva prepozițională.
La matematică sunt exceptate din domeniul algebră, respectiv subdomeniu funcții, următoarele: reprezentarea şi interpretarea unor dependenţe funcţionale prin tabele, diagrame şi grafice, dar și funcţii de forma f:_-_, f (x)= a+b, unde a şi b sunt numere reale, graficul acestor funcții, reprezentarea și interpretarea geometrică a graficului acestor funcții, lecturi grafice. La subdomeniul corpuri geometrice nu se vor regăsi în subiectele de la simulare, perpendicularitatea și ariile și volume ale unor corpuri geometrice: piramidă regulată și prisma dreaptă.
Stresul elevilor se acumulează și din cauza așteptării, dar și a emoțiilor care sunt stăpânite cu greu, mai sunt câteva zile și va avea loc simularea Evaluării Naționale.