Prima pagină » Actualitate » Schimbări importante în Codul Rutier! Fără examen teoretic pentru categorii similare de permis
Schimbări importante în Codul Rutier! Fără examen teoretic pentru categorii similare de permis

Schimbări importante în Codul Rutier! Fără examen teoretic pentru categorii similare de permis

04 apr. 2025, 14:28,
Redacția BZI în Bzi.ro

Românii care își doresc obținerea permisului de conducere pentru o categorie superioară ar putea scăpa de proba teoretică, cunoscută ca „sala”, dacă au trecut deja prin acest examen pentru o categorie similară. În același timp, o altă schimbare importantă vizează introducerea oficială a „regulii fermoarului” în Codul Rutier, cu scopul de a reduce ambuteiajele în orașele aglomerate.

Aceste două propuneri legislative, depuse recent în Parlament, urmăresc modernizarea Codului Rutier prin simplificarea procedurilor administrative și fluidizarea traficului.

Fără examen teoretic pentru categorii apropiate

Primul proiect, susținut de deputatul Cezar Mihail Drăgoescu și peste 30 de parlamentari din USR și PSD, propune ca șoferii care dețin deja un permis pentru o categorie inferioară (precum B1 sau A1) să nu mai fie obligați să susțină din nou examenul teoretic atunci când vor să obțină permisul pentru o categorie superioară (B sau A2/A).

Potrivit actualelor reglementări, deși probele teoretice sunt similare ca structură și conținut – conțin același tip de întrebări și testează aceleași cunoștințe de bază – candidații sunt nevoiți să repete „sala” de fiecare dată când aplică pentru o altă categorie. Proiectul de lege propune ca acest pas să fie eliminat pentru cei care au fost deja declarați „admiși” la o categorie compatibilă, urmând să susțină doar proba practică.

Exemplu concret: un tânăr care a luat permisul pentru B1 la 16 sau 17 ani nu va mai da examenul teoretic la 18 ani pentru categoria B, ci doar traseul. La fel, motocicliștii cu permis A1 vor trece la A2 sau A doar prin probă practică.

Această măsură ar reduce birocrația, ar scădea presiunea asupra centrelor de examinare și ar diminua costurile pentru candidați. Inițiatorii spun că nu sunt necesare investiții suplimentare, întrucât infrastructura actuală poate gestiona ușor schimbarea, iar siguranța rutieră nu este afectată.

„Finalitatea urmărită de prezentul proiect de lege este optimizarea utilizării resurselor autorităților competente prin reducerea volumului de muncă aferent administrării examenelor teoretice, dar și creșterea eficienței procesului de obținere a permisului de conducere fără a compromite siguranța rutieră”, se arată în expunerea de motive.

„Regula fermoarului”, introdusă oficial în Codul Rutier

A doua propunere legislativă, inițiată de parlamentarii USR Mihai Botez și Aurel Oprinoiu, vizează oficializarea „regulii fermoarului” – o practică des întâlnită în alte țări europene precum Germania, Austria sau Olanda.

Regula prevede că, atunci când o bandă de circulație devine indisponibilă din cauza lucrărilor, accidentelor sau îngustării drumului, șoferii de pe banda liberă trebuie să permită, alternativ, accesul vehiculelor de pe banda blocată. Este o practică de bun simț, care în prezent nu este prevăzută în mod explicit de lege, fiind predată doar la cursurile de conducere defensivă.

Dacă va fi adoptată, nerespectarea acestei reguli va fi sancționată cu 2-3 puncte amendă, fiind încadrată la clasa I de sancțiuni – cea mai blândă. Scopul este de a încuraja respectarea regulii fără a impune pedepse excesive.

„Nerespectarea regulii fermoarului va constitui o faptă contravenţională prevăzută în clasa 1 de sancţiuni. Încadrarea în cea mai blândă clasă de sancțiuni reflectă în mod echilibrat necesitatea de a încuraja respectarea acesteia, fără a impune sancțiuni disproporționate. Această abordare va contribui la o mai bună acceptare a noii reguli de către conducătorii auto și la îmbunătățirea fluenței traficului, fără a introduce măsuri punitive excesive”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Bugetul.ro
Moartea milionarului din Pipera a lăsat în urmă o companie care deține numeroase imobile în toată Capitala. Cine a fost Mario Felice, fondatorul Nusco
redactia.ro
Unde se afla Alex Marcu când soția lui, Teodora s-a stins din viață
Bugetul.ro
Adio, Transfăgărășan și Transalpina! Cel mai atractiv traseu pentru cei care vor să vadă sălbăticia României este Transapuseana, aflat prin Munții Trascău și Metaliferi
a1.ro
Ce a răspuns Donald Trump când Nicușor Dan l-a invitat în România. Președintele SUA a fost deschis cu românul
Playtech.ro
Gestul rar făcut de Ilie Bolojan. Ipostaza neașteptată în care a fost surprins la Aeroportul Otopeni. Românii au fost uimiți
observatornews.ro
Teodora Marcu, ani de teroare din cauza bărbatului care a ucis-o. În trecut, tânăra a cerut ordin de protecţie
Playsport.ro
Incredibil! Cum poate să arate Sandra Izbașa la 11 ani după ce s-a retras din gimnastică. Imaginile au scăpat pe net
Evz.ro
Ce mânca Alexandru Ioan Cuza la micul dejun. Alimentul nelipsit de pe masa domnitorului
realitatea.net
Președintele, sub PAZĂ permanentă. Măsuri stricte de SECURITATE pentru Nicușor Dan și familia sa
SportpeSurse
Ilie Bolojan i-a lăsat un bilețel lui Nicușor Dan pe care i-a scris o dată și cel mai mare eveniment care a marcat România
Playtech.ro
Fertilizatorul natural care face ca roşiile să crească mai mari ca niciodată. Secretul bunicilor
Dailybusiness.ro
Prime de 1 Iunie pentru părinți. Companiile din România oferă bonusuri de până la 300 de lei
RomaniaTV
BREAKING NEWS! A fost transportat de urgență la spital! A făcut AVC!
stiriromania.ro
La 57 de ani, Carmen a devenit cea mai în vârstă mamă de gemeni din România. Partenerul, cu 22 de ani mai tânăr
RomaniaTV
MApN, anunț important, de ultimă oră, care îi vizează pe toți românii. Ce urmează să se întâmple
redactia.ro
EXCLUSIV Reacția emoționantă a fetiței Elenei Udrea atunci când a aflat că pedeapsa mamei sale i-a fost redusă. Adrian Alexandrov, detalii neștiute despre familia sa
ego.ro
Am aflat secretul teribil al soacrei mele, iar acum nu știu ce să fac! Cum aș putea să îi spun soțului așa ceva!?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`