Prima pagină » Actualitate » Restaurantele sunt obligate să facă asta, dar nu vor! „Costă și serviciul și paharul!”
Restaurantele sunt obligate să facă asta, dar nu vor! „Costă și serviciul și paharul!”

Restaurantele sunt obligate să facă asta, dar nu vor! „Costă și serviciul și paharul!”

13 iun. 2024, 09:39,
în Actualitate

Restaurantele sunt obligate să facă asta, dar nu vor. Recent a fost impusă o lege potrivit căreia restaurantele și cafenelele trebuie să ofere gratuit apa de la robinet, fără posibilitatea de a fi sancționate în caz că refuză.

Restaurantele sunt obligate să facă asta, dar nu vor!

Legea care prevede că apa de la robinet trebuie să fie oferită gratuit clienților, denumită de unii „o lege apă de ploaie”, nu prevede sancțiuni pentru nerespectarea ei.

În centrul Capitalei, la două terase, chelnerii le sugerează clienților apa îmbuteliată contra cost în locul celei grauite prevăzute de lege. În alte țări europene, acest lucru este o practică obișnuită, însă, în România se aplică mai degrabă sporadic.

Antreprenorii din domeniul HoReCa susțin că oferirea apei gratuite ar afecta profitabilitate. Situația arată diferențele de interpretare și implementare a regulilor în diverse contexte locale.

Legea a fost introdusă cu scopul de a promova accesul la apă potabilă și de a reduce consumul de apă îmbuteliată, având în vedere beneficiile pentru mediu și sănătate publică.

„Le-am zis că am auzit că este o lege și am cerut apă şi au zis că, na, cumpără-ţi o sticlă de apă sau ceva de genul. Nu că nu am avea filtre sau chestii de genu’, dar ni s-a spus să nu dăm apă de la robinet”, a declarat un client al unei terase din Capitală.

Proprietarii nu vor să respecte legea

Angajații din HoReCa susțin că apa de la robinet nu este chiar gratuită, pentru că implică costuri de servire și furnizare, inclusiv costul paharelor.

„Apa de la robinet costă. La fel costă şi serviciul, la fel costă şi paharul. Principiul că vine statul şi te obligă să dai ceva gratuit, dar care costă, mi se pare că nu este adecvat”, spune Dragoş Anastasiu, reprezentant HORECA.

În ciuda opoziției din partea unor proprietari de localuri, economiștii și susținătorii legii argumentează că oferirea apei de la robinet gratuit este o măsură benefică atât pentru consumatori, cât și pentru mediu.

„Costul acesta se regăseşte tot în servicii, adică tot noi suportăm prin nota de plată această obligaţie impusă de autorităţi”, a menționat economistul Adrian Negrescu.

Unii manageri de localuri ofereau apă de la robinet încă de dinainte ca lege să intre în vigoare. Această practică demonstrează clienților că sunt bineveniți și că localul se preocupă de satisfacția și confortul lor.

Astfel, localurile promovează o atmosferă prietenoasă și receptivă, ceea ce poate contribui la fidelizarea clienților și la o imagine pozitivă a imaginii lor în ochii clienților.

„Noi am implementat legea de dinainte să apară. Suntem pro și susținem asta. Considerăm că este un respect faţă de clienţi”, a spus și Raluca, manager bar.

Mai sunt și alte exemple de patroni care au decis să dea apă clienților.

„Avem mai multe tipuri de filtrare pentru apă. Avem cea de preparare pentru espresso, pentru preparatele pe bază de cafea și avem partea de filtrare pentru apa filtrată de băut clienților nostri. Este o investiție, este asumată și ne bucurăm să putem face asta”, a declarat Paul Ungureanu – co-fondator rețea de cafenele.

Totuși, restaurantele sunt obligate să facă asta, dar nu vor să le dea apă de la robinet clienților.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *