Ministrul adjunct de externe rus, Andrei Rudenko, a spus că Rusia ar fi pregătită să pună la dispoziție un coridor umanitar pentru ca navele din Marea Neagră care transportă alimente să poată pleca din Ucraina.
Rusia asigură coridor umanitar pentru navele din Marea Neagră
Rusia declară că ar putea asigura coridor umanitar pentru navele din Marea Neagră , în contextul în care prim-vicepremierul Ucrainei, Iulia Sviridenko, declara luni, 23 mai, că un coridor pe mare pentru trecerea în siguranță a navelor care exportă produse agricole din orașul-port Odesa trebuie să fie asigurat de comunitatea internațională pentru a ajuta Ucraina și pentru a se evita foamea în lume.
De asemenea, ministrul adjunct de externe rus Rudenko a mai spus și că Rusia va discuta posibilitatea de a face schimb de prizonieri cu Ucraina, doar după ce soldații ucraineni care s-au predat vor fi condamnați pentru crime de război.
Totodată, unul dintre membrii delegației ruse care a participat la ultimele negocieri ruso-ucrainene, a spus săptămâna trecută că Moscova analizează posibilitatea de a elibera luptători ucraineni capturați în Mariupol în schimbul lui Viktor Medvedciuk, oligarh ucrainean și apropiat al președintelui rus Vladimir Putin arestat de autoritățile ucrainene.
Ministrul rus Rudenko a spus că discuția privind înființarea unei baze militare în Herson, o regiune din Ucraina ocupată de ruși, este una „prematură”. Un oficial prorus din conducerea locală declarase marți, 24 mai, că administrația sa vă cere Moscovei să înființeze o bază militară pentru a garanta securitatea „pentru regiune și locuitorii săi”.
Precizăm că în momentul de fata părerile sunt împărţite, deoarece în timp ce rușii spun că atât ei, cât și populația locală își doresc „integrarea în Federația Rusă” și că organizarea unui referendum în acest sens ar fi „o pierdere de timp”, un sondaj publicat în aceeași zi de Institutul Internațional de Sociologie de la Kiev a arătat că peste 80% din ucraineni se declară împotriva oricăror concesii teritoriale în favoarea invadatorilor ruși în schimbul unui acord de pace.
Zeci de nave așteaptă de zile întregi să intre pe canalul Sulina
În baza aceleiași idei, amintim faptul că văzând acele zeci de nave ce aşteaptă în Marea Neagră, unii locuitori ai oraşului Sulina compară situația din port cu cea din anii 1980, când a început să funcţioneze prima întreprindere de comerţ exterior din lagărul comunist, actuala regie Administraţia Zonei Libere (AZL), aflată în subordinea Consiliului Judeţean Tulcea.
Potrivit declarației directoarei Administraţiei Fluviale Dunărea de Jos (AFDJ) Galaţi, Angela Ivan, instituția deţine 36 de piloţi, iar până la data de 7 mai cel mai lung timp de aşteptare a unei nave în Marea Neagră a fost de 12 zile.
În momentul de faţă, la bara Sulina, unele nave aşteaptă să intre pe şenalul navigabil aproape două săptămâni.
„Am aşteptat 13 zile în mare. Proviziile de apă şi alimente s-au terminat şi a fost foarte greu pentru noi, echipajul. Sunt de 35 de ani pe mare şi s-a mai întâmplat asta, dar pe Sulina este pentru prima dată”, a declarat Ali T., şeful ofiţerilor de pe nava Barlas, aflată sâmbătă, 21 mai, în Portul Sulina.
În acest context, ministrul rus Rudenko a precizat că Rusia se arată dispusă în a asigura un coridor umanitar pentru navele din Marea Neagră care exportă alimente din Ucraina.