România a obținut o victorie la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, eliminând obligația impusă transportatorilor rutieri internaționali de a întoarce vehiculele de marfă în țară la fiecare opt săptămâni, conform unui comunicat al Ministerului de Externe.
Ministerele Afacerilor Externe și Transporturilor salută decizia CJUE din 4 octombrie 2024 în cazul C-547/20, România vs. Parlamentul European și Consiliul. În urma acestei hotărâri, prevederea din Pachetul Mobilitate I care cerea revenirea vehiculelor la centrul operațional din statul membru de înregistrare la fiecare opt săptămâni a fost anulată. România a fost reprezentată juridic în acest proces de Agentul Guvernamental pentru CJUE, sprijinit de juriștii Serviciului Contencios UE din cadrul Ministerului Afacerilor Externe. Această hotărâre finală reflectă colaborarea eficientă între Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Transporturilor, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerul Muncii și Securității Sociale și Consiliul Concurenței.
„Prin respectiva hotărâre, instanţa UE a dat câştig de cauză României, anulând prevederea din Pachetul Mobilitate I care a impus operatorilor de transport rutier să asigure la fiecare 8 săptămâni întoarcerea vehiculului la centrul operaţional din statul membru de stabilire. Reprezentarea juridică a statului român în acest dosar a fost asigurată de Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, sprijinit de jurişti ai Serviciului Contencios UE din cadrul Ministerului Afacerilor Externe”, arată MAE în comunicatul de presă.
Pachetul Mobilitate I, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe 31 iulie 2020, include trei acte legislative. Acestea modifică Regulamentul (CE) nr. 561/2006 privind duratele maxime de conducere, pauzele minime și perioadele de odihnă zilnice și săptămânale, precum și Regulamentul (UE) nr. 165/2014, referitor la poziționarea prin tahografe. Inițierea cauzei C-547/20 este o parte a eforturilor României de a elimina prevederile Pachetului Mobilitate I, pe care le consideră dăunătoare pentru piața internă și competitivitatea transportului de mărfuri în UE. România a susținut, de asemenea, acțiunile în anulare declanșate de alte șase state membre: Lituania, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Malta și Polonia.