Suntem pe ultimul loc in Europa referitor la serviciile medicale oferite si la sistemul sanitar. Acest lucru este confirmat de un raport intocmit de Comisia Europeană in luna noimebrie 2019. Totusi, aparent, o OUG dată de Guvern ar putea indrepta lucrurile.
Ordonanta de urgentă pregătita de Guvernul României poate să tulbure linistea băietilor destepti din Sănătate, atât pe cei din România cât și pe cei din afara țării.
Noutate absoluta: Pacientii se pot opera gratuit la privat sau la stat
Conform Ordonantei de Urgentă pregătită, pacientii se pot opea gratuit la stat la privat. Acest lucru este specificat in OUG prin completarea si modificarea art.230 și 249 din Legea nr.95/2006.
Pentru a intelege cu exactitate care este procedura, vom detalia acest lucru in randurile care urmează. Altfel spus, cei care isi doresc să se opereze la privat pot plăti, pentru acest lucru, o sumă infima in plus. Această suma va fi sub forma unei asigurări complementare de sanatate.
Pacientii care doreau să se opereze o puteau face gratuit in spitalul de stat sau plătind sume uriase in spitalele private. Conform OUG, acest lucru se va schimba.
Cu această asigurare complementară de sănătate, bolnavul poate beneficia de orice intervenție medicală atât la un spital de stat, cât și la unul privat. Pacientul este cel care își alege. Are acest drept. Sistemul există demult în Franța, Germania și în mai toate țările civilizate. România este cam singura rămasă în urmă la acest capitol.
Există vreun risc pentru sistemul public de sănătate?
Conform credinței ultimilor ani s-ar putea crede faptul că prin această OUG, statul ar începe alocarea unor fonduri mari către spitalele private în detrimentul celor de stat. Totuși, ani de-a rândul, spitalele de stat au beneficiat de extrem de multe fonduri, fonduri care au fost gestionate deficitar de unii dintre managerii unităților medicale. Altfel spus, bugetele către spitalele de stat au fost mereu generoase dar s-au pierdut în investiții nefondate.
De exemplu s-a cumpărat aparatură pe care nimeni nu o folosește, s-au făcut contracte astronomice cu firme de catering pentru a servi mâncare de 2 lei bolnavilor, s-au achiziționat medicamente la prețuri de 7 ori mai mari decât nivelul normal. Și lista este lungă. Cert este că la finalul zilei, pacientul este cel care are de suferit.
Foarte multe dintre contractele păguboase au fost încheiate cu firme ale unor băieți deștepți care au intrat pe această piață, special pentru a devaliza banul public. Prin intermediul acestei noi ordonanțe, se cam închide robinetul banilor publici pentru băieții deștepți din Sănătate. Așa că aceștia vor opune în mod cert rezistență.
Asigurarea complementară de sănătate poate aduce un plus sistemului de sănătate
Desigur, în mare parte putem aprecia faptul că fiecare român care plătește asigurare de sănătate este îndreptățit să beneficieze de condiții decente de tratament. Altfel spus, de ce nu poate alege fiecare român unde să se trateze? OUG-ul pe care îl vom prezenta va permite încheierea unei asigurări de sănătate complementare prin care pacienții care plătesc pentru aceasta vor beneficia de operații gratuite și în sistemul privat de sănătate.
Clinicile private din străinătate primesc cu mult mai mulți bani decât cele din România, deși efectuează același tip de intervenții
În România mor în fiecare an 1000 de copii din cauza lipsei centrelor de boli cardiovasculare, deoarece aceste centre au fost subfinanțate cronic timp de 30 de ani. Astfel nu s-au putut dezvolta specialiști, nu s-a putut dezvolta o rețea și pierdem 1000 de copii. În fiecare an statul român plătește între 130 și 140 de milioane de euro clinicilor din străinătate pentru afecțiuni care ar trebui să se trateze în România. Și ca dovadă că acest lucru se poate, bulgarii care și-au liberalizat spitalele și serviciile medicale și au sincronizat legislația lor cu cea europeană, așa cum facem și noi în momentul de față, plătesc numai 200 de mii de euro pe an. Deci diferența este de la cer la pământ.
Iată OUG-ul despre care am vorbit în rândurile de mai sus
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I. Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 230, alineatele (2^1) și (2^2) se modifică și vor avea următorul cuprins:
”(2^1) În situația în care asigurații optează să beneficieze de unele servicii medicale la furnizorii privați care încheie contracte cu casele de asigurări de sănătate, în regim de spitalizare continuă, ambulatoriu clinic de specialitate şi ambulatoriu paraclinic de specialitate, respectivii furnizori pot solicita acestor asigurați, pe baza consimțământului prealabil exprimat în scris, o contribuţie personală pentru a acoperi diferenţa dintre tariful practicat de furnizor pentru rezolvarea cazului sau, după caz, tarifele serviciilor medicale acordate şi tarifele corespondente suportate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, astfel cum va fi stabilită această diferență prin Contractul-cadru, potrivit alin. (2^3).
(2^2) Contribuţia personală pentru fiecare categorie de serviciu medical prevăzută la alin. (2^1) este afişată pe pagina de internet și la sediul furnizorilor privaţi de servicii medicale şi se plăteşte de către asiguraţi, în mod direct sau printr-o asigurare încheiată în baza unui contract cu o societate de asigurări.”
2. La articolul 230, după alineatul (25 ) se introduce un alineat nou, alin.(26 ), cu următorul cuprins:
”(2^6) Prin excepție de la prevederile alin. (2^5), prevederile alin. (2^1) – (2^3) referitoare la contribuția personală pe care o pot plăti asigurații care optează să beneficieze de unele servicii medicale acordate de furnizorii privaţi care încheie contracte cu casele de asigurări de sănătate, în ambulatoriu clinic de specialitate şi ambulatoriu paraclinic de specialitate, se aplică după 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2022.”
3. La articolul 349, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(2) Asigurările voluntare de sănătate de tip complementar suportă coplata și contribuția personală datorate de asigurat, în condiţiile legii.”ART. II. Numărul de paturi pentru care casele de asigurări de sănătate pot încheia contracte de furnizare de servicii medicale spitalicești în regim de spitalizare continuă cu furnizorii privați, poate fi majorat până la data de 31 decembrie 2022, treptat, în limita a maxim 10% față de numărul total de 3 paturi contractate de casele de asigurări de sănătate pentru furnizarea de servicii medicale spitaliceşti în regim de spitalizare continuă cu furnizorii privați la data de 31 decembrie 2020, în urma unei analize a nevoii de servicii medicale realizată la nivel teritorial, pe baza unor criterii și a unei metodologii prevăzute în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru, aprobate potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în limita numărului de paturi aprobate la nivelul județului/municipiului București, potrivit prevederilor art. 167 alin. (2) din aceeași lege.