S-a dat lege pentru români și este valabilă în toată țara. CFR a introdus o taxă suplimentară pentru călătorii care optează să plătească biletele cu cardul în trenurile care circulă pe ruta Aeroport Otopeni, o măsură neobișnuită și controversată. Cert este că românii care plătesc cu cardul vor fi taxați în plus.
S-a dat lege!
Pasagerii care își achiziționează biletele direct în tren pe ruta Aeroport Otopeni, folosind cardul la validatoare, sunt nevoiți să plătească suma de 6,32 lei, cu 0,32 lei mai mult față de prețul standard de 6 lei practicat la casele de bilete. Această taxă introdusă de CFR Călători este singulară în România, nefiind aplicată de niciun alt operator de transport.
Noua taxă impusă acoperă comisionul perceput de instituțiile bancare pentru procesarea tranzacțiilor, pe care CFR Călători a decis să îl transfere asupra clienților săi. Pe lângă problema comisionului bancar, pasagerii trenurilor care circulă pe ruta Aeroport Otopeni s-au confruntat cu condiții nefavorabile în sezonul rece. Călătorii sunt nemulțumiți de noua taxă impusă atunci când își achiziționează cu cardul bancar biletele de tren.
S-au scumpit biletele de tren
Biletele de tren s-au scumpit din 15 decembrie 2024, în medie cu 4,6%, odată cu implementarea noilor tarife din cadrul Mersului Trenurilor 2024-2025. Motivul este inflația, un fenomen obișnuit pentru călători, întrucât majorările de prețuri au devenit o practică periodică în ultimii ani. Pentru trenurile Regio și Interregio, prețul depinde de distanța parcursă. Astfel, pentru distanțele de până la 60 de km, tariful este de 1,5 lei, iar pentru distanțe mai mari, cum ar fi între 61 și 120 de km, rezervarea costă 2,5 lei. La distanțe de peste 500 de km, prețul ajunge la 6 lei.
O altă modificare importantă vizează tarifele suplimentare pentru vagoanele de dormit și cușetă. Suplimentul pentru o cabină single la vagonul de dormit va crește de la 225 lei la 235,50 lei, iar pentru o cabină cu două locuri, tariful va ajunge la 125,5 lei, față de 120 de lei. De asemenea, suplimentul pentru un pat într-o cabină cu patru locuri în vagoanele cușetă va fi de 81,5 lei, în creștere față de 78 de lei cât este acum, iar pentru patul într-o cabină cu șase locuri, tariful va ajunge la 60,5 lei, față de 58 de lei.
Dincolo de scumpirile la biletele de călătorie cu trenul, se vor moderniza mai multe căi ferate și tuneluri din țară. În România va apărea tunelul feroviar de 10 km care va lega două orașe turistice, Predeal și Brașov. În 2025, va fi lansată procedura de achiziție pentru proiectarea și execuția lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Modernizarea secțiunii feroviare Predeal – Brașov.” Calea ferată va permite circulația trenurilor cu viteza de 160 km/h.
După ce tunelul feroviar Predeal – Brașov va fi gata, călătoria cu trenul de la București la Brașov se va scurta cu aproximativ 18 minute. În prezent, cel mai rapid tren parcurge distanța dintre cele două orașe în circa două ore. Costul estimat al investiției din zona montană este 963 de milioane de euro. Banii vin din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport (PT) 2021 – 2027, de la Bugetul de Stat și din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate. De asemenea, au început săpăturile pentru cel mai mare tunel feroviar din România, aflat pe ruta Brașov – Sighișoara. Este cel mai complex proiect de infrastructură din România din ultimii 30 de ani. Tunelul va avea la final 6,9 kilometri și va fi cel mai lung din țară.
Românii sunt însă nemulțumiți pentru că biletele de tren s-au scumpit din nou, de la 15 decembrie 2024. Mai mult, cei care își cumpără cu cardul bilete de tren pe ruta Aeroport Otopeni vor fi taxați în plus. Noua lege a stârnit deja controverse.