Scandal cu extinderea Aeroportului Iasi! Austriecii penali vor contractul de 10 milioane de euro. Sunt acuzati ca nu au specialisti

Scandal cu extinderea Aeroportului Iasi! Austriecii penali vor contractul de 10 milioane de euro. Sunt acuzati ca nu au specialisti

12 sept. 2019, 21:15
Ciprian Boaru, în Actualitate
a:3:{s:7:"site_id";i:1;s:6:"old_id";i:708328;s:8:"site_url";s:10:"www.bzi.ro";}

@ Puhoi de firme s-au prezentat la licitatia organizata de Aeroportul Iasi, cu o valoare de 10 milioane de euro @ Pista va fi extinsa, ca sa faca loc mai multor aeronave @ Una dintre firmele participante se numeste Strabag SRL, din Bucuresti, controlata de austrieci @ Presa nationala a vuit cand firma amintita a fost implicata in scandaluri penale @ Majoritatea contractelor de lucrari sunt incheiate cu institutiile statului @ Austriecii au obtinut anul trecut o cifra de afaceri de 146 de milioane de euro @ Surse din cadrul Aeroportului sustin ca oferta austriecilor nu este in conformitate cu legea, pentru ca nu ar avea un expert care sa verifice proiectul @ Firmele colaboratoare au cu totul alt obiect de activitate @ "Au trecut cu vederea faptul ca firma mentionata (Strabag SRL) nu a declarat subcontractant specializat pe serviciile de verificare tehnica a proiectarii si ca, in contradictie cu legislatia in vigoare, aceasta a declarat ca aceste servicii sunt facute de «firma de proiectare» desi legislatia interzice acest lucru si prevede expres ca trebuie sa existe un subcontractant de specialitate", spun surse din interiorul Aeroportului @ Intr-o speta analizata de CNSC se spune acelasi lucru @ "În conformitate cu dispozitiile art. 5 din H.G. nr. 731/1991 privind aprobarea Regulamentului de atestare tehnico-profesionala a specialistilor cu activitate în constructii, (…) Este interzis ca specialistii verificatori atestati sa-si verifice propriile proiecte sau proiectele elaborate de agentii economici la care sunt angajati sau colaboratori", se arata in decizia CNSC @ Deocamdata, oferta de sute de pagini a firmei Starbag SRL nu a fost verificata @ "Avem un birou de presa, trimiteti un mail. Nu putem comenta, pentru ca procedura se afla in derulare. Exista o lege", a spus Dan Suhani, reprezentant Strabag SRL

Se anunta scandal mare in cazul unei licitatii organizate de catre Aeroportul International Iasi. Recent, institutia aflata in subordinea Consiliului Judetean a demarat procedura pentru servicii de proiectare faza PT, DDE, documentatii tehnice necesare in vederea obtinerii avizelor/acordurilor/autorizatiilor, asistenta tehnica din partea proiectantului, verificarea tehnica de calitate a proiectului si a detaliilor de executie si executie pentru obiectivul de investitii "Suplimentarea capacitatilor de operare pentru pista de decolare aterizare si platforma de stationare a aeronavelor de la Aeroportul Iasi". Interesul companiilor a fost ridicat, tinand cont ca prevederea bugetara a achizitiei este de 47,7 milioane lei, fara TVA, aproape 10 milioane de euro. Interesant este si ce firme au ales sa participe la licitatie. Este vorba despre asocierea Strabag SRL – Antrepriza de Reparatii si Lucrari ARL Cluj, cu subcontractantii Search Corporation SRL si Tiab SRL. Strabag SRL, controlata de oameni de afaceri austrieci, a fost implicata in mai multe scandaluri, majoritatea contractelor fiind incheiate cu institutiile statului. Societatea cu sediul in Bucuresti este detinuta de catre Bau Holding Beteiligungs GMBH si are ca obiect de activitate "lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale".

Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a fost de 687,7 milioane lei, aproape 146 de milioane de euro, profit de 7,1 milioane de lei, datorii de 268,9 milioane de lei, cu un numar de 706 angajati. Un singur roman apare ca administrator in societate, Ofelia Apostol. Si Antrepriza de Reparatii si Lucrari ARL Cluj este controlata de austrieci, prin Strabag AG, administrata de catre austriacul Otto Oberwinkler Heimo.

Probleme penale

Conform presei nationale, SC Strabag SRL  a fost tinta unor anchete antifrauda, acestia fiind acuzati de spalare de bani si evaziune fiscala. In 2017, birourile lor au fost perchezitionate in cadrul unei anchete privind fixarea preturilor. Totodata, exista si un dosar penal pentru ucidere din culpa, dosar aflat in continuare la Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 4. Presedintele Consiliului de Administratie al Strabag Austria este fostul cancelar austriac Alfred Gusenbauer, implicat in mai multe scandaluri politico-economice.

Mai mult, numele lui Gusenbauer apare si in varful companiei Gabriel Resources, care a tinut ani in sir primele pagini ale ziarelor, subiectul principal fiind exploatarea aurului din Rosia Montana.

Revenind la licitatia organizata de Aeroportul Iasi, comisia de evaluare aflata sub monitorizarea Ministerului de Finante nu a ajuns la oferta depusa de Strabag SRL, care are sute de pagini. La licitatie s-au mai inscris Eky-Sam SRL cu subcontractantii Impresa Bacchi SRL, Pro Hart Group SRL, Tecno Engineering 2C, Casrep SRL, Aduro Impex SRL, Eurocerad International SRL, Societatea de Constructii Napoca SA cu subcontractantii Col-Air Trading SRL, Dito Group SRL, Geo Arc SRL si Max Boegl Romania SRL cu subcontractantii UTI Facility Management SA, Consitrans SRL, Mecon Iasi SRL.

Vezi si: Tranzactie imobiliara record in mijlocul Iasului: se vinde un teren in valoare de peste 4 milioane euro

Nu ar avea specialisti

Surse din cadrul Aeroportului spun ca firma nu ar avea ce cauta in competitie. Asta pentru ca Strabag SRL nu ar fi venit cu specialisti. Subcontractantul Search Corporation este o firma de proiectare, care a avut relatii contractuale si cu Primaria Iasi, dar in vederea elaborarii Planului Urbanistic General (PUG), iar Tiab SA se ocupa cu lucrari de instalatii electrice.

"Au trecut cu vederea faptul ca firma mentionata (Strabag SRL) nu a declarat subcontractant specializat pe serviciile de verificare tehnica a proiectarii si ca, in contradictie cu legislatia in vigoare, aceasta a declarat ca aceste servicii sunt facute de «firma de proiectare» desi legislatia interzice acest lucru si prevede expres ca trebuie sa existe un subcontractant de specialitate", spun surse din interiorul Aeroportului.

Reprezentantii Strabag nu au vrut sa comenteze acest aspect. "Avem un birou de presa, trimiteti un mail. Nu putem comenta, pentru ca procedura se afla in derulare. Exista o lege", a spus Dan Suhani, reprezentant Strabag SRL. Concurentii din cadrul licitatiei au explicat ca este prima oara cand se cere un expert care sa verifice. "Proiectantul nu poate sa faca verificare, trebuie un expert. Este prima oara cand se face asta. Nu ne-a picat nici noua prea bine, dar am gasit. Nu cred ca este o problema acum. Inscrierile se fac in SICAP (sistemul electronic de achizitii publice – n.r.). Poti sa te inscrii si cu o hartie. Totul este sa treci de comisia de evaluare. In acest caz, ar trebui sa-i scoata din licitatie", a explicat un oficial al societatii Eky SAM SRL, participanta la licitatie.

In final, reprezentantii Aeroportului au precizat ca vor verifica acest aspect, dar ca, cel mai probabil, firma poate angaja un expert persoana fizica, care nu este obligata sa aiba calitatea de subcontractant. Intr-un caz judecat de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor s-a stabilit clar cum se verfica proiectele, conform legii. "În conformitate cu dispozitiile art. 5 din H.G. nr. 731/1991 privind aprobarea Regulamentului de atestare tehnico – profesionala a specialistilor cu activitate în constructii, (…) Este interzis ca specialistii verificatori atestati sa-si verifice propriile proiecte sau proiectele elaborate de agentii economici la care sunt angajati sau colaboratori", se arata in decizia CNSC.

Vezi si: Exclusiv! Tupeu de borfas! Motelul Bucium functioneaza fara autorizatie de patru ani. Vasile Puscasu: "Ma luati la intrebari pe mine?" – FOTO, VIDEO

Ce vor sa construiasca

Conform studiului de fezabilitate, fima castigatoare va trebui sa se ocupe de extinderea platformei de debarcare/imbarcare existenta, pe o distanta de 270 metri.

"Extinderea de platforma va avea latimi de 78.50 metri si de 97 metri (pe zona viitorului hangar de mentenanta), respectandu-se modul de preluare a apelor pluviale de pe platforma existenta. Prin reconfigurarea marcajelor de pe platforma existenta si luandu-se in calcul si extinderea proiectata, pe suprafata totala rezultata a platformei de debarcare-imbarcare se vor asigura 13 locuri de parcare pentru aeronave. (Calea de rulare proiectata va asigura legatura dintre platforma de debarcare/imbarcare extinsa si pista de decolare/aterizare. In acest scenariu, calea de rulare Charlie se va intersecta cu pista de decolare/aterizare la o distanta de 360 metri fata de extremitatea sudica a acesteia", se arata in caietul de sarcini.

Contractul presupune lucrari de marcaje, lucrari de balizaj si iluminat platforma, iluminat extindere platforma, comanda iluminatului, balizajul de obstacolare, instalatia de paratrasnet, lucrari de canalizare etc. Prin acest proiect, platforma de stationare a aeronavelor va fi suplimentata cu 4-6 locuri. Proiectul este sustinut cu fonduri europene.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *