Importurile Chinei de gaz natural lichefiat (GNL) din Statele Unite au încetat complet de peste zece săptămâni, marcând o nouă escaladare a conflictului comercial dintre cele două superputeri – de data aceasta, pe frontul energetic.
Ultimul transport american de GNL către China a fost înregistrat pe 6 februarie, când un cargobot de 69.000 de tone a andocat în provincia Fujian, venind din Corpus Christi, Texas. De atunci, liniile comerciale s-au întrerupt complet. Un alt transport planificat a fost deturnat către Bangladesh, în contextul introducerii de către Beijing a unei taxe vamale de 15% asupra gazului american, tarif care a fost ulterior majorat drastic la 49%. Acest nivel face ca GNL-ul din SUA să devină complet necompetitiv pe piața chineză.
China nu mai cumpără gaz lichefiat din SUA
Această ruptură are implicații strategice majore, atât pentru China, cât și pentru Statele Unite. Beijingul își întărește relațiile energetice cu Moscova, crescând semnificativ importurile de GNL rusesc, în timp ce proiectele uriașe de export de GNL ale SUA și Mexicului, aflate în curs de dezvoltare, sunt puse sub semnul întrebării.
„Această criză va avea repercusiuni pe termen lung,” avertizează Anne-Sophie Corbeau, expert în energie la Universitatea Columbia. „Este foarte puțin probabil ca importatorii chinezi să mai semneze vreodată noi contracte pentru GNL american.”
Deși China are deja 13 contracte pe termen lung în vigoare cu terminalele americane – unele valabile până în 2049 – realitatea economică și tensiunile politice pun presiune pe aceste acorduri. În mod ironic, chiar și în perioada de vârf a relației comerciale, SUA furnizau doar 11% din necesarul de GNL al Chinei, procent care a scăzut la 6% în 2023.
În același timp, companii chineze precum PetroChina și Sinopec încearcă să revândă GNL-ul american către Europa, unde profiturile sunt mai mari. Însă, cu actualele tarife impuse de Beijing, nici această strategie nu mai este viabilă.
Rusia este acum al treilea furnizor de GNL pentru China,
Analistul Gillian Boccara de la Kpler avertizează că reluarea schimburilor comerciale energetice între cele două țări nu se întrevede prea curând.
„În trecut, cererea de gaz era în expansiune. Acum, economia încetinește, iar China poate rezista mult timp fără GNL-ul american.”
Pe fondul acestei rupturi, Rusia profită. Ambasadorul Chinei la Moscova a confirmat că cererea de gaz rusesc din partea companiilor chineze este în creștere.
„Primim solicitări constante din partea cumpărătorilor care ne roagă să intermediem legături cu furnizorii ruși,” a spus Zhang Hanhui.
Rusia este acum al treilea furnizor de GNL pentru China, după Australia și Qatar. Iar negocierile pentru o nouă conductă de gaz, Siberia Power 2, sunt în plină desfășurare.
„Tarifele ridicate vor reconfigura fluxurile globale de GNL,” spune Richard Bronze de la Energy Aspects. El estimează o scădere a cererii în Asia cu până la 10 milioane de tone, ceea ce ar putea genera un efect secundar pozitiv: o reducere a prețurilor la gaze în Europa.
În concluzie, ceea ce părea o simplă dispută comercială se transformă într-o repoziționare majoră a pieței globale de energie, cu implicații geopolitice de durată.