Prima pagină » Actualitate » Schimbări importante în Codul Rutier! Fără examen teoretic pentru categorii similare de permis
Schimbări importante în Codul Rutier! Fără examen teoretic pentru categorii similare de permis

Schimbări importante în Codul Rutier! Fără examen teoretic pentru categorii similare de permis

04 apr. 2025, 14:28,
Redacția BZI în Bzi.ro

Românii care își doresc obținerea permisului de conducere pentru o categorie superioară ar putea scăpa de proba teoretică, cunoscută ca „sala”, dacă au trecut deja prin acest examen pentru o categorie similară. În același timp, o altă schimbare importantă vizează introducerea oficială a „regulii fermoarului” în Codul Rutier, cu scopul de a reduce ambuteiajele în orașele aglomerate.

Aceste două propuneri legislative, depuse recent în Parlament, urmăresc modernizarea Codului Rutier prin simplificarea procedurilor administrative și fluidizarea traficului.

Fără examen teoretic pentru categorii apropiate

Primul proiect, susținut de deputatul Cezar Mihail Drăgoescu și peste 30 de parlamentari din USR și PSD, propune ca șoferii care dețin deja un permis pentru o categorie inferioară (precum B1 sau A1) să nu mai fie obligați să susțină din nou examenul teoretic atunci când vor să obțină permisul pentru o categorie superioară (B sau A2/A).

Potrivit actualelor reglementări, deși probele teoretice sunt similare ca structură și conținut – conțin același tip de întrebări și testează aceleași cunoștințe de bază – candidații sunt nevoiți să repete „sala” de fiecare dată când aplică pentru o altă categorie. Proiectul de lege propune ca acest pas să fie eliminat pentru cei care au fost deja declarați „admiși” la o categorie compatibilă, urmând să susțină doar proba practică.

Exemplu concret: un tânăr care a luat permisul pentru B1 la 16 sau 17 ani nu va mai da examenul teoretic la 18 ani pentru categoria B, ci doar traseul. La fel, motocicliștii cu permis A1 vor trece la A2 sau A doar prin probă practică.

Această măsură ar reduce birocrația, ar scădea presiunea asupra centrelor de examinare și ar diminua costurile pentru candidați. Inițiatorii spun că nu sunt necesare investiții suplimentare, întrucât infrastructura actuală poate gestiona ușor schimbarea, iar siguranța rutieră nu este afectată.

„Finalitatea urmărită de prezentul proiect de lege este optimizarea utilizării resurselor autorităților competente prin reducerea volumului de muncă aferent administrării examenelor teoretice, dar și creșterea eficienței procesului de obținere a permisului de conducere fără a compromite siguranța rutieră”, se arată în expunerea de motive.

„Regula fermoarului”, introdusă oficial în Codul Rutier

A doua propunere legislativă, inițiată de parlamentarii USR Mihai Botez și Aurel Oprinoiu, vizează oficializarea „regulii fermoarului” – o practică des întâlnită în alte țări europene precum Germania, Austria sau Olanda.

Regula prevede că, atunci când o bandă de circulație devine indisponibilă din cauza lucrărilor, accidentelor sau îngustării drumului, șoferii de pe banda liberă trebuie să permită, alternativ, accesul vehiculelor de pe banda blocată. Este o practică de bun simț, care în prezent nu este prevăzută în mod explicit de lege, fiind predată doar la cursurile de conducere defensivă.

Dacă va fi adoptată, nerespectarea acestei reguli va fi sancționată cu 2-3 puncte amendă, fiind încadrată la clasa I de sancțiuni – cea mai blândă. Scopul este de a încuraja respectarea regulii fără a impune pedepse excesive.

„Nerespectarea regulii fermoarului va constitui o faptă contravenţională prevăzută în clasa 1 de sancţiuni. Încadrarea în cea mai blândă clasă de sancțiuni reflectă în mod echilibrat necesitatea de a încuraja respectarea acesteia, fără a impune sancțiuni disproporționate. Această abordare va contribui la o mai bună acceptare a noii reguli de către conducătorii auto și la îmbunătățirea fluenței traficului, fără a introduce măsuri punitive excesive”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Bugetul.ro
Prigoana ANAF bagă spaima în proprietarii de mașini din România. Controalele autorității s-au întețit, iar inspectorii sunt neiertători cu cei care încalcă legea
redactia.ro
De ce a murit, de fapt, Mihai Leu
Bugetul.ro
Plecarea lui Dorinel Umbrărescu s-a produs în mod oficial. Drumarul din județul Bacău și-a luat la revedere de la oamenii din zona Buzăului
a1.ro
Care e starea de sănătate a lui Ion Iliescu în prezent. Medicii spun că ar fi stabil cardiac
Playtech.ro
Limonada bătută, băutura verii cu doar 3 ingrediente. Rețeta care a cucerit internetul
observatornews.ro
El este italianul ucis de ursoaică pe Transfăgărăşan. Momentul atacului
Playsport.ro
De ce a ajuns România datoare și fără bani? „Totul a început din 2016, când politica fiscală s-a...
Evz.ro
Atenție la carburantul din Bulgaria! Multe mașini se strică
realitatea.net
Testul IQ care le dă bătăi de cap elevilor de clasa a IV-a: câte triunghiuri sunt, de fapt, în imagine?
SportpeSurse
Marea gimnastă a României ajunsă măicuță la mănăstire. Cum a ajuns o speranță a sportului autohton să fie o figură importantă a Bisericii Ortodoxe
Playtech.ro
Ce să faci pentru a plăti mai puţin la întreţinere? Administratorii de bloc nu dezvăluie informaţia
Dailybusiness.ro
Bani cu măsură din partea Ministerului Educației. Bursele elevilor și studenților se schimbă radical
RomaniaTV
Avem Ordonanţa austerităţii. Se taie tot, iar UE cere mai mult. Lista măsurilor care se aplciă de urgenţă
stiriromania.ro
Alex Marcu, sfâșiat de durere lângă sicriul Teodorei. Bărbatul își ia adio de la soție cu râuri de lacrimi
RomaniaTV
Nicuşor Dan a semnat marţi seară târziu decretul care schimbă din temelii viaţa românilor
redactia.ro
Ilie Bolojan nu s-a lăsat până nu a tăiat sporurile bugetarilor. Ce sume vor primi cei care lucrează la stat
ego.ro
I-a spus aceste cuvinte surorii ei mai mari, iar după câteva ore, s-a sinucis, din cauza examenului de evaluare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`