Prima pagină » Eveniment-Social » Școala Altfel și Săptămâna Verde ar putea dispărea din programa școlară! Părerile cadrelor didactice sunt împărțite. „Scepticismul provine mai ales din partea părinților” 
Școala Altfel și Săptămâna Verde ar putea dispărea din programa școlară! Părerile cadrelor didactice sunt împărțite. „Scepticismul provine mai ales din partea părinților” 

Școala Altfel și Săptămâna Verde ar putea dispărea din programa școlară! Părerile cadrelor didactice sunt împărțite. „Scepticismul provine mai ales din partea părinților” 

16 ian. 2025, 02:00,
Iulia MARIA în Eveniment-Social

Un studiu recent realizat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) scoate la lumină opiniile controversate ale cadrelor didactice privind structura anului școlar, cu accent pe programele Școala Altfel și Săptămâna Verde. Deși ambele inițiative au fost concepute pentru a diversifica experiența educațională, peste 900 de profesori și directori de școală cer renunțarea la cel puțin unul dintre ele. Motivele principale invocate sunt lipsa resurselor financiare, relevanța scăzută pentru curriculum și dificultatea de organizare. La nivelul județului Iași, reprezentanții ISJ spun că aceste nemulțumiri sunt mai puțin evidente

Școala Altfel și Săptămâna Verde ar putea dispărea din programa școlară! Părerile cadrelor didactice sunt împărțite. „Scepticismul provine mai ales din partea părinților”

Studiul, desfășurat în perioada octombrie – noiembrie 2023, a implicat aproape 7.000 de cadre didactice din toate regiunile țării. Respondenții, majoritar profesori de gimnaziu, au fost invitați să ofere recomandări privind îmbunătățirea structurii pe module a anului școlar.

„Aproximativ unul din zece profesori doresc un program de studiu mai riguros și modalități prin care să se evite fragmentarea anului școlar, întrucât acest lucru afectează negativ achiziția de cunoștințe și ritmul învățării, dar și pregătirea elevilor pentru examene. Câteva dintre aceste modalități de evitare a fragmentării ar fi, în opinia profesorilor respondenți, comasarea acestor două programe sau scurtarea lor ori înlocuirea unui astfel de program cu una dintre vacanțe”, se arată în raportul CNPEE.

În ciuda criticilor, alți profesori recunosc beneficiile acestor programe. Aceștia propun măsuri de sprijin financiar, precum gratuitatea intrării la muzee și a transportului pentru activitățile extrașcolare pentru a crește accesibilitatea și relevanța lor.

Conform metodologiei programelor, Școala Altfel a fost introdusă în 2016 cu scopul de a dezvolta abilitățile socio-emoționale și de învățare ale elevilor. Activitățile incluse în acest program oferă libertate cadrelor didactice de a îmbina teoria cu practica într-un mod creativ. Cu toate acestea, mulți profesori consideră că activitățile sunt dificil de organizat fără sprijin financiar adecvat.

Un alt program relativ nou, Săptămâna Verde, urmărește educarea elevilor în spiritul protecției mediului. Cu toate acestea, profesorii spun că temele abordate nu sunt întotdeauna relevante pentru curriculum, iar organizarea activităților poate fi copleșitoare.

Ce spun reprezentanții din Iași?

Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, subliniază că, la nivel local, nemulțumirile sunt mai puțin evidente.

„În Iași, nu vedem o mare nemulțumire legată de structura pe module sau de programele Școala Altfel și Săptămâna Verde. Majoritatea feedbackurilor pe care le primim reflectă o împărțire echilibrată între secvențele de învățare și pauze. Totuși, scepticismul provine mai ales din partea părinților, care se raportează la un sistem educațional diferit de cel de acum”, a declarat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.

Pe de altă parte, directorii școlilor din Iași adoptă o poziție mai neutră. Mihaela Gotcu, director al Colegiului Național „Emil Racoviță”, menționează că nu s-a discutat oficial despre renunțarea la aceste programe, dar este deschisă unei eventuale dezbateri:

„Dacă s-ar pune problema, am organiza o discuție în cadrul consiliului profesoral, în așa fel încât decizia să fie fundamentată atât pe argumente pro, cât și contra”, a spus Mihaela Gotcu, director al Colegiului Național „Emil Racoviță”.

Studiul CNPEE sugerează mai multe soluții pentru optimizarea structurii anului școlar și a acestor programe, și anume: flexibilizarea calendarului (decizia asupra perioadelor de desfășurare să fie lăsată la latitudinea școlilor, în funcție de contextul local), sprijinul financiar (gratuitatea intrării la muzee, facilități de transport și alte resurse care să susțină activitățile) și integrarea în curriculum (activitățile să fie aliniate mai bine cu obiectivele educaționale și nevoile elevilor).

Între scepticism și susținere: ce urmează?

Studiul despre viitorul programelor Școala Altfel și Săptămâna Verde rămâne deschis. În timp ce unii profesori cer renunțarea sau revizuirea lor, alții văd în ele o oportunitate de a diversifica procesul educațional.

„Consider că problemele de mediu și profilurile educaționale sunt necesare. Ar trebui să punem accent pe ceea ce aduc pozitiv aceste programe, mai ales pentru dezvoltarea socio-emoțională a elevilor”, concluzionează Antonina Bliorț, purtator de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.

Un studiu recent, realizat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), scoate la lumină opiniile controversate ale cadrelor didactice privind structura anului școlar, cu accent pe programele Școala Altfel și Săptămâna Verde. Ceea ce este clar e că decizia finală va trebui să țină cont de opiniile tuturor actorilor implicați: profesori, elevi și părinți. Cum vor influența aceste schimbări structura anului școlar? Rămâne de văzut în anii următori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`