Într-o abordare inedită, ce își propune resetarea modelelor de guvernanță, management și reconfigurarea practicilor de predare – învățare, 5 unități de învățământ din Iași și Neamț au obținut finanțare și statutul de școli pilot, prin implementarea proiectului SCHOOL RESET – Program pilot integrat de resetare a școlii prin leadership, învățare profesională și echipe eficiente, un nou model de guvernanță și management al școlii.
Cu o finanțare de 1150628,54 lei, proiectul SCHOOL RESET, coordonat de Liceul Teoretic ”Ion Neculce” Iași, în parteneriat cu Școala Gimnazială ”Alecu Russo” Iași, Școala Gimnazială ”Elena Cuza” Iași, Școala Profesională Focuri, Școala Gimnazială ”Gheorghe Savinescu” Crăcăoani Neamț are ca scop ,,Pilotarea unui model holistic de îmbunătățire a procesului de predare-învățare și de leadership la nivelul școlii, prin transformări consistente în domeniile de guvernanță a școlii, învățare profesională, echipe funcționale și eficiente”.
Proiectul a prins contur în urma analizei nevoilor comune identificate de cele cinci instituții partenere, dar și a dorinței de inovare și îmbunătățire continua a școlilor. Proiectul este fundamenmetat pe patru piloni fundamentali, după cum umrează:
- Pilonul 1: o viziune nouă asupra unui model extins de guvernanță a școlii, cu implicarea activă a reprezentanților comunității locale, dar și din mediul universitar sau de business;
- Pilonul 2: resetarea învățării profesionale la nivelul școlii;
- Pilonul 3: resetarea echipelor: echipe funcționale și eficiente;
- Pilonul 4: resetarea învățării la elevi, pe baza noilor practici de predare și învățare (pilonul IV).
Obiectivele proiectului urmăresc:
- creșterea capacității membrilor echipelor de leadership/management din școlile partenere în ceea ce privește îmbunătățirea continuă a școlii și progresul elevilor în învățare;
- transformarea practicilor de predare-învățare prin folosirea strategiilor de învățare și de învățare vizibilă, într-o manieră colaborativă, prin învățare profesională, pentru un număr de 100 – 125 cadre didactice/parteneriat;
- creșterea eficienței echipelor pedagogice (100-125 de cadre didactice/parteneriat) ale școlilor partenere prin mentorat și coaching în procesul de aplicare la clasă a noilor abordări și practici învățate împreună;
- îmbunătățirea competențelor de literație și a programului în învățare la elevi pentru un număr de aproximativ 1200-1500 de elevi/parteneriat din ciclurile primar și gimnazial.
Pentru o implementare optima a activităților, școlile vor colabora cu specialiști și profesioniști recunoscuți din societatea civilă, mediul de business și cel academic.
Proiectul SCHOOL RESET propune un model nou de guvernanță și management al școlii care să conducă la consolidarea echipelor pedagogice din școli prin învățare profesională, mentorat și coaching, dar și la diversificarea practicilor educaționale care vor determina îmbunătățirea competențelor de literație funcțională și a progresului în învățare la elevi.
Cadre didactice din școlile partenere vor participa la programe de învățare, dar și la activități de formare în context european. De asemenea, în proiect vor avea loc ateliere de literație și activități specifice dezvoltării și consolidării competențelor de literație pentru elevii de la învățământul primar și gimnazial.
,,Pe termen mediu și lung, proiectul vizează creșterea capacității echipelor de leadership / management și a celor pedagogice din școlile din consorțiu în vederea îmbunătățirii experiențelor de învățare ale elevilor, a rezultatelor acestora și a transformării școlilor în spații inclusive de creștere și dezvoltare pentru elevi, profesori și părinți” au declarat reprezentanții unităților de învățământ.