Reguli stricte la ITP în 2025! Conducătorii auto care circulă fără Inspecția Tehnică valabilă încalcă două prevederi legale și vor fi sancționați sever, cu reținerea certificatului de înmatriculare și cu o amendă uriașă, mai ales că amenzile pentru încălcarea regulilor de circulație au crescut considerabil de la 1 ianuarie 2025. Iată greșeala care îi costă pe șoferi o amendă de 8.000 de lei.
Reguli stricte la ITP 2025!
Persoanele care conduc un autoturism cu Inspecția Tehnică Periodică (ITP) expirată riscă să fie sancționate cu două contravenții rutiere și să primească o amendă semnificativă. Conducerea unui autoturism fără ITP valabil se sancționează cu o amendă cuprinsă între 9 și 20 de puncte de penalizare. Conducătorii auto care circulă cu un autoturism fără ITP valabil vor avea și certificatul de înmatriculare reținut. Pentru a recupera certificatul de înmatriculare, șoferii vor fi obligați să facă Inspecția Tehnică Periodică și să plătească amenda.
La fiecare Inspecție Tehnică Periodică (ITP), vehiculele sunt supuse unei verificări riguroase, iar în cazul în care inspecția relevă probleme grave, proprietarul este obligat să le remedieze în termen de 30 de zile și să revină la service cu documentele necesare pentru o nouă evaluare. Principalele componente verificate la ITP sunt:
- Sistemul de frânare (discuri și plăcuțe).
- Conductele de frână.
- Sistemul de direcție.
- Anvelopele.
- Caroseria pentru rugina vizibilă.
- Toate luminile (faruri, semnalizare, lumini de frână).
- Starea parbrizului și ștergătoarele.
- Combustibilul și uleiul de motor.
- Funcționarea corectă a centurilor de siguranță și a claxonului.
Legea interzice circulația cu mașina avariată mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei, iar nerespectarea acestei reguli poate duce la pierderea dreptului de a circula pe drumurile publice cu vehiculul respectiv. Șoferii care nu respectă aceste reguli esențiale de siguranță rutieră nu vor trece de ITP și riscă amenzi drastice.
Schimbări majore la RAR
Pentru o programare la RAR, conducătorii auto trebuie să țină cont de noile reguli. Astfel, datele introduse în sistem trebuie să fie cele corecte. În caz contrar, șoferii vor pierde programarea. După implementarea noilor reguli, datele privind identificarea autoturismului trebuie introduse cu atenție în sistemul RAR. Seria de șasiu, ora sau data programării, precum și reprezentanța vizată vor fi comunicate operatorilor call center sau introduse în baza de programări. În situațiile în care cerințele nu sunt respectate, șoferii pot pierde programarea.
„Orice eroare legată de seria de șasiu, ora și data programării, reprezentanța aleasă sau activitatea selectată atrage după sine imposibilitatea efectuării prestației. Mai exact, atunci când faceți programare online sau cu ajutorul operatorilor noștri ,,call center”, verificați acuratețea datelor furnizate, altfel, odată ajunși la programare nu veți putea beneficia de prestarea activității. Mai multă atenție vă va scuti de un drum făcut degeaba până la reprezentanța noastră.”, au anunțat reprezentanții Registrului Auto Român.
Conform reprezentanților RAR, sistemul informatic nu permite parcurgerea întregului proces, în cazul în care sunt identificate anumite erori. Schimbări importante sunt și la ITP. Șoferii trebuie să pregătească mașina înainte de ITP. Este vorba despre valabilitatea și costul ITP-ului, care diferă în funcție de tipul și vechimea autovehiculului. Se schimbă regulile și în cazul în care inspecția mașinii relevă probleme majore. Proprietarul este obligat să le remedieze în termen de 30 de zile și să revină la service cu documentele necesare pentru o nouă evaluare. Legea interzice circulația cu mașina avariată mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei, iar șoferii nu au voie să circule cu ITP-ul expirat. În caz contrar, pot primi o amendă de 8.000 de lei și va fi reținut certificatul de înmatriculare.