Se caută specialiști în acest domeniu! Este vorba despre sectorul reparațiilor auto. România se confruntă cu o criză acută de mecanici. Peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăți majore în recrutarea de muncitori calificați. Iată de ce tot mai mulți români evită acest loc de muncă.
Se caută specialiști în acest domeniu!
România trece printr-o criză fără precedent în sectorul reparațiilor auto, și anume nu sunt suficienți mecanici auto. Reprezentantul Patronatului Operatorilor de Service Auto din România subliniază că această situație nu afectează doar activitatea service-urilor, ci și siguranța rutieră, întrucât întârzierile în reparațiile vehiculelor pot conduce la circulația unor mașini la mâna a doua cu defecțiuni care nu sunt remediate la timp.
„Suntem într-un punct critic. Dacă nu luăm măsuri imediate, vom ajunge în situația în care mulți operatori din domeniu își vor închide porțile, iar clienții vor fi nevoiți să aștepte săptămâni sau chiar luni pentru o reparație esențială. Se vorbește despre tehnologizare și digitalizare ca soluții, dar realitatea este că, fără o resursă umană calificată, aceste avansuri tehnologice sunt inutile. Roboții nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii și tehnicienii auto – cel puțin nu în viitorul apropiat. Avem nevoie de soluții reale, iar autoritățile trebuie să înțeleagă gravitatea acestei crize.”, avertizează prim-vicepreședintele POSA, Marian Lazăr.
Sectorul reparațiilor auto din România se confruntă cu o criză profundă de forță de muncă, cauzată de mai mulți factori: plecarea specialiștilor români spre alte țări europene, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive; lipsa unui sistem de formare profesională eficient care să asigure pregătirea noilor generații de muncitori calificați; reticența tinerilor de a intra în acest domeniu; creșterea cererii pentru reparații auto ca urmare a creșterii numărului de autovehicule în circulație.
Deficit de personal în sectorul reparațiilor auto
Industria auto din România se confruntă cu o criză profundă de forță de muncă și anume un deficit de mecanici auto. Conform unei statistici POSA, 75% dintre service-urile auto declară că au dificultăți în recrutarea de personal, 60% dintre ateliere au întârzieri în livrarea mașinilor reparate din cauza lipsei de tehnicieni, 30% dintre service-uri spun că sunt în pericol de închidere în următorii 5 ani dacă nu se găsesc soluții pentru forța de muncă. Pentru a stopa colapsul forței de muncă în service-uri, POSA cere măsuri urgente din partea autorităților,.
Patronatul Operatorilor de Service propune o strategie pe termen lung pentru revitalizarea meseriilor auto, bazată pe trei piloni: reintroducerea educației profesionale – statul trebuie să sprijine deschiderea de clase dedicate tinichigiilor și vopsitorilor auto, mecanicilor, electricienilor în școlile tehnice și să încurajeze colaborarea cu service-urile auto; creșterea atractivității meseriei – condiții de lucru moderne, tehnologii de ultima generație, salarii competitive și beneficii pentru muncitori; campanii de promovare a meseriilor auto – POSA propune o campanie națională pentru promovarea acestor meserii în rândul tinerilor.
„Dacă autoritățile nu se iau măsuri concrete acum, riscăm să asistăm la închiderea unui număr mare de service-uri și la o criză fără precedent în sectorul reparațiilor auto.”, a mai precizat prim-vicepreședintele POSA, Marian Lazăr.
Sectorul reparațiilor auto se confruntă cu un deficit acut de mecanici auto, iar reprezentanții Patronatului Operatorilor de Service Auto din România cer autorităților să ia măsuri penteu a-i atrage pe tineri să lucreze în acest domeniu de care mulți se feresc.