Apare o regulă nouă de condus pentru șoferii cu permis categoria B, care intră în vigoare de la 21 ianuarie 2025. Astfel, se elimină obligația deținerii unui permis de conducere internațional pentru mai multe categorii de șoferi care ajung în România. Această regulă vine în sprijinul șoferilor din țările cu care România are parteneriate strategice.
Noile modificări din Codul Rutier 2025 aduc atât restricții, cât și măsuri de sprijin pentru șoferi. În timp ce amenzile cresc, iar șoferii începători vor avea limitări privind puterea mașinii, se introduce și posibilitatea de a susține examenul auto în orice oraș. Nu în ultimul rând, crește la 15 ani perioada de valabilitate a permisului.
Regulă nouă de condus pentru șoferii cu permis categoria B
Anul 2025 vine cu modificări semnificative în Codul Rutier atât pentru șoferi, cât și pentru conducătorii de trotinere și biciclete. Noile reglementări includ majorarea amenzilor cu peste 25 de procente, anumite restricții pentru șoferii începători, dar și unele măsuri care vin în sprijinul conducătorilor auto. Una dintre schimbările favorabile este prelungirea valabilității permisului auto, de la 10 la 15 ani.
Totodată, o ordonanță recent publicată în Monitorul Oficial elimină obligația deținerii unui permis de conducere internațional pentru mai multe categorii de șoferi care călătoresc în România. Măsura se aplică conducătorilor auto din țările cu care România are parteneriate strategice, din statele membre NATO și OECD, precum și diplomaților acreditați în țara noastră.
Guvernul României a publicat în Monitorul Oficial Ordonanța de Guvern nr. 1/2025, care va intra în vigoare la 31 ianuarie 2025. Aceasta introduce schimbări semnificative în reglementările referitoare la permisul de conducere internațional.
Ce alte schimbări aduce noul Cod Rutier
Astfel, șoferii care dețin permis categoria B vor putea conduce motociclete, dar cu respectarea unor condiții specifice. În primul rând, șoferul trebuie să aibă peste 24 de ani și să dețină permis de conducere categoria B de cel puțin 2 ani. De asemenea, este necesar ca acesta să fi absolvit un curs de instruire de minimum 10 ore într-o școală de conducere autorizată. Nu în ultimul rând, motocicleta trebuie să fie echipată cu o cutie automată și să aibă o capacitate cilindrică de cel mult 125 cmc.
În ceea ce privește examenul auto, o schimbare importantă este faptul că persoanele care susțin examenul auto nu vor mai fi obligate să dea proba teoretică doar în orașul de reședință. O altă noutate este faptul că de laa 1 ianuarie 2025, s-a majorat valoarea punctului de amendă, de la 165 lei, la 202,5 lei.
Un alt aspect important se referă tocmai la utilizarea camerelor de bord ca instrument de sancționare. Așadar, dacă un șofer este filmat de o persoană particulară în timp ce încalcă regulile de circulație, autoritățile pot folosi aceste filmări ca probe pentru a-l sancționa.
Modificări la roviniete și obligativitatea certificatului RAR
Începând din primăvară, rovinietele vor avea perioade de valabilitate diferite față de cele actuale, oferind mai multe opțiuni șoferilor. Mai mult, șoferii care refuză testele rapide antidrog sau de alcool vor putea să își recupereze permisul în 72 de ore, dacă rezultatele de la IML nu confirmă consumul.
Un alt document esențial este certificat RAR Autopas, care va fi obligatoriu la tranzacțiile auto. Acesta include informații detaliate despre istoricul vehiculului, oferind mai multă transparență cumpărătorilor.
Imi si imaginez politistii de la brigada rutiera, citind de pe un permis unguresc. Sau olandez. Sau turcesc 🙂