Prima pagină » National » Schimbare în Codul Muncii pentru angajații care primesc salariul în numerar. Legea pe care puțini o știu
Schimbare în Codul Muncii pentru angajații care primesc salariul în numerar. Legea pe care puțini o știu

Schimbare în Codul Muncii pentru angajații care primesc salariul în numerar. Legea pe care puțini o știu

09 aug. 2024, 10:20,
Mirela Gabriela Todosi în National

Schimbare în Codul Muncii pentru angajații care primesc salariul în numerar. Legislația muncii prevede clar că plata salariului trebuie dovedită prin semnarea statelor de plată și a altor acte justificative care atestă faptul că salariatul a încasat remunerația așa cum este precizat în contractul individual de muncă. Cu toate acestea, sunt angajatori care nu respectă prevederile din Codul muncii, în sensul că aleg să-și plătească angajații în numerar, fără a mai păstra și dovada efectuării plăților. Iată legea pe care puțini o știu.

Schimbare în Codul Muncii pentru angajații care primesc salariul în numerar

Codul Muncii din România stabilește obligații clare pentru angajatorii care își plătesc salariații în numerar. Remunerația este elementul principal care trebuie precizat în contractul de muncă. Patronilor le revine obligația să stipuleze clar valoarea salariului, data plății, informații privind efecutarea plății și modalitatea de plată.

Angajatorii au obligația de a arhiva statele de plată și alte documente justificative exact ca în cazul actelor contabile. În același timp, spre deosebirile de salariile livrate pe card, unde nu mai este nevoie de nici o dovadă, patronii sunt sfătuiți să pună angajații să semneze statele de plată odată cu ridicarea salariului.

Lipsa dovezilor care să ateste plata salariilor este asociată cu neplata remunerațiilor și se sancționează în conformitate cu OUG 117/2021. Fapta se sancționează cu amenzi cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei pentru fiecare angajat în parte căruia i s-a încălcat dreptul la renumerație cu mai mult de 30 de zile.

O lege care va intra în curând în vigoare va obliga firmele să afișeze veniturile pe care le oferă în anunțurile de angajare. Angajatorii au început să afişeze venitul pe care îl oferă în anunţurile de angajare, iar specialiştii spun că firmele care sunt transparente au mai mult succes la recrutare. De asemenea, candidații sunt multumiți pentru că știu de la început cât vor câștiga. Uniunea Europeană a stabilit că, până la jumătatea anului 2026, grilele salariale vor fi la vedere. Mai mult, angajații vor putea să solicite informaţii despre veniturile colegilor. Măsura are scopul de a reduce discrepanțele salariale foarte mari. Românii sunt încântați de noua directivă și susțin că e mult mai bine să știe salariul de la bun început.

Lege nouă pentru angajații care au copii

Legislația muncii din România vine cu o schimbare, permițând părinților care au copii cu handicap să beneficieze de o perioadă lunară dublată de telemuncă. Această inițiativă este menită să sprijine familiile cu nevoi speciale, fără a afecta bugetul public sau activitatea firmelor.

„Considerăm că, spre deosebire de părinții copiilor care nu suferă de handicap, părinții copiilor cu handicap trebuie să beneficieze de un sprijin din partea legiuitorului, sens în care se impune legiferarea, astfel încât aceasta să răspundă nevoilor reale ale acestora.”, se mai precizează în nota de fundamentare.

Proiectul legislativ, care completează și modifică Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, include patru prevederi esențiale:

Dublarea perioadei de telemuncă: Părinții cu copii cu handicap vor putea lucra în regim de telemuncă 8 zile pe lună, față de 4 zile cât este prevăzut în prezent.

Extinderea vârstei copiilor: Vârsta copiilor cu handicap pentru care părinții pot beneficia de aceste 8 zile de telemuncă va fi extinsă până la 18 ani, comparativ cu limita actuală de 11 ani.

Zile suplimentare pentru mai mulți copii cu handicap: Părinții cu mai mult de un copil cu handicap vor primi încă două zile de telemuncă pe lună, pe lângă cele 8 zile inițiale.

Protecția drepturilor: Angajatorii nu vor putea anula aceste drepturi prin regulamente interne.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *