Românii care lucrează sau au muncit cu documente legale în străinătate, într-un stat membru UE, pot beneficia de pensie comunitară. Pentru aceasta, ei trebui să-şi depună un dosar cu o serie de acte necesare în localitatea de domiciliu sau de reşedinţă, fie că este în România sau într-un stat al UE, anunţă ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru.
Pensie comunitară pentru românii care au lucrat cu acte în Diaspora
Totodată, oficialul Ministerului Muncii a oferit şi un set de instrucţiuni pentru românii care au lucrat în străinătate şi vor pensie comunitară. În plus, ministrul recomandă ca după depunerea dosarului, fiecare să verifice dacă instituţia din respectiva ţară a trimis documentele către instituţia omoloagă din România.
În ce priveşte condiţiile necesare obţinerii unei astfel de pensii, ministrul Muncii, Violeta Alexandru, spune că aceşti bani se pot obţine numai după depăşirea pragului de 20 de ani de muncă contributivă – cumulaţi în orice ţară a UE.
Condiţii pentru a obţine pensia
Pentru a obține o pensie din sistemul public din Spania sau din Italia, trebuie să aveți minim 15 respectiv 20 ani de muncă contributivă (lucrați cumulat în orice stat al Uniunii Europene).
Pentru a obține o pensie din sistemul public din România, trebuie să aveți minim 15 ani de muncă contributivă (lucrați doar în România sau cumulat în orice stat al Uniunii Europene). Dacă aveți minim 15 ani de lucru în România, vi se va calcula o pensie în România, separată de pensia pe care o veți primi din celălalt stat. Deci contează mult perioada muncită pentru care s-au plătit contribuții!
Dacă vechimea este mai mică de 15 ani, este necesar pentru deschiderea dreptului de pensie din România, de confirmarea vechimii complete din străinătate prin formularul E 205.
Pentru stabilirea drepturilor de pensie, persoana îndreptățită se adresează doar unei instituții în țara în care are domiciliul sau reședința la momentul pensionării, această cerere fiind valabilă pentru toate instituțiile din țările membre Uniunii Europene unde persoana a lucrat.
Pași pentru deschiderea dosarului de pensie comunitară
1. Cererea de pensie se depune de regulă la instituția competentă din raza de domiciliu sau de reședință sau în baza unei procuri speciale, în România, dacă aveți domiciliul valabil aici. Documentele depuse împreună cu cererea dvs. pentru o pensie comunitară vor fi trimise către instituția omoloagă din țara unde ați lucrat, de către instituția din România, pentru a se deschide dreptul la pensie comunitară.
Schimbul de informații între state privind vechimea în muncă se face prin intermediul formularului E205. Instituțiile comunică între ele acest formular.
2. În momentul în care vă decideți să deschideți dreptul de pensie și mergeți la instituția de pensii din țară sau din străinătate, în funcție de locul în care aveți reședința, asigurați-vă că aveți toate documentele necesare. De exemplu, pentru limită de vârstă sunt necesare:
* carnetul de muncă (original și copie)/alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
* actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naștere și de căsătorie (original și copie); livretul militar (original şi copie);
* diploma de absolvire a învățământului universitar (original și copie) şi adeverința din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi; dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfășurate în cadrul unor instituții de învățământ universitar din străinătate;
* adeverința privind sporurile cu CARACTER PERMANENT (cf. legii/contractului colectiv/individual de muncă (original);
* adeverința privind încadrarea activității în fostele grupe I și/sau II de muncă, în condiții deosebite și speciale , în original. Atenție, angajatorul trebuie să fie achitat contribuții suplimentare pentru aceste grupe.
* documente din care să reiasă perioada de lucru și locul de muncă în străinătate.