Transportul maritim din întreaga lume a fost perturbat în acest an. După criza din canalul Suez, care a pus pe jar toți armatorii, transportul internațional de mărfuri a fost zguduit de măsurile restrictive impuse în peninsulă Guangdong de autoritățile chineze, din cauza înmulțirii rapide a cazurilor de îmbolnăvire cu coronavirus.
Criza din China nu a dus doar la o lipsă acută de materie primă. Afacerile care erau afectate de materia primă provenită din Asia sunt afectate, pe piața existând un dezechilibru între cerere şi ofertă. Sunt puternic afectaţi producătorii farmaceutici dar şi cei ce activează în cosmetică. Totodată sunt afectate magazinele a căror activitate se baza pe comerț cu bunuri şi mărfuri din China, dar şi mari companii a căror centre de producție de găsesc în diferite regiuni asiatice. Afectate de această criză sunt şi afaceri mici, de la producătorii de detergenţi şi agenți de degivrare, la comercianţii de lichid tigara electronica şi accesorii pentru vapat, întrucât principalul furnizor de solvent este China.
Specialiştii atrag atenția că această criză a transporturilor a adus pierderi în rândul celor ce în timpul epidemiei şi-au cheltuit economiile achiziţionând bunuri din Asia, în vederea iniţierii unor afaceri. Se estimează că cei aflaţi în această situaţie vor putea intra în posesia bunurilor, abia după anul nou.
Blocajul chinezesc generează costuri record pentru transport maritim
Blocajul din terminalul chinezesc nu a dus doar la o lipsă acută de materie primă, şi un dezechilibru puternic dintre cerere şi oferta, dar aduce modificări ample şi pe partea de tarifare. Dacă proprietarii de nave se pot considera câştigători, cifra de afaceri raportată de aceştia atingând un maxim istoric, marii perdanţi sunt comercianţii ce depind de bunurile transportate. Costurile pentru transport către America şi Europa s-au dublat în ultimul trimestru, ba chiar sunt situaţii în care s-au triplat. Dacă în urmă cu un an un transport de paleţi de peste 250 kg ajungea 950 de dolari, același transport costă acum 2200 de dolari, iar perioada de livrare a mărfurilor la destinaţie este şi mai mare.
Curba ascendentă a prețurilor pentru transport, nu pare să fi atins încă un maxim. Specialiştii în logistică atrag atenţie că ar putea urma o mărire a costurilor de transport maritim. Aceasta situație fiind generată de excedentul de containere goale care aşteaptă în diferite porturi ale lumii. Preţul de transport va suferi creşteri şi din pricina costurilor suplimentare pe care sunt nevoiți să le plătească armatorii pentru containere în perioada în care acestea sunt blocate.
Chiar dacă autoritățile încearcă să țină sub control situația, redirecţionând traficul din Yantian către alte porturi mai mici, lucrurile încă nu sunt suficient de fluide. Aceste manevre ducând la alte supraaglomerări şi alte blocaje. Conform statisticilor, criza transporturilor nu se va remedia mai devreme pe primul trimestru al anului 2022. Specialiştii estimează că numeroase companii de transport mici, vor falimenta până la finalul anului, dar şi ca mii de oameni își vor pierde locurile de muncă.