Prima pagină » National » Românii care sunt obligați să își schimbe buletinul în 15 zile. Ce amenzi riscă dacă nu fac asta
Românii care sunt obligați să își schimbe buletinul în 15 zile. Ce amenzi riscă dacă nu fac asta

Românii care sunt obligați să își schimbe buletinul în 15 zile. Ce amenzi riscă dacă nu fac asta

28 aug. 2024, 10:40,
Mirela Gabriela Todosi în National

Românii care sunt obligați să își schimbe buletinul în 15 zile sunt cei care și-au schimbat numele după căsătorie, care au cartea de identitate expirată sau cei care își schimbă domiciliul. Ce amenzi riscă toți cetățenii care nu fac asta.

Românii care sunt obligați să își schimbe buletinul în 15 zile

Atunci când se schimbă numele de familie sau adresa de domiciliu, este necesară schimbarea actului de identitate, în termen de 15 zile. Schimbarea buletinului este obligatorie atunci când se modifică numele sau prenumele titularului după căsătorie, când unul dintre soți alege să adopte numele celuilalt.

După încheierea căsătoriei și înregistrarea acesteia la starea civilă, soțul care și-a schimbat numele are obligația legală de a solicita eliberarea unui nou act de identitate în termen de 15 zile de la modificarea numelui.

De asemenea, schimbarea buletinului este necesară și atunci când se schimbă adresa de domiciliu, de exemplu, când unul dintre soți se mută la adresa celuilalt sau când soții achiziționează împreună o nouă locuință. Actul de identitate valabil rămâne în posesia titularului până când noul document este emis, asigurându-se astfel că persoana nu rămâne fără un act de identitate. Persoana care nu își schimbă buletinul riscă o amendă de 100 de lei.

Documente necesare pentru schimbarea cărții de identitate

Pentru a schimba buletinul după căsătorie, trebuie să depuneți o cerere la Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor din zona de domiciliu. Cererea trebuie să fie însoțită de următoarele documente justificative: actul de identitate vechi, care urmează să fie preschimbat; certificatul de naștere, în original; certificatul de căsătorie, în original, care atestă schimbarea numelui de familie în urma căsătoriei; documentul care dovedește adresa de domiciliu, cum ar fi un extras de carte funciară sau alt document oficial, în original și copie; este important ca extrasul de carte funciară să fie obținut cu cel mult 30 de zile înainte de depunerea cererii pentru eliberarea noului act de identitate; chitanța care dovedește plata taxei pentru eliberarea noului buletin.

Pe viitor, buletinele românilor vor fi schimbate cu cărți de identitate electronice, cu amprente digitale și faciale. În România, măsura va fi implementată prin introducerea buletinului electronic până în august 2031. Acesta va conține amprentă facială şi două amprente digitale. Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt următoarele: datele din formatul tipărit, cu excepţia semnăturii olografe a titularului; prenumele părinţilor titularului; un certificat pentru semnătură electronică şi, după caz,certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea suntdefinite în legislaţia din domeniu; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

Potrivit Curții de Justiție a Uniunii Europene amprentele sunt înregistrate exclusiv pe documentul de identitate în sine, fără a fi stocate într-o bază de date centralizată. Noul buletin electronic va putea fi solicitat de părinţi pentru copii încă de la naştere, iar astfel românii vor renunţa la limita de vârstă de 14 ani pentru a putea deţine un document de identitate. Totuşi, până la împlinirea vârstei de 12 ani, noul buletin electronic nu va conţine amprentele digitale ale deţinătorului.

După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă. Cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate. Cert este că buletinele actuale trebuie înlocuite în totalitate de cele cu amprente digitale până în anul 2031. Curtea de Justiție a Uniunii Europene a precizat că viața privată și datele personale sunt suficient de protejate când vine vorba de cărțile de identitate electronice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

BZI - Editia Digitală - pdf
28 august 2024
28 august 2024