Regulă pentru românii care au datorii! ANAF a executat silit peste un milion de persoane fizice şi juridice în anul 2024, iar situația va fi critică și în acest an. Românii datornici vor avea poprire pe venituri în situația în care nu își plătesc dările la stat sau alte taxe și credite. Vestea îngrijorătoare este că ultimii patru ani s-a dublat numărul românilor care întârzie cu plata ratelor la bănci. Iată ce se întâmplă cu cei care nu reușesc să își plătească ratele la bancă.
Regulă pentru românii care au datorii!
O statistică recentă făcută de BNR a arătat că numărul celor care nu şi-au plătit ratele s-a dublat faţă de anul 2020. Mai mult, Agenţia Națională de Administrare Fiscală a precizat că 1,2 milioane de persoane fizice şi juridice au fost executate silit prin poprire asupra conturilor bancare în 2024.
ANAF oferă un termen datornicilor pentru a-şi achita taxele înainte de a pune poprire pe conturi. Dacă nu este plătită datoria, se recurge la executarea silită prin poprire, iar poprirea este ridicată când se plăteşte datoria. Fiscul instituie popriri pentru neplata taxelor, impozitelor, contribuțiilor sau amenzilor, atât pentru persoane fizice cât și juridice.
Majoritatea restanțelor înregistrate sunt fie mai vechi de trei luni, fie au ajuns în faza în care intervin recuperatorii de datorii. Specialiștii economici sunt de părere că situația se va agrava anul acesta și tot mai mulți români vor avea datorii. Situația se va agrava având în vedere scumpirile și valul de disponibilizări.
Cum se poate face restructurarea datoriilor la bancă
Băncile vor fi obligate să își ajute clienții în cazul în care aceștia rămân fără bani și nu pot plăti rata lunară. Măsurile de restructurare trebuie să țină cont de situația consumatorului și să includă refinanțare, amânare sau suspendare a plății ratelor, schimbarea ratei dobânzii, conversii valutare sau iertare parțială de datorie. Acestea reprezintă tipuri de soluții pe care conciliatorii le propun în cadrul negocierilor consumatori-bănci în concilierile desfășurate la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB).
Astfel, banca trebuie să ia măsuri concrete de îmbunătățire a relației contractuale cu clientul care întâmpină dificultăți de plată, înainte de a iniția executarea garanțiilor. Vestea este bună atât pentru consumatori, cât și pentru bănci, deoarece nicio instituție de credit nu își dorește să aibă clienți aflați în executare silită. Orice client neperformant înseamnă costuri suplimentare pentru o bancă: cu constituirea de provizioane, cu cheltuieli de executare, cu administrarea acestor credite neperformante.
De asemenea, domeniul financiar-bancar se pregătește pentru o transformare radicală. Se conturează posibilitatea ca Banca Națională a României (BNR) să preia responsabilitățile Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în calitate de entitate națională specializată în protejarea consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare. Din 2025, băncile ar putea fi obligate să dispună de un sistem informatic complex și modern. Banca Națională a României va avea acces, la cerere, la orice informație legată de platformele de tehnologie a informației utilizate de bănci. Totodată, băncile vor fi obligate să furnizeze clienților informații detaliate despre sistemele informatice pe care le utilizează și despre măsurile de securitate aplicate pentru protecția datelor. Clienții băncilor vor fi notificați despre eventualele căderi ale sistemului informatic al băncii respective prin intermediul aplicațiilor bancare și chiar prin SMS-uri. Noua lege prevede că incidentele informatice trebuie raportate autorităților competente, iar clienții afectați trebuie informați.
Cert este că românii care au înregistrat datorii mari la stat pe perioade lungi de timp riscă să aibă poprire pe banii din conturi până la achitarea datoriilor.