Guvernul României a aprobat recent modificări semnificative în cadrul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), aducând o schimbare esențială pentru persoanele juridice care gestionează ambalaje. Astfel, producătorii și comercianții care au în stoc produse ambalate fără garanția de 50 de bani (care nu sunt înregistrate în sistemul SGR) vor avea timp până pe 30 iunie 2025 pentru a vinde aceste produse.
Termenul a fost extins cu un an față de data limită inițială, 31 decembrie 2024.
Modificări în Sistemul de Garanție-Returnare. Ce se întâmplă cu vânzarea produselor neînregistrate
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) a anunțat că după 30 iunie 2025, vânzarea produselor care nu sunt incluse în sistemul SGR va fi interzisă. Aceasta este o măsură importantă care vizează reglarea pieței și conformarea cu cerințele legale referitoare la reciclarea ambalajelor.
În cadrul noilor reglementări, comercianții au obligația de a nu vinde produse care nu sunt corect etichetate și înregistrate în sistemul SGR. De asemenea, produsele ambalate de producători care nu sunt înregistrați în platforma RetuRO sau nu au contracte valabile cu administratorul SGR nu pot fi comercializate. Aceste reglementări sunt esențiale pentru asigurarea unei trasabilități corecte și pentru protejarea mediului.
Administratorul SGR va trebui să asigure că veniturile obținute din vânzarea materialelor reciclabile sunt alocate exclusiv pentru îmbunătățirea sistemului de reciclare și pentru reducerea deșeurilor. Aceste venituri vor fi investite în mod transparent pentru a crește eficiența sistemului și pentru a sprijini procesul de reciclare conform reglementărilor legale prevăzute în Legea privind Fondul pentru mediu.
RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. este administratorul oficial al sistemului SGR și are scopul de a gestiona și îmbunătăți întregul proces de reciclare a ambalajelor de băuturi. Acesta este un consorțiu format din trei organizații private – Asociația Berarii României pentru Mediu, Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate și Asociația Retailerilor pentru Mediu – și un acționar public, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. RetuRO este o entitate non-profit, iar toate veniturile generate din colectarea ambalajelor sunt reinvestite pentru a sprijini funcționarea și îmbunătățirea sistemului.
Prin implementarea acestui sistem, România îndeplinește cerințele impuse de legislația Uniunii Europene privind gestionarea deșeurilor și protecția mediului.
Kaufland a oferit 1 leu pentru fiecare ambalaj SGR
În perioada 13-15 ianuarie 2025, Kaufland România a oferit recompense clienților care reciclau ambalaje cu simbolul SGR la aparatele de colectare din magazinele sale. Aceștia puteau scana tichetul valoric eliberat de automat împreună cu cardul de client la casa de marcat, primind astfel valoarea tichetului dublată sub formă de reducere în aplicația Kaufland Card. Voucherul alocat în contul utilizatorului putea fi folosit începând cu 3 februarie, pentru cumpărături ce depășeau valoarea voucherului cu cel puțin un leu, până la un maximum de 50 de lei pe client.
Clienții cu card fizic puteau activa reducerea prin conectarea contului pe website-ul Kaufland sau pe tableta disponibilă la Biroul de Informații din magazine. Kaufland România a ajuns la 550 de automate de colectare a ambalajelor în toate magazinele sale, începând din 2021, iar cel mai mare echipament de colectare separată se află la magazinul Kaufland Barbu Văcărescu din București.
Kaufland este una dintre cele mai mari rețele de retail din Europa, cu 1.500 de magazine în 8 țări și 187 de magazine în România, fiind recunoscută pentru raportul excelent calitate-preț și serviciile de customer care. În 2023, compania a obținut pentru a cincea oară certificarea Best Buy Award.