Odată cu investiția Nokian Tires din Oradea, România ar putea intra în TOP 10 exportatori de anvelope din lume. Țara înregistrează o creștere a investițiilor de profil. România a produs peste jumătate de milion de autoturisme în 2023, mai multe dar mai ieftine decât vecinii ungari.
În aceste momente, cei trei mari producători interni de anvelope, Michelin, Pirelli şi Continental au exportat anvelope de peste 2,2 miliarde de dolari în 2022.
România ar putea intra în TOP 10 exportatori de anvelope din lume
Începerea producției Nokian Tires la Oradea în septembrie și lansarea producției de serie în 2025 vor propulsa România pe scena globală a pieței de anvelope. În 2022, România a exportat anvelope în valoare de 2,2 miliarde de dolari, conform datelor pieței internaționale.
Anul trecut, companiile Continental, Pirelli și Michelin au realizat în total afaceri de peste 14,3 miliarde de lei, marcând o creștere de 2,5% față de 2022. Michelin, cea mai mare dintre ele, a avut o cifră de afaceri de peste 5,3 miliarde de lei, producând atât anvelope, cât și cord metalic pentru anvelope.
În domeniul anvelopelor, România se apropie de top 10 mondial, ocupând locul 21 la producția de autoturisme în 2023, conform OICA. Deși România este la distanță de doi producători auto față de top zece, în ultimul deceniu, Ungaria a atras mari producători auto precum Audi, BMW și Mercedes-Benz, în timp ce România s-a specializat în producția de componente auto. Vedem că așa numite politice pro-ruse ale Guvernului Ungariei nu au alungat marii producători de autoturisme sau piese pentru autoturisme. Recent, Viktor Orban a dezvăluit faptul că va impozita corporațiile care vor să scoată profitul din țară. Vom vedea dacă această măsura îi va speria pe marii producători.
Ungaria produce autoturisme mai puține autoturisme, dar mai scumpe decât România
Szabocs Nemes a declarat că producătorii auto atrag companii de subansamble pentru a scurta lanțurile de aprovizionare și a menține costurile de producție și transport la un nivel competitiv.
El a menționat că România se află într-o poziție favorabilă în regiune în ceea ce privește numărul de autovehicule produse anual, reușind pentru al doilea an consecutiv să depășească jumătate de milion de unități produse în 2023.
Totuși, valoric, România se situează sub Ungaria, care produce puțin mai puține unități, dar la un preț considerabil mai mare pe unitate. Nemes a subliniat că relocarea Nokian în România reprezintă un avantaj pentru economia de export a țării și că un producător care aduce valoare adăugată este întotdeauna un plus pentru economie, conform zf.ro.
El a adăugat că dezvoltarea ecosistemelor de producători de subansamble ar putea transforma România într-un hub de aprovizionare pentru alte țări. Pentru a valorifica această oportunitate, infrastructura joacă un rol crucial, fiind unul dintre motivele pentru care Nokian a ales Oradea în detrimentul altor zone din țară.
Capacitatea de producţie anuală a fabricii Nokian Tires va fi de 6 milioane de anvelope, iar accentul va fi pe producţia de anvelope pentru autoturisme şi SUV-uri cu dimensiuni mai mari, care vor fi vândute în principal pe piaţa din Europa Centrală. Din aceste considerente, România ar putea să intre în TOP 10 exportatori anvelope la nivel mondial.
Una dintre cele mai poluante industrii.