În cea de-a 13-a zi de protest în Canada, îngrijorările au crescut cu privire la impactul economic al mișcării camionagiilor, care nu slăbește, în ciuda primelor anunțuri de relaxare a restricțiilor sanitare în anumite părți ale țării, scrie AFP.
Pe lângă străzile capitalei federale Ottawa, care au fost ocupate de la începutul mișcării măsurilor antisanitare de la sfârșitul lunii ianuarie, șoferii de camioane și susținătorii acestora vor să lovească economia paralizând și anumite rute comerciale esențiale.
Iar blocarea, de luni, a Podului Ambassador de la granița cu Statele Unite a ridicat tensiunea cu un pas, pentru că dacă Ottawa este un simbol puternic, nu este o capitală economică.
„Blocajele ilegale trebuie să înceteze”, a îndemnat François-Philippe Champagne, ministrul Industriei, pe Twitter miercuri. Acest pasaj este „esențial” pentru lanțurile de aprovizionare din Canada, a spus el, amintind că „mii de lucrători și întreprinderi depind de el”.
Acest pod suspendat, între vecinii nord-americani, care leagă Ontario de Detroit, în Statele Unite, este crucial pentru industria auto dar și pentru spitalele americane care angajează multe asistente canadiene.
„Blocaje la granițele canadiane amenință lanțuri de aprovizionare fragile, care sunt deja sub presiune din cauza penuriei și întârzierilor legate de pandemie”, a declarat pentru AFP Brian Kingston, președintele Asociației Producătorilor de Vehicule din Canada, cerând încetarea protestelor
Blocarea Podului Ambassador vine într-un „moment critic”, notează de la Detroit, Michelle Krebs, analist la Autotrader.
De obicei, aproximativ 40.000 de oameni trec pe acest pod și echivalentul a 323 de milioane de dolari SUA de mărfuri trec zilnic prin el.
„Când acest tip de blocaj este o frână a creșterii economice, a producției de bunuri… guvernul federal trebuie să intervină”, a spus Gilles Lavasseur, profesor de economie la Universitatea din Ottawa.
„În acest moment, nu vedem voința politică de a merge în această direcție pentru a face față efectiv blocadei”, adaugă el.
„Abandonarea tuturor restricțiilor”
Blocajul părea într-adevăr total pe teren miercuri dimineață. Și chestionat de jurnaliști miercuri dimineață, premierul Justin Trudeau a rămas în continuare la același discurs: „Înțeleg cât de obosiți, frustrați sunt oamenii”, „dar urmând știința, vaccinându-ne vom trece de criză”.
Pe străzile capitalei federale Ottawa, epicentrul mișcării, situația rămâne neschimbată de 13 zile: sute de vehicule grele de marfă erau încă instalate pe Dealul Parlamentului și sub birourile lui Justin Trudeau.
Manifestanții au amenajat grătare în mijlocul străzii pentru a hrăni camionagii și susținătorii lor, alții joacă fotbal.
Politicienii „încep în sfârșit să înțeleagă”, se entuziasmează pentru AFP Mark Harrigan, în vârstă de 63 de ani, bucuros de măsurile de ridicare a pașaportului pentru vaccin anunțate marți în Alberta și Saskatchewan. „Sperăm că își vor respecta angajamentul și vor renunța definitiv la măsuri”, adaugă el.
Cu șapca „Canada” pe cap și steagul canadian pe umeri, acest muncitor din Ontario consideră că măsurile au provocat deja „daune”, care vor rămâne ”ani și ani”
Dar pentru ca mișcarea să se oprească, „toate obligațiile legate de Covid-19 în Canada trebuie abandonate”, adaugă Goran Dzelajlija. Acest canadian de 50 de ani din Ontario, dublu vaccinat, doarme și mănâncă în camioneta lui încă de la începutul mișcării.
Marți, provinciile Saskatchewan și Alberta (centru) au anunțat că vor renunța la pașaportul de vaccinare, spunând că „beneficiile nu mai depășesc costurile”. Și pentru prima dată de la implementarea noilor restricții legate de valul Omicron, Quebec a anunțat un calendar detaliat pentru ameliorarea care urmează să vină.
Botezată inițial „convoi pentru libertate”, această mișcare canadiană și-a propus inițial să protesteze împotriva deciziei de a obliga camionierii să fie vaccinați ca să treacă granița cu Statele Unite. Dar s-a transformat rapid într-o mișcare împotriva măsurilor de sănătate în ansamblu și împotriva guvernului.