Specialiştii sunt îngrijoraţi de faptul că în 10 ani România va exista o criză a profesorilor calificaţi în domeniul matematicii sau cel a siintelor. Marea majoritate a cadrelor didactice care sunt în prezent în domeniu au peste 50 de ani.
În ultimii ani s-a înregistrat un procentaj foarte mic de studenţi care au ca prima opţiune o carieră didactică. O soluţie care ar putea remedia această problemă ar putea fi strategia de recrutare, bazată pe un anumit tip de stimulente, după cum a precizat prorectorul Universității din București, la prezentarea raportului detaliat al rezultatelor testării internaționale TIMSS 2019.
„În ceea ce privește recrutarea și formare inițială a profesorilor aș vrea să subliniez foarte clar câteva chestiuni. Recrutarea profesorilor calificați pentru matematică și științe trebuie să intre într-o zonă strategică. De ce? Dintr-un motiv foarte simplu: peste jumătate dintre profesorii de matematică și științe sunt oameni de peste 50 de ani, iar investigând opțiunile studenților pentru a-și alege o carieră în educație constatăm că un procent foarte mic dintre studenți au ca prima opțiune cariera didactică. Iar estimarea noastră este că, dacă nu intervenim cu o strategie de recrutare și de stimulare încă din zona de formare inițială, în aproximativ 10 ani o să ne confruntăm, mai ales la matematică, unde sunt catedre mari cu ore multe pe săptămână, cu o criză de profesori calificați. La noi e mitul ăsta care a circulat până acum, că sistemul nostru are mulți necalificați, nu este adevărat să știți. Numărul de profesori necalificați din sistemul de educație este relativ mic, e chiar nesemnificativ aș spune, raportat la numărul total”, a explicat Lucian Ciolan, potrivit Edupedu.ro.
Pentru a creşte numărul de profesori este nevoie de o strategie amplă de recrutare pentru a reuşi să-i ademenească pe studenţi.
„Dar, încă o dată, având în vedere vârsta profesorilor și intențiile actuale de opțiune pentru cariera didactică la tineri – impun aceste situații o strategie de recrutare care, de exemplu, poate să se bazeze pe un anumit tip de stimulente. De exemplu, granturile de la masteratele didactice să nu mai meargă otova pentru toți studenții, ci să meargă dedicat pentru domenii prioritare, de exemplu pentru matematică și științe. Și în același timp probabil că nu ar fi de neglijat și o distribuție regională a stimulentelor pentru formarea de profesori în funcție de cum arată nevoile sistemului. Dacă într-o regiune, de exemplu, e nevoie de mai mulți profesori calificați de matematică și științe, atunci mai multe granturi și mai multe stimulente trebuie să meargă în zona respectivă”, a mai precizat el, potrivit sursei citate.
Un îndrăgit profesor de matematică din Iași a murit
Doliu în învăţământul preuniversitar din Iaşi, după ce Traian Cohal a trecut la cele veşnice. Profesorul de mate,atica şi-a desfăşurat activitatea la Colegiul Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi.
„A plecat la Domnul odată̆ cu asfințiţul soarelui, în zi de miercuri, 19 mai 2021, Domnul Profesor de Matematică̆ TRAIAN COHAL, Mare Maestru, formator al multor destine, un Om între Oameni, model de Dascăl ce și-a împlinit misiunea cu mare dăruire şi jertfelnicie, un caracter nobil, înveșmă̂ntat în Lumina, ce-și arată stră̆lucirea în orice împrejurare, iubit de cei din familie, admirat de prieteni, venerat de foșţii elevi ai zecilor de generațîi !
BUNUL DUMNEZEU SĂ VĂ AŞ̦EZE ÎN CETELE DREPȚILOR, DOMNULE PROFESOR DRAG!!!
VEȘNICĂ SĂ̆ VĂ FIE POMENIREA!
HRISTOS A ÎNVIAT!”, a transmis colectivul Colegiului Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi.