Prima pagină » Eveniment-Social » Reacție violentă a unui grup de studenți din Iași! Revolta acestora este legată de o măsură dură luată de premierul Florin Cîțu
Reacție violentă a unui grup de studenți din Iași! Revolta acestora este legată de o măsură dură luată de premierul Florin Cîțu

Reacție violentă a unui grup de studenți din Iași! Revolta acestora este legată de o măsură dură luată de premierul Florin Cîțu

10 feb. 2021, 02:00,
Valentin Hutanu, în Eveniment-Social

Un important grup de studenți din Iași au reacționat violent față de o măsură dură luată de premierul Florin Cîțu! Liga Studenților din Iași se opune deciziei lui Cîțu de a limita dreptul studenților la transport feroviar: „coaliția de guvernare lovește în studenți”. Liga arată că măsura a fost anunțată din nou ca „soluție” pentru problemele bugetare, ca și cum subvențiile pentru transportul studenților ar fi cea mai mare problemă din bugetul țării, și nu birocrația, managementul defectuos al finanțelor publice, supradimensionarea unor instituții bugetofage

Un grup de studenți din Iași au reacționat violent față de e o măsură dură luată de premierul Florin Cîțu! Liga Studenților (LS IAȘI) din Iași se opune deciziei lui Cîțu de a limita dreptul studenților la transport feroviar: „coaliția de guvernare lovește în studenți”.

Liga arată că măsura a fost anunțată din nou ca „soluție” pentru problemele bugetare, ca și cum subvențiile pentru transportul studenților ar fi cea mai mare problemă din bugetul țării, și nu birocrația, managementul defectuos al finanțelor publice, supradimensionarea unor instituții bugetofage, intervenționismul și corupția generalizată sau pensiile speciale care nu țin cont de principiul contributivității. În realitate, impactul bugetar al gratuității pe cale ferată pentru studenți este foarte redus, fiind de 0,0189 la sută din Produsul Intern Brut (PIB) în 2018, de 0,025 la sută în 2018, de 0,025 în 2019 (anul în care s-au dat cele mai multe subvenții de până acum), respectiv de 0,012 la sută din PIB în 2020.

Această măsură este și trebuie considerată o investiție în Educație, o formă de susținere a studenților și un pas firav spre obiectivul asumat prin Pactul Național pentru Educație

Mai ales în actualul context în care studenții au fost grav afectați de măsurile dispuse în perioada Stării de Urgență și a Stării de Alertă, iar autoritățile nu au propus nicio formă de sprijin pentru aceștia, menținerea beneficiilor la transportul feroviar reprezintă o măsură minimală și de mare ajutor în vederea susținerii și stimulării studenților și a prevenirii abandonului universitar. Mai mult, Liga Studenților susține extinderea măsurii inclusiv pentru studenții înmatriculați la programe de studii desfășurate în regim de frecvență redusă (IFR – nu învățământ la distanță). Din datele obținute de Liga Studenților de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), în anul 2020 s-au acordat cu 52,36 la sută mai puține fonduri față de 2019 și cu 47,19 la sută mai puține față de 2018. De asemenea, s-au acordat chiar mai puține subvenții decât în 2017, când a fost implementată măsura, mai exact cu 20,11 la sută.

Majoritatea universităților mențin măsurile luate în primul semestru cu privire la modalitatea de desfășurare a activitățlor didactice (hibrid și on-line)

În momentul de față, în mod natural, având în vedere contextul generat de măsurile luate în Starea de Urgență și Starea de Alertă, traficul feroviar și mișcarea persoanelor în general au fost cu mult reduse. Tendința generală din ultima jumătate de an a fost de scădere a numărului de călătorii efectuate de către studenți, iar majoritatea universităților mențin măsurile luate în primul semestru cu privire la modalitatea de desfășurare a activităților didactice (hibrid și on-line), nefiind probabilă în 2021 o creștere a numărului de călătorii subvenționate mai mare care să genereze o risipă de buget.

În iulie 2019, Liga Studenților din Iași a publicat o analiză prin care a arătat că există facilități similare (reducere sau gratuitate) în toate statele Uniunii Europene și în alte state ale continentului

Nicăieri nu există vreo limitare a beneficiilor la un număr fix de călătorii sau în funcție de performanțele academice ale studenților, iar în țările care au reduceri de sub 75 la sută există sisteme eficiente de burse și de măsuri de sprijin social pentru studenți, reducerile pentru transport feroviar nefiind o necesitate. Limitarea călătoriilor cu trenul doar spre localitatea de studiu este complet absurdă, având în vedere atât necesitățile diverse de deplasare ale studenților în alte localități strâns legate de viața academică (cercetare, conferințe, concursuri etc.), cât și faptul că mulți tineri ar fi privați de această facilitate întrucât nu au o gară feroviară în localitatea de domiciliu.

În februarie 2017, actualul premier Florin Cîțu afirma, din poziția de senator, că renunță la un amendament care prevedea limitarea călătoriilor cu trenul pentru studenți

În februarie 2017, actualul premier Florin Cîțu afirma, din poziția de senator, că renunță la un amendament care prevedea limitarea călătoriilor cu trenul pentru studenți pentru „a nu cădea în capcana PSD” și pentru că „suma care afectează bugetul de stat este nesemnificativă”. Mai mult, susținerea eliminării gratuității pe cale ferată pentru studenți are rolul de a fragiliza pe viitor, în special în rândul tinerilor, politicile libertariene și clasic-liberale de limitare a intervenționismului guvernamental.

„Este scandalos faptul că în loc să propună o soluție fezabilă pentru limitarea pensiilor speciale sau a instituțiilor supradimensionate care consumă resurse de la bugetul de stat fără să aducă vreun beneficiu social proporțional, actuala coaliție de guvernare lovește în studenți într-o perioadă dificilă în care nu au existat măsuri remediale reale pentru tineri”, a declarat Maria-Alexandra Druțu, președinte Liga Studenților din Iași.

Politica pe care o adoptă un stat cu privire la beneficiile acordate tinerilor trebuie să fie stabilită în deplin acord cu reprezentanții studenților și ai elevilor

Mai departe, președintele LS IAȘI arată că:

„Chiar și dintr-o perspectivă de dreapta sau una anti-asistențialistă, beneficiile pe care le primesc studenții pe calea ferată ar fi ultima problemă care trebuie «rezolvată». Birocrația, managementul defectuos al serviciilor publice, instituțiile supradimensionate și ineficiente, intervenționismul, corupția generalizată și pensiile speciale de care anumite persoane beneficiază fără merit sunt probleme reale și stringente care afectează viitorul și stabilitatea bugetară a țării noastre, nu beneficiile studenților!”, a mai punctat Maria-Alexandra Druțu, președinte LS IAȘI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *