Au fost anunțate noi reguli privind oprirea mașinilor în trafic de către polițiști! Legislația rutieră permite polițiștilor să oprească orice vehicul în trafic. Șoferii trebuie să se conformeze la semnalele agenților și să tragă pe dreapta. În caz contrar, poliția poate iniția urmărirea șoferului care încalcă regulile. Iată ce trebuie să știe toți șoferii din România.
Regulile privind oprirea mașinilor în trafic de către polițiști!
Regulile din Codul Rutier cu privire la oprirea mașinilor în trafic trebuie cunoscute de orice șofer. Polițiștii pot solicita oricărui șofer aflat în trafic să oprească, sub diferite pretexte. Regulile Codului Rutier dau dreptul agenților să recurgă la această procedură pentru a verifica documentele, pentru a identifica persoane sau bunuri suspecte. De asemenea, șoferii trebuie să oprească la semnalul polițiștilor în cazul suspiciunilor de încălcare a normelor rutiere.
Polițiștii pot opri o mașină în trafic pentru a identifica persoanele suspecte de săvârșirea unor fapte penale sau pentru identificarea unor bunuri care fac obiectul săvârșirii unor contravenții ori infracțiuni. Uneori, șoferilor li se pare că decizia polițiștilor de a-i opri este nejustificată, dar trebuie să coopereze. Refuzul de a opri la semnalul agenților poate avea consecințe serioase.
Ce sancțiuni riscă șoferii care nu respectă semnalul polițiștilor
Când un șofer ignoră semnalul de oprire, poliția va iniția o urmărire a vehiculului. Urmărirea poate implica chiar mai multe echipaje de poliție și poate pune în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic. Drept urmare, polițiștii pot recurge la forță sau la armanentul din dotare, dacă situația o impune. Refuzul de a opri la semnalul poliției poate duce la acuzații penale, în funcție de situație.
Persoanele din vehicul pot fi conduse la secția de poliție pentru verificări suplimentare. Regulile permit acest lucru mai ales dacă identitatea lor nu a putut fi stabilită sau dacă există suspiciuni că au comis fapte ilegale. Polițiștii pot lua această măsură împotriva unor persoane pentru un interval de cel mult 24 de ore. Dacă șoferul nu se conformează nici după somațiile legale, se poate trage cu arma asupra pneurilor sau componentelor care asigură deplasarea vehiculului pentru a imobiliza mașina.
O altă lege strictă din Codul Rutier îi vizează pe șoferii care au primit amendă. Șoferii care nu respectă regulile de circulație riscă să primească amenzi uriașe, iar în cazuri grave se suspendă permisul de conducere. Codul Rutier prevede două tipuri principale de sancțiuni. Pe de o parte, șoferii care comit abateri minore sau moderate riscă amendă contravențională. În unele situații, se poate dispune suspendarea temporară a permisului auto.
Pe de altă parte, abaterile grave sunt considerate infracțiuni și sancționate penal, iar în anumite situații se poate ajunge inclusiv la retragerea dreptului de a mai conduce. Sancțiunile contravenționale pot fi aplicate de polițiști sau de agenții de la Poliția Locală. În România, amenzile de circulație sunt clasificate în cinci clase de sancțiuni:
- clasa I de sancțiuni: 2 – 3 puncte de amendă
- clasa a II-a de sancțiuni: 4 – 5 puncte de amendă
- clasa a III-a de sancțiuni: 6 – 8 puncte de amendă
- clasa a IV-a de sancțiuni: 9 – 20 puncte de amendă
- clasa a V-a de sancțiuni: 21 – 100 puncte-amendă (doar în cazul persoanelor juridice)
Cert este că șoferii sunt obligați să oprească la semnalele polițiștilor de la rutieră. În caz contrar, riscă sancțiuni drastice.