Se schimbă legea pentru circulația românilor în străinătate. Este vorba despre românii care au copii minori. Executivul a emis o Hotărâre de Guvernare prin care renunță la cerința ca o persoană adultă, care nu este părinte sau tutore, însoțind un minor în afara țării, să prezinte certificatul de cazier judiciar. Iată ce obligații au cetățenii.
Se schimbă legea pentru circulația românilor în străinătate
S-a modificat legea privind libera circulaţie a cetăţenilor români în străinătate. Executivul a adoptat o Hotărâre de Guvern pentru revizuirea și completarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 referitoare la regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 94/2006. Aceste prevederi au fost deja incluse în Legea nr. 329/2023, care modifică Legea nr. 248/2005, și acum sunt eliminate și din normele metodologice.
Se renunță la cerința ca o persoană adultă, care nu este părinte sau tutore, însoțind un minor în afara țării, să prezinte certificatul de cazier judiciar.
Poliția de Frontieră poate verifica cazierul judiciar al adulților care însoțesc minorii folosind Sistemul Național de Evidență Informatizată a Cazierului Judiciar – ROCRIS și poate elibera certificatul de cazier judiciar pe loc.
Se mai introduce posibilitatea de a expedia pașaportul simplu electronic prin servicii de curierat, la orice adresă din România, costurile fiind suportate de solicitant. Expedierea se va face în baza sumei plătite pentru pașaport. Sistemul va fi funcțional începând cu data în care sunt îndeplinite condițiile tehnice necesare, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2025.
Vești bune pentru românii cu pașaport
Autoritățile au transmis că persoanele care dețin pașaport vor fi anunțate prin email sau SMS atunci când le expiră anumite documente personale precum buletinul, permisul de conducere și pașaportul.
Destinatarul va primi avertismentul cu 90 de zile înainte de data expirării fiecărui document. Dacă proiectul va deveni lege, notificările pentru expirarea documentelor vor fi trimise automat prin SMS sau email. Este important de menționat că, dacă autoritatea nu deține informațiile necesare, cetățenii vor fi notificați prin poștă, la ultimul domiciliu cunoscut. În ceea ce privește notificarea prin SMS sau email, autoritățile publice vor iniția proceduri pentru colectarea numerelor de telefon și a adreselor de email ale cetățenilor.
În prezent, prevederi similare sunt deja în vigoare în alte țări europene, precum Marea Britanie și Republica Moldova, unde cetățenii primesc notificări similare prin SMS, email sau alte mijloace de comunicare alese de aceștia.
Cetăţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în străinătate poate depune cerere pentru eliberarea unui paşaport simplu electronic sau a unui paşaport simplu temporar, cu menţionarea statului de domiciliu (pașaport CRDS). Pașaportul CRDS reprezintă un document pe baza căruia cetățeanul român poate face dovada identității, cetățeniei, calității, precum și a dreptului titularului de a călători în străinătate.
Deoarece cetățenii români nu pot avea în același timp decât un singur domiciliu, fie în România și deținând carte de identitate, fie în străinătate și deținând pașaport CRDS, la data predării actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului din străinătate în România, lucrătorul din serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor anulează pașaportul CRDS și îl returnează titularului.