În perioada septembrie 2023 – martie 2025, Școala Primară „Carol I” din Iași a implementat proiectul Erasmus+ G.I.F.T.E.D. – ”Growth and Inclusion For Talented students through the encouragement of Excellency and Diversity”, nr. de referință 2023-1-RO01-KA122-SCH-000143380, un demers ambițios menit să sprijine incluziunea elevilor cu abilități înalte și să modernizeze procesul educațional prin integrarea tehnologiilor digitale. Proiectul a fost finanțat prin programul Erasmus+ al Comisiei Europene și a urmărit dezvoltarea competențelor cadrelor didactice în lucrul cu elevii cu potențial ridicat și în utilizarea tehnologiei în procesul didactic, pentru a crea un mediu educațional incluziv, modern și adaptat nevoilor elevilor.
Școala Primară „Carol I” din Iași încheie cu succes proiectul Erasmus+ G.I.F.T.E.D.- o investiție în excelență și diversitate
Șase cadre didactice ale școlii au participat la cursuri de formare internațională în Franța (Paris) și Spania (Valencia), având ca tematici educația diferențiată pentru elevii cu cerințe educaționale speciale și integrarea TIC în activitățile de predare. În urma acestor experiențe, profesorii și-au dezvoltat abilitățile pedagogice, au obținut certificate Europass Mobility și au elaborat resurse educaționale valoroase, care sunt acum accesibile întregii comunități școlare. Aceste resurse și-au găsit aplicabilitatea rapidă în clasă, unde lecțiile au devenit mai dinamice, iar relația dintre profesori și elevi s-a consolidat printr-o colaborare bazată pe tehnologie, interactivitate și feedback permanent.
Proiectul și-a extins impactul și în afara sălilor de clasă, rezultatele fiind valorificate în cadrul unor ateliere metodice la nivel județean, prin publicarea ghidurilor de bune practici și a resurselor educaționale deschise (RED), dar și printr-o prezență constantă și transparentă în mediul online, pe pagina școlii și în presa locală. Un accent deosebit a fost pus și pe implicarea părinților, care au fost invitați să participe la activități educaționale dedicate, contribuind astfel la întărirea legăturii școală–familie și la construirea unei comunități educaționale unite.
Un alt rezultat notabil a fost creșterea cu peste 5% a numărului de elevi identificați ca având abilități înalte, care au fost ulterior implicați în activități specifice de aprofundare și stimulare a potențialului, cum ar fi extinderea participării la clubul de robotică CaroLIIS, oportunități de tipul clubului de excelență la limba și literatura română CEC, ateliere de dezvoltare socio-emoțională „Antrenat să fiu campion” și includerea acestora în proiectul „Ziua Performanței”, desfășurat lunar în școală. Trei dintre profesorii formați au implementat activități diferențiate pentru cel puțin 120 de elevi, iar trei ateliere tematice au fost organizate pentru părinți, având ca temă susținerea dezvoltării copiilor cu potențial ridicat.
În ceea ce privește componenta digitală, utilizarea platformelor online a devenit o practică constantă, Google Classroom, Kahoot, Padlet, Edpuzzle sau Quizlet fiind integrate în activitatea didactică curentă. Cei trei profesori participanți la cursul din Valencia au susținut lecții demonstrative în cadrul comisiilor metodice și au organizat un atelier județean de formare, la care au participat cadre didactice din alte școli din Iași. Impactul a fost măsurat prin chestionare aplicate elevilor, părinților și profesorilor, confirmând un grad crescut de satisfacție și o percepție pozitivă asupra modernizării actului educațional.
Proiectul G.I.F.T.E.D. reconfirmă angajamentul instituției față de o educație de calitate, echitabilă și adaptată cerințelor societății contemporane. Prin valorificarea resurselor europene și prin deschiderea către schimb de bune practici, școala se poziționează ca un reper de excelență și incluziune, contribuind activ la formarea unei generații de elevi pregătiți pentru viitor.