Călătorii care folosesc transportul din zona metropolitană vor avea parte de o schimbare importantă în perioada următoare
Asociația Metropolitană de Transport Public (AMTPI) Iași, împreună cu CTP Iași, a stabilit că urcarea în autobuze se va putea face doar pe ușa din față. Astfel, șoferul va putea vedea călătorii când validează biletul. Compania a avut probleme din cauza faptului că oamenii mergeau fără să achiziționeze o legitimație de călătorie.
Schimbare importantă la transportul metropolitan
De zilele acestea, călătorii vor trebui să respecte noile reglementări, dacă vor să circule cu autobuzele de la CTP Iași. De la începutul lunii martie 2025, tarifele pentru călătoriile în zona metropolitană au fost majorate cu un leu pentru o călătorie.
„Din 2023, noi am discutat cu cei de la CTP ca să introducem acest sistem, doar că trebuia să fie instalate POS-uri și validatoare în fiecare autobuz. Acum am decis să punem în practică această regulă, iar noi sperăm că va avea rezultate pozitive. În alte țări, în autobuze, intrarea se face doar pe la prima ușă. Era o problemă cu cei care nu își cumpărau bilete și circulau fără să plătească călătoria. Am fost în câteva controale pe unele trasee și am fost șocat când am constatat că jumătate din călătorii din autobuz circulau fără bilet”, a transmis Eduard Boz, președintele AMTPI Iași.
Timpul de așteptare va crește
Totuși, din cauza noilor modificări, autobuzele vor pierde mai mult timp acum în stație. Călătorii se confruntă și cu altă problemă, nu sunt aparate de bilete în toate stațiile. Astfel, cei care nu au card vor avea dificultăți în a circula regulamentar cu mijloacele de transport public.
„Pentru noi este o decizie bună, deoarece compania are nevoie să încaseze, ca să nu se mai închidă și alte trasee, cum a fost cazul la Oprișeni. Mulți călători urcau în autobuz fără să valideze biletul sau să cumpere și mă îndoiesc că au achiziționat în aplicație, pentru că inclusiv eu am făcut controale. Oamenii trebuie să înțeleagă și să se obișnuiască cu noul sistem. Știm că este mai dificil, dar, cu timpul, lucrurile se vor îmbunătăți. Din păcate, avem o problemă cu traseul spre Popricani. Nu putem respecta intervalul de 30 de minute, trebuie măcar 45 de minute și un autobuz în plus. Mai ales că acum va crește timpul de așteptare, pentru că durează mai mult ca oamenii să urce în autobuz”, a transmis Paul Păuleț, liderul Sindicatului Șoferilor și Angajaților CTP Iași.
AMTPI a anunțat, în urmă cu câteva săptămâni, că traseul spre Bârnova a fost din nou amânat pentru cel puțin încă 3-4 luni. Traseele nu pot fi suplimentate, deoarece CTP Iași încă nu are suficiente autobuze la dispoziție.
„Știm despre situația de la Popricani. Am discutat cu CTP Iași, iar imediat ce vor avea un autobuz disponibil, va fi suplimentat traseul. Prioritățile noastre sunt acum deschiderea cursei spre Bârnova și suplimentarea unde este cea mai mare nevoie”, a precizat Eduard Boz.
Schimbarea pentru transportul metropolitan ar trebui să crească încasările din bilete pentru companie.
Această decizie a AMTPI și CTP Iași de a permite urcarea în autobuze doar pe ușa din față este una necesară, dar nu lipsită de provocări. Pe de o parte, înțeleg motivația Companiei de a încerca să reducă pierderile cauzate de călătorii care circulă fără bilet. Așa cum a menționat Eduard Boz, în urma unor controale a constatat că jumătate dintre călători nu își plătiseră călătoria. Acest lucru afectează grav încasările Companiei și poate duce la închiderea unor curse, așa cum s-a întâmplat deja la Oprișeni. Totuși, noua reglementare va genera și o serie de dificultăți practice. Timpul de așteptare în stații va crește, pentru că urcarea pe o singură ușă va încetini îmbarcarea pasagerilor. De asemenea, problema lipsei aparatelor de validare a biletelor din unele stații va crea inconveniente pentru călători, în special pentru cei care nu au carduri de transport. Oamenii trebuie să se obișnuiască cu noul sistem, iar asta va necesita o perioadă de timp. O altă problemă, cum am spus, este cea de la traseul spre Popricani, unde nu putem respecta intervalul de 30 de minute, ci avem nevoie de cel puțin 45 de minute și un autobuz în plus. Această situație se va agrava și mai mult odată cu creșterea timpului de îmbarcare cauzată de noua procedură. În ciuda acestor provocări, consider că decizia AMTPI și CTP Iași este justificată. Compania are nevoie să își asigure încasările pentru a putea menține și îmbunătăți serviciile de transport public. Cu timpul, lucrurile vor intra pe un făgaș normal iar călătorii se vor obișnui cu noile reglementări. Este important să existe o comunicare clară către public și o perioadă de adaptare, astfel încât schimbarea să fie acceptată și să aibă efectul scontat.
Și 24pay cum îl validează sta cineva sa verifice telefoanele?
Imtentia este buna dar nu prea poate fi pusa in practica in sensul in care nu poate fi verificata toata lumea datorita multiplelor modalitati de plata.
1. Card CTP
2. Bilet achizitionat cu cardul din autobuz
3. Bilet achizitionat cu 24Pay
4. Bilet fizic (care poate e validat de 5 ori)
5. Bilet de 4 lei dar nu ma dau jos unde e limita de la 4 la 7?!
Va sta soferul la curul fiecaruia?
Am circulat in Cipru cu autobuzele companiei de transport. Urcai prin fata. Plateai DOAR CASH la sofer si ridicai un bilet tip chitanta de la un aparat montat pe bordul autocarului. Urcau si albi, si negri, si femei insarcinate si batrani. Toate natiile de pe.Planeta si nu se mai crampona nimeni
Apropo, biletul pentru o distanta de 50-60km este 1.5 euro (7.5 lei) la noi e 1.4 euro pentru o distanta de 10-12 km.
Ceea ce vreau sa subliniez este faptul ca avem o problema in a face un sistem nefunctional, a-l face fraudabil si ineficient.
Este atat de usor sa luam exemplul de la altii si sa il aplicam la noi dar din pacate suntem acei prosti fuduli care pana nu ne frigem de 10 ori, nu ne invatam minte!
s-a mai facut asta in trecut
s-a renuntat din motive evidente
scumpirea se face pentru ca asa vor ei
Sunt autobuze in care nici un validator nu functioneaza din 2 instalate. Pe traseul 27 sunt frecvent probleme la validarea abonamentelor metropolitane. DESPRE CE VORBIM? ALO, CEI DE LA AMTPI TREZITI-VA. Si pe traseele din mediul urban sunt destui care merg fara sa plateasca.
Se cunoaste ca cei de la AMTPI si CTP nu folosesc mijloacele de transport in comun ci isi pun fundurile in masinile personale, ca doar n-or fi prosti sa se inghesuie cu toti fraierii in autobuze si tramvaie.
care e problema? nu ai bilet/abonament nu urci! ce conteaza ca functioneaza sau nu. moca vor toti. nu va place luati din autogari microbuze de 18+1 locuri spre exterioare.
Asa e cand se face transport dupa ureche, fara specialisti cu experienta la conducere si pe banii primariilor, adica tot a oamenilor. O data platiti la impozit si o data la bilet, adica dublu. CTP ul infloreste si calatorul pagubeste
Asa trebuie facut si in oras. Nu ai bilet , mergi pe jos.
e scump 8 lei 10- 15 km pana la Miroslava sau Popricani? bilet valabil si 2 ore in plm! eu pana la Bivolari 50 km dau 27 lei. la retur iar trebuie sa dau 27 lei. deci 54 lei tur-retur si voi aici pe zona metropolitana faceti figuri la 8 lei biletul?