Prima pagină » Actualitate » S-a modificat legea privind acordarea cetățeniei române. Iată ce măsuri vor intra în vigoare
S-a modificat legea privind acordarea cetățeniei române. Iată ce măsuri vor intra în vigoare

S-a modificat legea privind acordarea cetățeniei române. Iată ce măsuri vor intra în vigoare

07 iun. 2024, 07:30,
BZI.ro, în Actualitate

S-a modificat legea privind acordarea cetățeniei române. Proiectul de lege a fost adoptat de Guvern pe 6 iunie 2024. Cetățenia română va fi mai greu de obținut și apare și cardul de cetățenie. Iată ce măsuri vor intra în vigoare.

S-a modificat legea privind acordarea cetățeniei române

Noua lege pentru acordarea cetățeniei române vine cu o serie de modificări în procesul de obținere a cetățeniei. Este vorba despre digitalizarea procesului de obținere a cetățeniei române, și anume dezvoltarea unei aplicații informatice prin care cei ce vor să devină cetățeni români vor putea urmări online stadiul soluționării dosarelor.

O altă noutate este aceea că apare cardul de cetățenie. Acesta va face dovada cetățeniei române în locul certificatului eliberat în format hârtie. De asemenea, identitatea titularului cardului de cetățenie va fi confirmată biometric, prin imaginea facială și amprente digitale, la fel ca în cazul obținerii unui pașaport.

Cetățenia română va fi mai greu de obținut. Cei care vor să dețină cetățenia trebuie să cunoască foarte bine noțiunile de limbă, cultură și civilizație română.

Ce trebuie să știe cei care au pașaport

Conform unui proiect de lege, în viitorul apropiat, cetățenii români vor primi notificări prin SMS și email atunci când documentele lor, cum ar fi buletinul, pașaportul sau permisul de conducere, se apropie de data expirării. Destinatarul va primi avertismentul cu 90 de zile înainte de data expirării fiecărui document. În prezent, prevederi similare sunt deja în vigoare în alte țări europene, precum Marea Britanie și Republica Moldova, unde cetățenii primesc notificări similare prin SMS, email sau alte mijloace de comunicare alese de aceștia.

,,Dat fiind ritmul accelerat al vieţii cotidiene, cetăţenii pot să uite sau să amâne reînnoirea documentelor personale. Această lege propune un sistem de avertizare care să îi notifice pe cetăţeni cu suficient timp înainte de expirarea documentelor, permiţându-le să acţioneze în timp util ca să evite situaţiile de ieşire din legalitate.”, arată inițiatorii proiectului de act normativ.

Dacă proiectul va deveni lege, notificările pentru expirarea documentelor vor fi trimise automat prin SMS sau email. Este important de menționat că, dacă autoritatea nu deține informațiile necesare, cetățenii vor fi notificați prin poștă, la ultimul domiciliu cunoscut. În ceea ce privește notificarea prin SMS sau email, autoritățile publice vor iniția proceduri pentru colectarea numerelor de telefon și a adreselor de email ale cetățenilor.

Cetăţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în străinătate poate depune cerere pentru eliberarea unui paşaport simplu electronic sau a unui paşaport simplu temporar, cu menţionarea statului de domiciliu (pașaport CRDS). Pașaportul CRDS reprezintă un document pe baza căruia cetățeanul român poate face dovada identității, cetățeniei, calității, precum și a dreptului titularului de a călători în străinătate. Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, luni, 3 iunie 2024, legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate. Actul normativ prevede revizuirea condiţiilor în care poate fi eliberat paşaportul simplu temporar, în acord cu tendinţele europene şi astfel, paşaportul simplu temporar ar urma să fie emis doar în situaţii speciale, de excepţie, care presupun o urgenţă în care este necesară deplasarea în străinătate sau, după caz, continuarea călătoriei ori reglementarea şederii/situaţiei juridice a cetăţenilor români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile.

Totodată, au fost reevaluate situaţiile excepţionale în care cetăţenii români vor putea deţine, concomitent, fie un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile, fie două paşapoarte simple electronice valabile, precum şi obligaţiile ce le revin acestora. Cetăţenii români pot deţine, concomitent, un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *