Autoritățile au anunțat o schimbare neașteptată pentru autostrăzile din România. Marile proiecte de infrastructură din România vor fi preluate, oficial, de către noua structură Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Astfel, România va avea o companie specializată strict pe investiții rutiere. Sunt vizate toate proiectele de modernizare.
Schimbare neașteptată pentru autostrăzile din România
România va avea cel mai mare ritm de construcție al kilometrilor de autostradă, până în 2025 urmând a fi dați în circulație 360 de kilometri. Autostrada Moldovei, Autostrada Sibiu-Pitești sau Autostrada Cluj-Oradea sunt cele mai importante proiecte de infrastructură aflate în lucru.
„Compania Naţională de Investiţii Rutiere este una din cele două companii rezultate în urma reorganizării CNADNR. CNADNR practic a continuat din CNAIR, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Noi, CNIR, vom prelua tot ceea ce înseamnă investiţii, drumuri expres, autostrăzi, pasaje, variante opolitoare, urmând ca cei de la CNAIR să se ocupe doar de partea de întreţinere şi administrare, aşa cum spune şi numele de altfel. Odată cu dezvoltarea reţelei, am depăşit borna de 1.000 km de autostradă şi drumuri expres, dar nu trebuie să uităm de drumurile naţionale, care au o lungime considerabilă – peste 17.000 km. Este necesar o companie care să se aplece mai mult pe aceasta zonă de întreţinere, întreţinere care costă.“, a explicat Gabriel Budescu, director general CNIR.
Șeful CNIR a precizat că noua companie va prelua proiectele foarte mari de la CNAIR, iar aceștia vor rămâne doar cu partea de administrare de drumuri. Proiectele care vor fi transferate de la CNAIR la CNIR:
– Autostrada A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț;
– Autostrada A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni;
– Autostrada A13 Bacău – Brașov;
– Autostrada A3 Ploiești – Brașov;
– Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț;
– Drumul Expres Focșani – Brăila;
– Drumul Expres Filiași – Târgu Jiu.
Infrastructura rutieră în 2024
Conform declarațiilor secretarului de stat din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Ionel Scrioșteanu, România intenționează să aloce sume uriașe pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere în anul 2024. Investițiile depășesc 15 miliarde de lei.
,,Anul acesta alocarea bugetară este undeva la execuția anului trecut, dar ținta este să depășim 15 miliarde de lei investiți doar pe infrastructură rutieră, bineînțeles cu rectificări pozitive până la sfârșitul acestui an, așa cum s-a întâmplat în ultimii patru ani.,” susține Scrioșteanu.
Mai multe șantiere pentru infrastructura rutieră au fost inaugurate, iar în prezent se lucrează la aproximativ 800 de kilometri de autostradă și drumuri expres.
Cea mai controversată autostradă din România, autostrada Comarnic-Brașov, s-ar putea face în parteneriat public-privat, iar pe această autostradă va exista taxă de acces. Nemulțumiri au apărut și în ceea ce privește centura Gura Humorului. Aceasta este cea mai scumpă șosea din România. Cei 10 kilometri vor costa aproape cât autostrada de centură din nordul Bucureștiului. Recent, a fost anunțat faptul că se va construi Autostrada Litoralului. Execuția Altenativei Techirghiol, denumită și Autostrada Litoralului va avea o lungime de 30,59 kilometri și va arunca în aer turismul din România.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, a declarat că a fost trimisă la Agenția Națională pentru Achiziții Publice ANAP documentația de atribuire pentru proiectarea și execuția Altenativei Techirghiol, denumită și Autostrada Litoralului. Noua autostradă, cu o lungime de 30,59 kilometri, va oferi un imbold serios turismului din România. Valoarea totală a proiectului este de 5,74 miliarde lei cu TVA, asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin cadrul Programului Transport. Durata contractului va fi de 48 luni, din care 12 luni pentru etapa de proiectare și 36 luni pentru etapa de execuție.