Prima pagină » Actualitate » Șeful Clinicii I chirurgie de la Spitalul „Sf. Spiridon” Iași este îngrijorat de starea critică în care se prezintă bolnavii la internare. Conf. dr. Nicolae Dănilă crede că peste 3 luni vor fi pacienți pe care nu îi va mai putea salva
Șeful Clinicii I chirurgie de la Spitalul

Șeful Clinicii I chirurgie de la Spitalul „Sf. Spiridon” Iași este îngrijorat de starea critică în care se prezintă bolnavii la internare. Conf. dr. Nicolae Dănilă crede că peste 3 luni vor fi pacienți pe care nu îi va mai putea salva

23 iun. 2020, 04:00, 2 ,
Bianca Ciubotariu în Actualitate

Șeful Clinicii I chirurgie de la Spitalul „Sf. Spiridon” din Iași spune că pacienții se prezintă la internare în stare critică. Conf. dr. Nicolae Dănilă susține că peste 3 luni vor fi bolnavi pe care nu îi va mai putea salva. La Spitalul „Sf. Spiridon” se internează doar pacienții care au dezvoltat complicații ale bolii cronice sau reprezintă o urgență majoră

La Clinica I Chirurgie de la Spitalul „Sf. Spirdon” din Iași se internează și se operează doar pacienți care reprezintă o urgență chirurgicală. Cei care suferă de boli cronice, printre care se numără și cancerul, trebuie să aștepte o complicație a bolii pentru a putea fi internați. Conf. dr. Nicolae Dănilă spune că, din cauza faptului că în spital sunt permise internările doar pentru urgențe, pacienții care suferă de cancer sau alte boli grave sunt nevoiți să suporte durerea până la ridicarea restricțiilor din spitale sau până ce starea lor se agravează și au nevoie de o intervenție chirurgicală.

„În cazul cancerelor va fi situația mai dificilă. Un cancer evoluează și dacă nu-i faci nimic, atunci s-ar putea ca peste 3 luni de zile să nu mai ai ce opera”, spune conf. dr. Nicolae Dănilă, șeful Clinicii I chirurgie de la Spitalul „Sf. Spiridon” din Iași.

Conf. dr. Nicolae Dănilă: „Un cancer evoluează și dacă nu-i faci nimic, atunci s-ar putea ca peste 3 luni de zile să nu mai ai ce opera”

La Clinica I chirurgie de la Spitalul „Sf. Spiridon” din Iași, din 25-30 de intervenții chirurgicale care aveau loc înainte, acum se fac doar 4 în 24 de ore. Conf. dr. Nicolae Dănilă explică faptul că pacienții cu boli cronice nu sunt primiți în spital decât în momentul în care starea lor de sănătate se agravează. Acest aspect va duce la agravarea stării lor de sănătate.

„În cazul cancerelor situația va fi mai dificilă. Un cancer evoluează și dacă nu-i faci nimic, atunci s-ar putea ca peste 3 luni de zile să nu mai ai ce opera. Dar, din fericire, strict la patologia esofagiană există tratamente adjuvante, radioterapie, chimioterapie, care îți permit amânarea operației pentru o perioadă, sperăm noi, mai bună. În ceea ce privește celelalte afecțiuni, doar dacă survine o complicație putem interveni. În mod clar, situația nu este favorabilă, dar, să fim realiști. Nu doar COVID-19 este vinovat de asta. Întotdeauna ne-am confruntat cu prezentarea tardivă la spital. În ultimii ani buni, constatăm o adresare tardivă a majorității pacienților la spital”, spune conf. dr. Nicolae Dănilă, medic chirurg.

Pregătirea sălii de operație pentru următoarea intervenție chirurgicală necesită un timp de 3 ore

Pe perioada stării de urgență, la Spitalul „Sf. Spiridon” Iași au fost operați doar pacienții care sufereau de complicații ale bolii, complicații care le puneau viața în pericol.

„Spitalele nu pot interna cazurile cronice și să le opereze, așa cum se întâmpla acum jumătate de an. În cazurile cronice, un punct special este cel al cancerelor. Cancerul este considerat o boală cronică chiar dacă este gravă și amenință prognosticul vital. Evident, în această perioadă am operat cazurile de cancer la care survenea o complicație și devenea o urgență chirurgicală. De asemenea, am avut cazurile previzibile cu un alt grad de risc, o complicație, și atunci, pentru a nu ajunge bolnavul în această situație, s-a făcut operația. Un element care este limitant pentru activitatea noastră este maniera în care se face sterilizarea blocului operator. La blocul operator nu are importanță dacă există suspiciune sau este pozitiv pacientul. Pregătirea sălii pentru operația următoare necesită un timp tehnologic de 3 ore. Nu se mai pot face același număr de intervenții chirurgicale. Înainte se păstrau doar 30 de minute între intervenții”, mai spune conf. dr. Nicolae Dănilă.

Conf. dr. Nicolae Dănilă: „Eu nu pot lăsa un bolnav să aștepte până trece pandemia”

La Clinica I chirurgie de la Spitalul „Sf. Spiridon” din Iași nu s-a observat o creștere a numărului de cazuri care s-au complicat pe perioada stării de urgență. Cu toate acestea, medicii au decis să facă intervenții chirurgicale pentru unii pacienți care aveau starea de sănătate predispusă vizibil la agravare.

„Nu a fost o creștere a cazurilor complicate. Mă refer la cancere. Oamenii au stat acasă de frica îmbolnăvirii cu COVID-19 pentru că, în principiu, toți colegii au aplicat corect ceea ce știu. Un cancer și mai ales care poate avea tendința de agravare a fost operat pentru a evita complicarea lui. Evoluția infecției cu COVID-19 este mai puternică la persoanele cu sistemul imunitar scăzut. Evident că prognosticul nu este bun. De aceea, sincer să fiu, am apelat și la latura umană. Eu nu pot lăsa un bolnav să aștepte până trece pandemia. Am operat pacienți pentru a le da șansa de supraviețuire. Dacă nu s-a putut opera, ceva tot am putut face. Am recurs la radioterapie, la chimioterapie, care permit tratarea bolnavului. Să sperăm că va trece valul epidemic și vom putea opera în condiții bune. Cazurile au fost judecate și tratate ținând cont de ceea ce este mai bun pentru bolnav. Scăderea operațiilor a fost considerabilă în această perioadă. Dovadă și faptul că per spital, la ora actuală, nu știu dacă din 1.000 și ceva de paturi am avut ocupate 300. Asta corespunde și normelor date de Minister”, adaugă conf. dr. Nicolae Dănilă.

Medicii de la Clinica I chirurgie se așteaptă la un aflux de pacienți în stare gravă, care vor reprezenta urgențe chirurgicale

Conf. dr. Nicolae Dănilă spune că pacienții care nu au reprezentat o urgență chirurgicală în această perioadă pentru a fi primiți în spitale și cei care au suportat efectele bolii acasă vor ajunge cel mai probabil la spital cu o stare de sănătate agravată.

„Eu prevăd că după ce se va relaxa starea sanitară de la noi din țară și se va permite internarea cazurilor cronice, va fi un aflux, pentru că sunt mulți oameni care, de frica virusului, stau și rabdă acasă, uneori dureri destul de importante. Am avut două situații în care a trebuit să internez ca urgență doi pacienți până când simptomatologia s-a liniștit. Este o abatere de la recomandările făcute anterior și asta aduce la acutizarea bolii. Dacă reușim să revenim la situația corectă, să nu mai aibă dureri, să se simtă bine, îi trimitem acasă. Pacientul trebuie să înțeleagă că noi nu fugim de responsabilitatea de a opera, dar efectiv, în situația dată, este bine să acționăm cu o prudență mai mare, să nu riscăm absolut nimic”, încheie conf. dr. Nicolae Dănilă.