Românii care dețin o afacere sunt obligați să facă asta! Toate firmele trebuie să își actualizeze obiectul de activitate în conformitate cu noile coduri CAEN Rev. 3. Procesul de actualizare a codurilor CAEN implică respectarea noilor prevederi și adaptarea activităților economice la standardele actualizate. Legea se aplică de la 1 ianuarie 2025.
Românii care dețin o afacere sunt obligați să facă asta!
Începând cu 1 ianuarie 2025, va intra în vigoare Ordinul Președintelui Institutului Național de Statistică (INS) nr. 377/2024, care actualizează Clasificarea Activităților din Economia Națională (CAEN) conform noii versiuni CAEN Rev. 3. Scopul acestui demers este de a adapta activitățile economice la noile realități și standarde internaționale.
În acest context, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) intenționează să aplice automat noile coduri CAEN pentru firmele înregistrate recent, iar pentru societățile deja existente, se va urmări actualizarea treptată a obiectului de activitate.
Pentru persoanele juridice, în cazul în care actualizarea obiectului de activitate nu presupune modificări semnificative, acestea trebuie să completeze formularul tipizat „Cerere de înregistrare în registrul comerțului – Anexa 2a”. Pentru persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF), procedura de actualizare a obiectului de activitate implică utilizarea formularului dedicat „Cerere de înregistrare în registrul comerțului – Anexa 2b”.
După actualizare, profesioniștii vor primi un certificat de înregistrare care reflectă informațiile actualizate din registrul comerțului.
Cum se va trece la noile coduri CAEN
Pentru societățile care solicită înmatricularea sau înregistrarea în registrul comerțului, va deveni obligatorie încadrarea activităților acestora în clasele CAEN Rev. 3. Pentru entitățile deja înregistrate, actualizarea obiectului de activitate conform CAEN Rev. 3 se va face treptat, fie la inițiativa titularului entității, fie cu ocazia înregistrării unei noi mențiuni în registrul comerțului.
O nouă lege îi vizează și pe românii care au afaceri sau obțin venituri din străinătate. Contribuabilii care realizează venituri în străinătate sunt obligați să completeze și să depună o declarație unică. Începând cu anul 2025, autoritățile române vor implementa modificări privind veniturile românilor care lucrează peste hotare.
În România, legislația fiscală stabilește un set clar de reguli pentru impozitarea veniturilor obținute din străinătate, aplicabile atât rezidenților români, cât și nerezidenților. Contribuabilii care realizează venituri în străinătate sunt obligați să completeze și să depună declarația unică până la 25 mai a anului următor celui în care au obținut veniturile. De la 1 ianuarie 2025, va intra în vigoare legea privin completarea și depunerea declarației unice (formularul 212), în scopul de a facilita procesul pentru persoanele fizice care obțin venituri independente. Una dintre măsurile-cheie este precompletarea obligatorie a declarației unice pentru persoanele fizice care obțin venituri independente. Aceasta reprezintă un pas important în simplificarea procesului de depunere a declarației fiscale. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va transmite contribuabililor formularele precompletate, care vor include informații despre veniturile realizate, impozitul pe venit datorat, precum și bazele de calcul pentru contribuțiile de asigurări sociale și de sănătate.
Cetățenii de origine română care locuiesc în alte țări sunt obligați, din punct de vedere al legii fiscale, să depună un document important la ANAF. Este vorba despre certificatul de rezidență fiscală. Lipsa depunerii certificatului de rezidență fiscală poate veni cu consecințe grave, mai ales având în vedere schimbările legisltive care permit impozitarea cu până 70% a veniturilor nejustificate.
Românii care dețin o afacere trebuie să știe că din ianuarie 2025 vor fi obligați să își actualizeze obiectul de activitate în conformitate cu noile coduri CAEN.