Ministerul Educației și Cercetării a publicat astăzi, statistica rezultatelor obținute de elevii de clasa a VIII-a în cadrul simulării Evaluării Naționale 2025. Conform datelor, la proba de Limba și literatura română, cerințele de gramatică, gândire critică, compunere și transfer s-au dovedit a fi cele mai dificile pentru participanți.
Rezultatele simulării Evaluării Naționale 2025!
Analiza oficială arată că 42% dintre elevi, respectiv aproximativ 70.000 de candidați, nu au reușit să scrie cel puțin 150 de cuvinte la Subiectul II, care presupunea realizarea unei compuneri pe tema poeziei „Trezire” de Lucian Blaga, pentru a obține punctajul necesar. De asemenea, cerințele gramaticale complexe de la Subiectul I, punctul B, s-au tradus printr-un număr semnificativ de note de „zero” pentru majoritatea itemilor obiectivi.
Pentru Limba și literatura română, din cele 161.833 de lucrări evaluate, 103.629 au obținut note între 5 și 10, ceea ce reprezintă 64% dintre lucrări. Acest procent este mai mic decât cel înregistrat la proba de Matematică, unde 71,97% dintre elevi au obținut note de 5 sau mai mari. Comparativ cu anul trecut, când 73% dintre lucrările la Limba și literatura română aveau note de 5 și peste, se observă o scădere semnificativă.
În ceea ce privește itemii de la Subiectul I, cerințele de la punctele A 5-9 au avut un procentaj scăzut de punctaje maxime. De exemplu, doar 48,88% dintre elevi au obținut punctajul maxim la itemul 5 (adevărat/fals), iar la itemul 6 (măsura și rima) doar 20,79% au fost corect rezolvați.
La Subiectul I B, cerințele gramaticale au avut, de asemenea, rezultate slabe. Itemul 1 (accent) a fost corect rezolvat de 40,74% dintre elevi, iar la cerințele de pronume și alcătuire de enunțuri, doar 12% și respectiv 19% dintre participanți au obținut punctajul maxim. De asemenea, la corectarea greșelilor și ortografie, mai mult de 44% dintre elevi au primit punctaj zero.
La Subiectul II, unde elevii au fost solicitați să redacteze un text pe baza poeziei „Trezire”, doar 6,9% au obținut punctaj maxim pentru conținut, iar doar 10,7% au primit punctajul maxim pentru redactare. Un aspect semnificativ este că 41,85% dintre elevi nu au scris cele 150 de cuvinte necesare pentru a primi punctajul la redactare, obținând astfel zero puncte.
În cadrul simulării, au fost implicate 13.785 de cadre didactice evaluatori, iar lucrările au fost evaluate în 3.581 de centre. Platforma de evaluare digitalizată a funcționat în parametri optimi, iar rezultatele au fost comunicate individual elevilor, urmând ca acestea să fie analizate în școlile respective prin întâlniri cu părinții și consilii profesionale.