Prima pagină » Actualitate » Românii nu preferă să călătorească cu trenurile CFR. Cererea de călătorii cu trenul mai mică cu 66% comparativ cu media europeană

Românii nu preferă să călătorească cu trenurile CFR. Cererea de călătorii cu trenul mai mică cu 66% comparativ cu media europeană

02 sept. 2024, 13:05, 2 ,
George Cristian în Actualitate

Românii nu sunt mari fani în ceea ce privește călătoria cu trenurile CFR, iar o statistică recentă arată că suntem cu 66% sub media europeană la acest capitol.

Sunt numeroase motive pentru care cetățenii nu preferă călătoria cu trenul. Principalul motiv este cel al întârzierilor uriașe înregistrate de trenurile românești, în principal cele ale CFR, dar și viteza mică de deplasare. Viteza medie comercială a trenurilor este de aproximativ 72 km/h. Asta în timp ce în țări precum Franța, Germania, Spania, media este una net superioară.

Românii nu preferă să călătorească cu trenurile CFR

Românii nu preferă să călătorească cu trenurile CFR, mai ales din cauza întârzierilor. În plin sezon de vacanță, trenurile CFR Călători continuă să aibă întârzieri semnificative, variind de la câteva minute la peste o oră și jumătate, conform informațiilor de la Gara de Nord, cel mai mare nod feroviar din România.

Sâmbătă, trenul pe ruta Craiova – București Nord avea o întârziere de 90 de minute, conform tabelului online de plecări și sosiri al CFR Călători. Trenul care venea din Iași, un traseu care durează deja mai mult de șase ore și jumătate, avea o întârziere de peste 30 de minute, în timp ce trenul de Pitești ajungea cu o întârziere de 40 de minute.

într-o hartă publicată pe rețelele de socializare de Amazing Mapsarată o viteză medie de puțin peste 70 km/h

** Într-o hartă publicată pe rețelele de socializare de Amazing Maps arată o viteză medie de puțin peste 70 km/h

Trenurile care soseau din Brașov și Constanța au avut, de asemenea, întârzieri semnificative în Gara de Nord, afectând astfel unele dintre cele mai aglomerate rute. Linia feroviară dintre București și Constanța, care a beneficiat de o investiție de un miliard de euro pentru modernizare, deservește aproximativ 2,9 milioane de pasageri anual, conform celor mai recente date.

Întârzieri au fost înregistrate și la plecările din Gara de Nord, de la câteva minute până la mai mult de zece minute pentru trenurile care se îndreptau către Brașov.

Astfel, călătoriile cu trenul în sezonul estival sunt adesea prelungite din cauza întârzierilor frecvente. Chiar dacă CFR Călători a adăugat mai multe trenuri spre litoral și Delta Dunării (Tulcea) de la jumătatea lunii iunie, întârzierile afectează numărul de pasageri. De exemplu, o călătorie cu trenul către Tulcea, punctul de intrare în Delta Dunării, poate dura până la șase ore, chiar dacă distanța este mai mică de 300 de kilometri.

Românii călătoresc cu 66% mai puțin cu trenurile decât un alt european

Cererea pentru transportul feroviar în România, măsurată în kilometri parcurși per pasager, este semnificativ mai scăzută comparativ cu alte state. În timp ce media în Uniunea Europeană (UE-27) este de 650 km per pasager pe an, în România acest indicator este cu 66% mai mic, conform datelor din Programul de Transport. Viteza medie de circulație a trenurilor de pasageri este de 46 km/h** pe întreaga rețea, evidențiind o degradare severă a infrastructurii feroviare. (** într-o hartă publicată pe rețelele de socializare de Amazing Maps
arată o viteză medie de puțin peste 70 km/h)

Din acest motiv, transportul pe calea ferată este considerat „neatractiv” și „necompetitiv”, așa cum se precizează în Programul de Transport 2021-2027. Pe liniile principale, viteza medie ajunge la 70 km/h.

Lipsa de modernizări și întreținerea inadecvată au redus semnificativ viteza trenurilor și au influențat negativ timpii de livrare. Reforma sectorului feroviar nu a evoluat suficient de rapid, iar infrastructura feroviară nu reușește să facă față cererii crescute de trafic generată de o economie în expansiune, în ciuda fondurilor considerabile disponibile din partea Uniunii Europene, potrivit Programului Național de Transport.

În ultimele trei decenii, România a reușit să modernizeze mai puțin de 700 km din cei peste 10.000 km de căi ferate, folosind în principal fonduri europene. Infrastructura feroviară din România este considerabil sub standardele europene, având anul trecut un total de doar 10.764 km de cale ferată, dintre care puțin peste 4.000 km erau electrificați. În ultimii ani, România a înregistrat o scădere constantă a lungimii rețelei feroviare, conform datelor Institutului Național de Statistică. În 2008, țara dispunea de mai mult de 11.000 km de cale ferată. Așadar, cu trenuri învechite, cu timpi mari de întârziere și viteză de deplasare mică nu e de mirare că românii nu preferă să călătorească cu trenurile CFR.

Comentarii
  • Intarzieri, viteza mica si mizerie mare. Trenurile nu sunt de loc atractive.

  • Eu cred ca sefii sunt degeaba la CFR.Nu au obiective,nu gasesc solutii la problemele existente si nu in ultimul rand sistemul e varza.Ar trebui o resetare totala.Garnituri noi pe infrastructura noua cu timpi foarte buni intre statiile importante si eliminate intarzierile.Intarzierile se datoreaza si accidentelor.Accidentele pot fi si ele prevenite prin ridicarea sau coborarea trecerilor drumurilor pe care circula autoturisme,atelaje agricole.Dar asta inseamna investitii si fara investitii nu poti sa faci profitabil un traseu.Oamenii care deservesc in aceste trenuri,trebuie specializati.Urmariti oamenii care vandalizeaza si murdaresc aceste trenuri.Sisteme de supraveghere video si amendati in cazul in care lasa mizerie pe scaune sau pe jos.Daca oamenii vor ajunge mai repede la destinatie cu trenul in conditii foarte bune…in mod clar vor alege acest tip de calatorie.In cazul in care trenul are si intarziere merge si incet datorita restrictiilor nu ai sa poti sa-ti faci nici un plan devine si dezagreabila,frustranta aceasta calatorie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
21 decembrie 2024
21 decembrie 2024