În cadrul unei noi ediții exclusive BZI LIVE alături de prof. univ. dr. Marian Preda, rector al Universității din București, a fost dezbătut noul pachet de legi ale Educației, în contextul studiilor superioare din România.
Într-un sistem de educație care se descurcă așa cum poate, dat fiind sistemul de învățământ superior de la noi din țară, rectorul Marian Preda
Profesorul universitar Marian Preda la BZI LIVE
Rectorul Marian Preda a discutat în emisiunea BZI LIVE de vineri, 3 februarie, despre situația universităților românești. Iar în acest context, s-a pus problema abandonului, având în vedere că ultimele date apărute arată un procentaj de 40% al tinerilor care intră la facultate și nu termină.
Deși toată lumea se ferește să spună lucrurilor pe nume, prof. univ. dr. Marian Preda spune că o mare problemă este cauzată de faptul că se implantează această idee națională, cum că toată lumea trebuie să aibă facultate, deși nu toți sunt meniți pentru asta.
„Deşi poate nu se vede pe indicatorii aceştia, puţini relevanţi, topuri internaţionale… în ciuda unui uşor regres din ultimii ani a prezenţei universităţilor naţionale, eu cred că există un progres la nivelul organizării şi componentei de elită a învăţământului superior românesc. Cu toate acestea, avem şi probleme majore în învăţământul superior din România, şi în primul rând aş plasa problema învăţământului superior de masă.
Toată lumea vorbeşte despre finanţare, şi da, este o problemă mai ales pe componentă de cercetare, şi pe componentă de predare, de finanţare pe student. Avem probleme semnificative, nu este suficient. Problema cea mai mare este scăderea calităţii medii a studenţilor. Şi asta pentru că generaţiile noastre de studenţi, faţă de 1990 au scăzut foarte mult. Avem acum generaţii de copii care au scăzut sub 200.000 de copii născuţi într-un an în România. Dintre aceştia, cam 60% ajung la liceu, deci termină liceul şi îşi iau bacalureatul promoţii din ce în ce mai mici, de mult sub 100.000 de tineri, şi cu toate acestea numărul de locuri este cu mult mai mare decât numărul de absolvenţi de liceu, în învăţământul superior. Şi avem pentru 70% dintre ei, avem locuri finanţate de la buget.
De ce spun că a scăzut calitatea părţii componente de jos a studenţilor… Luând în continuare aceleaşi numere mari ca în anii 1990-2000, când îi aveam născuţi pe cei născuţi înainte de 1989, generaţii foarte mari, 300-400 de mii de copii născuţi într-un an, dublu decât acum.. Printre unii dintre ei, unii buni şi foarte buni, intrau şi unii mediocri. Cei mai de jos, la unele universităţi, care trebuie să îşi completeze numărul de locuri necesar pentru a finanţa salariile şi activitatea curentă, cei mai de jos, care au luat spre exemplu, 6 la bacalaureat, sunt studenţi de proastă calitate. Şi e unul dintre principalele cauze şi ale abandonului foarte mare în învăţământul superior. În linii mari, la nivel naţional, toată lumea se confruntă cu un abandon extrem de mare. În jur de 40% dintre copiii care intră la facultate nu termină. De ce? Pentru că nu pot face faţă.
Şi cu toate acestea, noi risipim nişte resurse pentru ei, când am putea să avem un număr ceva mai mic de locuri, nu sărim direct la un număr mic de locuri, să le micşorăm de exemplu cu 10% în fiecare an locurile finanţate. Şi să creştem finanţarea pe student şi să nu mai avem o supraaglomerare a studenţilor în universităţi, şi de proastă calitate.
În plus, a scăzut şi calitatea diplomei. Şi a scăzut pentru că studenţii sunt slabi şi pentru că nu mai este necesară diploma peste tot. Adică sunt foarte mulţi care au o diplomă şi nu îşi găsesc un loc de muncă. Și atunci dacă un tânăr de 18-19 ani poate câştiga mult mai bine în construcţii, ca zidar, ca instalator, ca electrician, făcând lucruri concrete, nu va fi interesat să facă o facultate care îi dă o diplomă cu care nu face mare lucru. Dar subliniez, nu diplomele sunt inutile”, a spus rectorul Marian Preda.
Sunt de acord cu tot ce a spus.