Guvernul a anunțat că se schimbă cărțile de identitate ale românilor! Joi, 14 octombrie 2024, s-a aprobat proiectul de digitalizare a cărților de identitate, dar și de digitalizare a sistemului notarial. Noutatea este că buletinele cetățenilor vor putea fi stocate în telefon.
Se schimbă cărțile de identitate ale românilor!
Guvernul României a aprobat ieri, 14 octombrie 2024, două proiecte de digitalizare cu impact major pentru cetățeni, și anume digitalizarea cărţii de identitate electronice şi a sistemului notarial. Investiția pentru cele două proiecte este de 380 de milioane de lei, finanțată prin PNRR.
Funcția principală a cărții electronice de identitate va fi aceea de autentificare în sistemele informatice ale administrației publice, inclusiv în sistemul IT al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, potrivit oficialilor MAI. Noua carte electronică de identitate va prelua și rolul cardului național de sănătate.
„Printre principalele funcții ale cărții electronice de identitate se află legitimarea – stabilirea / certificarea identității, inclusiv în cadrul unor operațiuni derulate în mediul online pentru a consuma diverse servicii publice, utilizarea ca document de călătorie și altele. Aşadar, cetățeanul va putea consuma orice serviciu electronic, pentru care furnizorul va stabili că accesul se face în baza cărții electronice de identitate.”, a transmis MAI.
Buletinul va avea amprente digitale și faciale
În România, măsura va fi implementată prin introducerea buletinului electronic până în august 2031. Acesta va conține amprentă facială şi două amprente digitale. Încă din anul 2021, amprentele digitale sunt integrate în cipul cărților de identitate din Germania. Această măsură a generat numeroase critici în Germania. Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a emis o decizie și anume că prezența amprentelor digitale pe cărțile de identitate este legală, însă regulamentul trebuie ajustat.
Cu toate că drepturile fundamentale referitoare la viața privată și protecția datelor personale sunt limitate, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a concluzionat că introducerea amprentelor digitale în cărțile de identitate face mai dificilă falsificarea documentelor și furtul de identitate. De asemenea, acest lucru facilitează cetățenilor UE exercitarea mai ușoară a dreptului lor la liberă circulație în interiorul Uniunii Europene.
Potrivit Curții de Justiție a Uniunii Europene amprentele sunt înregistrate exclusiv pe documentul de identitate în sine, fără a fi stocate într-o bază de date centralizată. Noul buletin electronic va putea fi solicitat de părinţi pentru copii încă de la naştere, iar astfel românii vor renunţa la limita de vârstă de 14 ani pentru a putea deţine un document de identitate. Totuşi, până la împlinirea vârstei de 12 ani, noul buletin electronic nu va conţine amprentele digitale ale deţinătorului.
Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt următoarele: datele din formatul tipărit, cu excepţia semnăturii olografe a titularului; prenumele părinţilor titularului; un certificat pentru semnătură electronică şi, după caz,certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea suntdefinite în legislaţia din domeniu; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Cert este că buletinele românilor se vor schimba. Guvernul României a aprobat pe 14 octombrie 2024 două proiecte importante de digitalizare, digitalizarea cărților de identitate și digitalizarea sistemului notarial.