Au fost anunțate reguli noi pentru turiști. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, propune amenajarea unor automate pentru colectarea de sticle, PET-uri și doze, la poalele munților și în stațiunile balneoclimatice. Prin această metodă, oficialul de la Mediu dorește să îi facă mai responsabili pe turiști. Iată ce trebuie să știe românii care pleacă în vacanță.
Reguli noi pentru turiști
Stațiunile turistice ar putea avea noi reguli pentru turiști. Se dorește amenajarea unor automate pentru colectarea de sticle, PET-uri și doze.
„Suntem în discuții pentru a instala puncte de colectare automată, acele RVM-uri pe care le știm cu toţii în zonele cu foarte mulți turiști. Încercăm să fim pregătiți, cu un pas înainte, lucru care nu s-a întâmplat până acum, trebuie să admit”, a declarat ministrul Mediului, Mircea Fechet.
Estimarea medie a ambalajelor care vor fi preluate de la munte sau mare, în perioada 1 – 6 mai, este de 3.000.000 de ambalaje SGR pe zi. Se va face o colectare exclusivă din acest zone, pe durata celor şase zile de minivacanţă. În ceea ce priveşte amplasarea de automate, responsabilitatea achiziţionării şi gestionării acestor echipamente revine operatorilor economici care au semnat contractul cu RetuRO şi care şi-au înregistrat şi organizat punctele de returnare pentru colectare automată, au transmis reprezentanții RetuRO.
Cum funcționează sistemul de reciclare în România
Sistemul Garanţie-Returnare a fost implementat în România începând cu data de 30 noiembrie 2023, moment din care românii ar trebui să plătească o garanţie de 50 de bani când vor cumpăra o băutură îmbuteliată în ambalaje între 100 ml şi 3 litri (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Ulterior, după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi şi va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.
SGR funcţionează de trei luni în România. RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. este o companie ce funcţionează pe principiul „not for profit”, ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR. Mircea Fechet a mai spus că Sistemul Garanţie-Returnare SGR este un proiect bun, care se dezvoltă de la o lună la alta, după cum o dovedesc rezultatele.
Cu toate acestea, românii se plâng de faptul că ambalajele sunt greu de returnat. Românii dau 50 de bani în plus la fiecare sticlă, dar nu știu dacă îi mai recuperează vreodată. Sistemul de Garanție – Returnare nu funcționează peste tot și nu toate magazinele colectează ambalajele și returnează clienților garanția de 50 de bani.
Sistemul de garanție-returnare a fost lansat de anul trecut, dar acesta încă nu funcționează peste tot. Doar 3 din 10 magazine colectează ambalajele și returnează clienților garanția de 50 de bani. Românii plătesc 50 de bani în plus pentru orice băutură de până în 3 litri, ambalată în sticlă, plastic sau aluminiu. Banii îi pot primi înapoi dacă returnează ambalajele la magazin. Chiar dacă nu există aparate de colectare, și buticurile au obligația să primească ambalajele și să ofere clienților garanția de 50 de bani. Asociația micilor comercianți spune că birocrația care se află în spatele programului îi împiedică pe vânzători să aplice sistemul, ceea ce declanșează nemulțumirea românilor.