Terminal nou de pasageri la Aeroportul Iași, în valoare de 80 de milioane de euro! Noua construcție va fi legată de o serie de facilități din perimetru, proiectul urmând a acoperi nevoile aerogării în următorii 20 de ani
Un nou terminal de 30.000 de metri pătrați la Aeroportul Iași, zone cu hoteluri și restaurante și locuri de parcare în zona aerogării. Toate acestea vor fi incluse în viitorul proiect de modernizare al regiei autonome, proiect care va beneficia de finanțare cu fonduri europene.
Primul pas este legat de noul terminal T4, de la Aeroportul Iași, clădire cu o suprafață de 30.000 de metri pătrați. Valoarea investiției este de circa 80 de milioane de euro, 75 la sută din fonduri urmând a fi alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM). Aerogara va împrumuta restul sumei de la o instituție bancară, pentru a acoperi co-finanțarea. Noul terminal va fi gata până în 2024, urmând ca restul proiectului să fie implementat în anii următori.
Noul terminal T4: 3,5 milioane de pasageri pe an, până în 2045
Conform conducerii de la Aeroportul Iași, noul terminal de pasageri va putea procesa 3,5 milioane de persoane pe an până în cursul lui 2045.
„Este vorba despre un terminal care ne-ar satisface prioritățile până în 2045. Este un termen lung pe care dorim să-l acoperim, să nu mai umblăm de fiecare dată la o bucățică de terminal, ne dorim să facem unul care să reprezinte întreaga regiune. Este un proiect optimist, unul de valoare mare, pe care vrem să-l finalizăm în termen scurt. Suntem presați de timp, dar suntem optimiști. Lucrăm în echipă, suntem sprijiniți de Consiliul de Administrație, de Consiliul Județean…”, a precizat Vasile Stoicea, directorul Aeroportului Iași.
Pe lângă noul terminal vor apărea și spații noi de parcare, dar și hoteluri și restaurante.
Îmbarcare direct în aeronavă de pe noul terminal T4
Noul terminal va avea o suprafață de circa 30.000 de metri pătrați, de aproape 10 ori mai mare decât actualul T3, construit în 2015.
„Actualul terminal T3 are 3.600 de metri pătrați. Prin noul terminal, va fi acoperită ca trafic perioada de până în anul 2045. Zone de dezvoltare mai sunt, vorbim despre zona de est, care poate fi folosită. Noul terminal este dedicat curselor externe. Va fi folosit și pentru curse interne, pentru o perioadă, până va crește traficul de pasageri. Noul terminal va avea îmbarcare direct în aeronavă, prin poduri suspendate. Începând cu 2024, va fi un aeroport care va deservi o zonă foarte largă și cu mai multe destinații”, a mai spus Vasile Stoicea.
Zbor transatlantic, de pe Aeroportul Iași!
La începutul lunii iulie, de la Iași a fost inaugurată cursa Lufthansa spre Frankfurt – Germania. Odată cu acest zbor, cei de la Aeroportul Iași au precizat că vor ca, în viitor, să deschidă și curse transatlantice, cu aeronave de mari dimensiuni.
„Avem discuții cu mai mulți operatori pentru alte curse externe. Recent a fost inaugurată cursa spre Frankfurt, cu operatorul Lufthansa. Este o companie importantă din Europa. Destinația Frankfurt permite o deschidere în orice zonă a lumii, ceea ce este un foarte mare avantaj pentru noi. Ei au venit și cu alte propuneri, dar o să vedem dacă acestea se concretizează. Vorbim despre un zbor transatlantic din Iași, este o dorință comună și sper să se concretizeze”, a mai precizat directorul aerogării ieșene.
Drum de acces prin zona Aviației, pe la unitatea militară
Noul aeroport va beneficia și de lărgirea drumului actual de la Pădurea Ciric, dar și de o nouă cale de acces, prin zona Aviației, pe la unitatea militară în care se află „Lupii Negri”. În proiect va apărea și o arteră spre Aroneanu, șosea care se va conecta la viitoarea centură ocolitoare, drum destinat traficului greu. În plus, aerogara ar urma să beneficieze și de un terminal cargo, terminal destinat schimbului de marfă.
„Avem probleme pe partea de COVID-19, care ne creează o zonă de nesiguranță cu valul 4, probleme care pot afecta traficul de pasageri. Ne încadrăm în estimările de trafic pentru 2021 și 2022 și sperăm să păstrăm indicele. Sperăm să aducem și partea de cargo. Iașul este bine poziționat, poate deservi o zonă foarte mare și pentru cargo. Avem discuții și pe această temă și sperăm ca, până în 2024, să avem și așa ceva”, a mai spus Vasile Stoicea, directorul aerogării ieșene.