Viața de zi cu zi a devenit mai scumpă în România, iar datele publicate vineri, 11 aprilie, de Institutul Național de Statistică (INS) arată clar unde simt cel mai tare românii presiunea inflației: la servicii de igienă și cosmetică, facturi la apă și canalizare, dar și la produsele de bază din alimentație, în mod surprinzător, chiar și la margarină.
Comparativ cu martie 2024, prețurile au crescut semnificativ în mai multe sectoare. În fruntea listei se află serviciile de igienă și cosmetică, care s-au scumpit cu aproape 15% (14,78%), urmate de margarină, cu un avans de 12,73%, și serviciile de apă, canal și salubritate, care au urcat cu 12,43%.
Românii plătesc mai mult pentru igienă, apă și… margarină
Pe partea alimentară, mărfurile s-au scumpit în medie cu 5,10% față de aceeași lună a anului trecut. În topul scumpirilor se regăsesc, din nou, margarina (14,73%), citricele și alte fructe meridionale (10,48%) și conservele de fructe (9,57%). Totuși, au existat și produse care s-au ieftinit, cum ar fi zahărul, cu aproape 5% (-4,89%), și cartofii, cu aproximativ 3% (-2,99%).
În ceea ce privește dinamica lunară – martie 2025 față de februarie 2025, se remarcă scumpiri la cafea (3,37%), produse cu cacao și cafea (2,85%), precum și la produse zaharoase și miere (2,20%). Interesant este că, în același timp, zahărul a fost mai ieftin cu 1,42% decât în februarie, ouăle cu 0,34%, iar mierea cu 0,12%.
La capitolul mărfuri nealimentare, scumpirile față de anul trecut au fost cele mai mari la țigări și tutun (8,15%), produse diverse nealimentare (7,80%), tricotaje și publicații (7,34%). Pe de altă parte, românii au avut parte de vești bune privind facturile la utilități: gazele naturale s-au ieftinit cu 2,28%, iar energia electrică cu 1,78%.
Ce s-a scumpit cel mai mult
Comparativ cu luna anterioară, în martie s-au înregistrat majorări de prețuri la alte produse nealimentare (1,14%), țesături (0,84%) și îmbrăcăminte (0,75%). În contrapartidă, gazele, combustibilii și energia electrică au continuat să se ieftinească ușor.
Sectorul serviciilor a fost cel mai volatil. În ultimul an, cele mai mari scumpiri s-au înregistrat la serviciile de igienă și cosmetică (14,78%), urmate de apă, canal și salubritate (12,43%), dar și de servicii industriale diverse (11,66%). În schimb, prețurile la telefonie au scăzut cu aproape 5% (-4,71%), la transportul aerian cu 1,24%, iar la poștă și telecomunicații cu 1,05%.
Față de luna februarie, în martie 2025 s-au scumpit și reparațiile auto, serviciile electronice și lucrările foto (+2,26%), precum și reparațiile de îmbrăcăminte și încălțăminte (+1,75%). Printre puținele ieftiniri se numără abonamentele TV (-0,48%) și unele servicii poștale și de telecomunicații (-0,20%).
Per total, rata anuală a inflației a înregistrat o ușoară scădere, ajungând la 4,86% în martie 2025, față de 5,02% în februarie. Chiar și așa, românii continuă să simtă impactul în buzunar, mai ales în sectoarele esențiale ale vieții cotidiene, acolo unde scumpirile nu pot fi evitate.
În perioada de post, datorita consumului ridicat de fasole, este surplus de gaze. De aici consum și prețuri accesibile.