Revoltător! Autostrada Iași – Târgu Mureș nu figurează pe draftul cu lista autostrăzilor și a marilor proiecte de infrastructură de 30 miliarde euro pe care România vrea să le finanțeze prin programul fără precedent NextGenerationEU.
România va avea la dispoziție în următorii patru ani 30,4 miliarde de euro de la UE pentru redresarea economiei după pandemia de COVID-19, bani alocați prin mecanismul de redresare numit NextGenerationEU în plus față de bugetul multianual de circa 48 miliarde euro.
Draftul planului realizat de guvern pentru cheltuirea acestor 30,4 miliarde de euro conține mai multe sectoare de autostradă, metroul din Cluj, două magistrale de metrou din București, spitale și depozite regionale de medicamente și alimente, însă Autostrada Iași – Târgu Mureș nu apare.
Cei 30,4 miliarde de euro trebuie cheltuiți de România în 4 ani
Din totalul de 30,4 miliarde de euro, granturile nerambursabile sunt de 13,7 miliarde euro, iar împrumuturile la dobânzi avantajoase, atrase de Comisia Europeană în numele tuturor statelor membre, sunt de 16,6 miliarde euro.
România trebuie să trimită în noiembrie la Comisia Europeană un Plan Național de Recuperare și Reziliență (PNRR), care trebuie aprobat înainte de a fi pus în practică. Proiectele trebuie să urmărească marile linii trasate de UE (digitalizare, protecția mediului, creșterea capacității de reziliență, reforme structurale)
Pe lângă proiectele din acest document, România mai dezvoltă și altele finanțate fie bugetul multianual al UE, fie din bugetul național, fie din împrumuturi rambursabile.
Ce conține Planul Național de Recuperare și Reziliență
Planul Național de Recuperare și Reziliență este structurat pe două părți: reformele și investițiile. Reformele orizontale vizează consolidarea statului de drept, sustenabilitatea financiară a finanțelor publice, stabilitatea financiară a României, coeziunea socială și piața muncii.
În ceea ce privește fiscalitatea, se are în vedere consolidarea conformității fiscale și a colectării impozitelor în special prin reducerea decalajului față de nivelul european de colectare a TVA prin digitalizarea activităților de stabilire, colectare și urmărire a executării silite pentru creanțele bugetare
Impozitarea ecologică treptată a externalităților rezultate din utilizarea combustibililor fosili (exp. încălzirea locuințelor cu lemne în localitățile urbane unde există posibilitatea racordului la rețeaua de alimentare cu energie termică)
Pentru piața muncii se are în vedere actualizarea cadrului legal privind dialogul social cu scopul de a crește implicarea partenerilor sociali în elaborarea politicilor și strategiilor publice / Dezvoltarea unui mecanism specific de identificare, mobilizare și sprijin pentru persoanele inactive / Dezvoltarea unui sistem sustenabil privind îngrijirea la domiciliu pentru persoanele vârstnice.
La capitolul transport este vizată obligativitatea includerii în normativele tehnice de proiectare a stațiilor de încărcare pentru autovehiculele electrice și actualizarea politicilor tarifare pentru transportul rutier prin includerea unor tarife ecologice pentru categoriile de mijloace de transport care au efect poluant asupra mediului înconjurător.
Unde vor ajunge banii
Cea mai mare parte a draftului PNRR prezintă investiții în mari lucrări publice, dar și în sprijinirea sectorului privat.
Investițiile sunt împărțite pe trei piloni principali:
– 21,4 mld. euro – Investiții în infrastructură și în eficiența energetică
– 6,5 mld. euro – Servicii publice, dezvoltare urbană și patrimoniu (educație, sănătate, mobilitate urbană, regenerare urbană)
– 5,085 mld euro – Competitivitate economică, digitalizare și reziliență
La capitolul rutier se au în vedere:
Autostrada Lugoj-Deva (Sector E + rest sector D): 330 milioane euro, 13,5 km
Autostrada de centura Nord București: 960 milioane euro, 49,6 km
Autostrada Ploiești – Buzău: 380 milioane euro, 65 km
Autostrada Buzău – Focșani: 420 milioane euro, 72 km
Autostrada Focșani – Bacău: 640 milioane euro, 109,3 km
Autostrada Bacău – Pașcani + Legătura la Piatra Neamț: 865 milioane euro, 81,2 km
Autostrada Pașcani – Suceava – Siret: 638 milioane euro, 101,5 km
Autostrada Transilvania (cu Meseș P. Sălaj.-Nușfalău) + Pachet conectivitate Cluj (Gilău – Apahida): 2,17 miliarde euro, 170,72 km
Bani pentru Centura Iașului
Mai sunt și alte obiective rutiere de anvergură mai mică, printre care:
A1 – Timișoara – Aeroport Traian Vuia/DNCT
Târgoviște – București – A0/DNCB
DN1 – Aeroportul Henri Coandă – A3/ A0
A8 – Lețcani Vest – Centura Iași – Iași Dacia
Apahida – Jucu
A1 – Pitești – Mioveni
Centura Craiova Est – DX Pitești – Craiova
Alternativa Techirghiol (Litoral Express)
Bistrița – Dej
Hunedoara – Sântuhalm
Botoșani – Suceava – DX5
Slobozia – Drajna Nouă – A2
Jucu – Dej
Miercurea Ciuc – Sf. Gheorghe – A13
Vaslui – Bacău – DX5/A13
Reșița – Caransebeș – DX2
Călărași – Drajna Nouă – A2
Sfântu Gheorghe (Chilieni) – Chichiș – A13
A10 – Teiuș – Blaj
Legătura A3 – Mărtinești – Vâlcele
Baia Mare -Jibou
Drum Expres Baia Mare – Satu Mare
Tișița – Soveja