Lucrarea de peste 30 de milioane de euro de la pista Aeroportului Iași a scos la iveală mai multe probleme. Lucrarea s-a umplut de umflături, iar expertiza a scos la iveală o situație nedorită. Pista de 2.400 de metri poate fi frezată pe toată lungimea ei pentru ca totul să fie refăcut. Proiectul a fost realizat de asocierea Max Boegl- Vega Galați- UTI Grup, din care face parte și cumătrul pușcăriașului Relu Fenechiu. Actuala conducere a CJ Iași va decide cum va fi refăcută pista
R.A. Aeroportul Iași a primit raportul final pe expertiza comandată la lucrările pistei flexibile, lucrări derulate în perioada 2012-2014. Noua pistă de la aerogara ieșeană are însă mai multe probleme, iar constructorul ar urma să le refacă. Pe suprafața pistei au apărut o serie de umflături, acestea afectând decolările și aterizările aeronavelor de la Aeroportul Iași. Concluziile raportului au ajuns pe masa conducerii Consiliului Județean Iași, for care va decide dacă va recepționa sau nu lucrările. În plus, CJ va fi cea care va hotărî dacă firma care a lucrat la pistă va reface pe cheltuiala proprie totul sau se va trece la refacerea stratului de uzură cu alte fonduri.
Pistă realizată de cumătrul pușcăriașului Relu Fenechiu. Deficiențe mari constatate de experți
Pista flexibilă de la Aeroportul Iași a fost realizată de Asocierea Max Boegl- Vega Galați și UTI Grup, licitația fiind controlată de trioul Cristian Adomniței, Marius Bodea și Relu Fenechiu. Firma Vega Galați aparține lui Corneliu Istrate, cumătrul pușcăriașului Relu Fenechiu, și a primit pe tavă lucrarea după un simulacru de licitație. Proiectul a prezentat însă deficiențe, iar conducerea aerogării a cerut o expertiză amănunțită.
„Am primit raportul de la urmărirea specială a pistei. Experții propun două soluții, fie frezarea pistei, fie realizarea unei lucrări de mentenanță în sarcina constructorului pentru încă 5 ani. Umflăturile în pistă au apărut și în alte aerogări din lume, dar posibilitatea ca aceste bucăți de uzură să se desprindă la sosirea aeronavei nu sunt atât de importante. Ele pot fi realizate printr-o activitate de mentenanță continuă. Recepția va avea loc pe 20 noiembrie 2020, dar aceasta va fi făcută de Consiliul Județean, proprietarul aeroportului. CJ Iași va decide ce soluție va fi adoptată în cazul pistei de la Aeroportul Iași.
Cum s-a crăpat pista de la Aeroportul Iași. Concluzie șocantă în raportul prezentat
Pista de la Aeroportul Iași a prezentat un set de umflături care au apărut după fiecare ploaie. Pista este una plană și ține apa.
„Pistele de aviație trebuie să asigure frânarea, nu se face asfaltizare ca pe șosele, să aibă un volum de goluri pentru aderență. Din expertiza realizată s-a constatat că acest volum de goluri este prea mare, ceea ce înseamnă că se infiltrează apa și că iarna pune în pericol direcția de frânare a avionului. Vara se creează acele umflături, care în timp duc la distrugerea stratului de uzură”, a spus reprezentantul aerogării ieșene.
Până acum, lucrarea nu a fost recepționată, iar constructorul a ajuns să mai ceară o parte din bani în instanță. Aerogara a refuzat să facă acest lucru până când nu se va decide și cum se va reface stratul de uzură la pistă.