Un pasaj rutier subteran cu o bandă pe sens pe Aleea Sadoveanu și unul cu două benzi sub strada Anastasie Panu, pentru prelungirea esplanadei pietonale din centrul Iașului, vor fi luate în calcul de Primărie. Cele două investiții au o valoare totală de circa 10 milioane de euro. Schițele proiectelor au fost finalizate, investițiile urmând a trece prin Consiliul Local
Două noi investiții legate de fluidizarea traficului rutier și extinderea zonei pietonale din centrul Iașului vor fi luate în calcul de municipalitate în aceste zile. Consiliul Local va analiza la finalul acestei săptămâni, două proiecte de hotărâre legate de demararea investițiilor privind două pasaje rutiere, amplasate de pe Aleea Mihail Sadoveanu și din fața Palatului Culturii, pasaje care vor avea rolul de a fluidiza traficul rutier din oraș. Proiectele pentru cele două pasaje rutiere subterane din Aleea Sadoveanu și din zona centrală au fost inițiate încă de anul trecut, documentația fiind înaintată ulterior către Primăria Iași pentru a fi avizată.
Iată cum va arăta noul pasaj rutier pe Aleea Sadoveanu din Iași
În calcul intră studiul de fezabilitate, indicatori tehnico-economici, a devizului general și a valorii totale pentru pasajul subteran (rutier), în vederea fluidizării traficului între Aleea Sadoveanu și bulevardul Carol I, în zona USV- Rond Agronomie. În acest caz este vorba de o investiție estimată la 23,4 milioane lei (4,7 milioane euro), conform documentului inițiat de Primăria Iași. Pasajul va avea o lungime de 300 de metri, conform documentelor. „Pasajul subteran proiectat asigură funcționalitatea de trafic auto cu o bandă pe sens cu rampă de intrare pe Aleea Sadoveanu din dreptul Universității și cu o rampă de ieșire pe bulevardul Carol I, în dreptul bisericii „Sfântul Nicolae”.
Rampa 1 (bulevardul Carol I) are o lungime de 90 metri, iar rampa 1 (Aleea Sadoveanu) are o lungime de 110 metri. Lățimea pasajului este de 8 metri, din care 7 metri benzi de circulație și câte 0,50 metri benzi de siguranță”, se arată în documentația inițiată de Primăria Iași. Durata de realizare a investiției a fost estimată la 13 luni. În calcul au fost luate două scenarii legate de construirea acestuia, din dale de beton armat sau grinzi cu corzi aderente.
Pasaj subteran pentru tramvaie în centrul Iașului. Va avea două benzi pe sens
Cel de-al doilea proiect ține de pasajul rutier/tramvai în vederea fluidizării traficului între strada Anastasie Panu și strada Palat pentru extinderea zonei pietonale de pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt către esplanada de la Palatul Culturii. Valoarea acestui proiect este de 28,4 milioane lei (5,7 milioane euro). Comform documentației, pasajul va avea o lungime de circa 200 de metri.
„Pasajul subteran proiectat asigură funcționalitatea de trafic auto cu două benzi pe sens, incluzând și o nouă cale dublă de rulare pentru transportul public cu tramvaiul, cu rampă de intrare pe strada A.Panu și ieșire pe strada Palat. Lățimea pasajului va fi de 15 metri, câte două de 7 metri și 0,50 metri bandă de siguranță”, se arată în proiectul de hotărâre.
În plus, pentru realizarea acestei investiții, se vor reamenaja și străzile adiacente. De exemplu, strada Achim Stoia, cea aflată în fața Prefecturii și a Consiliului Județean, se va reorganiza pe două benzi, câte una pe fiecare sens, în loc de 3 benzi, cât are în prezent, iar accesul în parcarea instituției va fi reorganizat. Actualul acces dinspre A.Panu va intra în dreptul peretelui de sprijin al noului pasaj.
Ce spune primarul Iașului despre noile investiții din municipiu
Primele studii legate de noile pasaje au fost realizate de o societate din București. Conducerea Primăriei Iași a arătat și în ce vor consta cele două investiții. Primarul Mihai Chirica a precizat că după ce se vor alege soluțiile finale privind construcția acestora, se va putea trece și la inițierea procedurii pentru întocmirea studiilor pentru pasajele subterane din Aleea Sadoveanu și centrul Iașului.
„Pentru cele două proiecte au fost estimate câteva zeci de milioane lei, aproximativ. În funcție de care va fi soluția finală pentru cele două proiecte, vom decide ce se va întâmpla mai departe. O să vedem care vor fi variantele cele mai bune pentru realizarea celor două investiții”, a menționat primarul Mihai Chirica.