Regulile șahului pot părea complicate la început, însă știindu-le, jocul devine o experiență plăcută care îți antrenează spiritul competitiv.
Șahul este un joc de strategie extrem de popular, care se joacă pe o tablă cu 64 de pătrate (8×8). Fiecare jucător începe cu 16 piese, fiecare având un rol specific pe tabla de joc.
Regulile șahului
Tabla de șah este împărțită în 64 de pătrate, alternând între culori deschise și închise, iar fiecare jucător are la început 16 piese: un rege, o regină, doi cai, doi nebuni, două turnuri și 8 pioni. Piesele sunt dispuse astfel încât fiecare jucător are o culoare, albă sau neagră, iar piesele de fiecare tip au un mod diferit de mișcare, astfel:
Regele se mișcă câte un pătrat în orice direcție (orizontal, vertical sau diagonal).
Regina poate merge oricâte pătrate dorește pe verticală, orizontală sau diagonală.
Turnul se mișcă pe verticală sau orizontală, dar nu pe diagonală, și poate avansa oricâte pătrate.
Nebunul se mișcă pe diagonală, având posibilitatea de a parcurge orice număr de pătrate.
Calul se mișcă într-un mod unic, formând un „L” – două pătrate într-o direcție și apoi unul pe o direcție perpendiculară. Calul este singura piesă care poate să sară peste alte piese.
Pionul se mișcă de obicei câte un pătrat înainte, dar la prima mutare poate avansa două pătrate. Pionul capturează piesele adverse pe diagonală.
Scopul jocului este să pui regele advers în mat, adică într-o situație în care nu poate scăpa de atacul piesei tale în niciun mod. Aceasta poate fi realizată prin mutarea pieselor tale într-o poziție strategică care să imobilizeze regele advers, făcând imposibilă o mutare care să-l salveze.
Reguli de capturare
Când o piesă ajunge pe un pătrat ocupat de o piesă adversă, aceasta este capturată și scoasă din joc. Capturarea se face prin mutarea propriei pese pe pătratul respectiv.
En passant este o regulă specială care se aplică doar la pioni. Dacă un pion advers avansează două pătrate din poziția de start și ajunge lângă pionul tăul, ai dreptul să capturezi acel pion ca și cum ar fi avansat doar un pătrat.
Promovarea pionului are loc atunci când un pion ajunge pe ultima linie a tablei (linia adversă). Pionul poate fi promovat la orice piesă dorită de jucător, de obicei la regină.
Roque este o mișcare specială care implică atât regele, cât și unul dintre turnuri. Regele se mută două pătrate într-o direcție, iar turnul sare peste el și ajunge pe pătratul de lângă rege. Această mișcare este permisă dacă nu au fost mișcate nici regele, nici turnul implicat și dacă nu există piese între ele.
Dacă regele unui jucător este pus în mat, jocul se termină și jucătorul advers câștigă. Dacă jucătorul nu mai are mutări legale, dar regele nu este în mat, se consideră remiză (pat). Jocul poate fi, de asemenea, declarat remiză dacă amândoi jucători sunt de acord sau dacă se ajunge la o situație în care nu există posibilități de câștig pentru niciunul dintre jucători.
Astfel, regulile șahului pot părea complicate la început, cum sunt cele de monopoly de exemplu, dar odată ce le înveți, jocul devine o experiență extrem de satisfăcătoare și captivantă.