Schimbare majoră pentru cei care au cont la bancă! Toți românii trebuie să facă asta

11 apr. 2024, 07:55,
în Actualitate

A fost anunțată o schimbare majoră pentru cei care au cont la bancă! Noi măsuri vor intra în vigoare pentru protecția consumatorilor în domeniul financiar-bancar. Toți românii trebuie să facă asta.

Schimbare majoră pentru cei care au cont la bancă!

Domeniul financiar-bancar se pregătește pentru o transformare radicală. Se conturează posibilitatea ca Banca Națională a României (BNR) să preia responsabilitățile Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în calitate de entitate națională specializată în protejarea consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare. Această intenție a BNR a fost menționată în diverse ocazii și a fost materializată printr-o propunere legislativă depusă la Senat la data de 5 martie 2024.

Astfel, BNR va prelua și va gestiona toate competențele ANPC în domeniul produselor și serviciilor financiar-bancare oferite de bănci; entități de plată și specialiști în furnizarea de informații despre conturi; emitenți de monedă electronică; instituții financiare non-bancare; filialele din România ale acestor entități cu sediul în alte state membre sau în țări terțe care activează pe piața din România; reprezentanții entităților înregistrate în alte state membre, care operează conform dreptului de stabilire și furnizează servicii de plată în România.

Ce trebuie să facă toți românii

Propunerile de modificare au ca obiectiv principal protecția consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare împotriva practicilor comerciale neadecvate. După intrarea în vigoare a noului cadru normativ, consumatorii sunt așteptați să semnaleze BNR-ului clauzele considerate abuzive din contractele pe care le-au încheiat cu entitățile din sfera sa de responsabilitate. Orice reclamație referitoare la informații eronate furnizate consumatorului în faza precontractuală trebuie să fie direcționată către BNR, indiferent dacă este vorba de încheierea unui contract de credit sau de semnarea la distanță a altor contracte legate de servicii financiare cu una dintre entitățile specificate.

Mai mult, după ce legea va fi promulgată, consumatorii care se află în situația de a fi semnat un contract cu dobânzi mai mari decât cele prevăzute de noua legislație sau cu costuri totale care depășesc limita stabilită vor avea posibilitatea să ceară reevaluarea contractului de către creditor.

Tot mai mulți români iau cu asalt băncile. Evoluția pieței de creditare în primele luni ale acestui an a fost una favorabilă, marcată de o continuare a interesului puternic pentru achizițiile imobiliare. Cele mai multe persoane fac o achiziție cu credit ipotecar pentru a deține propria locuință. De aceea, românii sunt îndemnați să examineze cu atenție clauzele contractuale pentru a identifica costurile, comisioanele, primele sau alte elemente asociate creditului care ar putea masca dobânzi nejustificat de ridicate și să atragă atenția asupra acestui aspect.

Dacă creditorul refuză explicit să revizuiască contractul sau dacă răspunsul este întârziat cu mai mult de 45 de zile, consumatorul are dreptul să se adreseze instanțelor judecătorești pentru a solicita o revizuire judiciară a contractului.

Condițiile mai bune de la nivelul pieței i-au încurajat pe mulți nu doar să facă pasul către o achiziție, ci și să apeleze la refinanțări. Rata medie plătită la bancă este de 400 euro/lună, fiind egală sau chiar mai mică față de o chirie pentru un apartament cu 2 camere. Când aleg creditul potrivit, cei mai mulți români optează pentru un împrumut în lei și pentru o dobândă fixă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
02 octombrie 2024
02 octombrie 2024