După dezbaterea organizată, pe data de 25 februarie, la Iași, privind noile planuri-cadru pentru liceu, profesorii și reprezentanții instituțiilor de învățământ și-au exprimat nemulțumirile și propunerile de modificare.
Deși Ministerul Educației susține că reforma este necesară și bine gândită, numeroase voci din sistem avertizează că tăierile de ore și reorganizarea disciplinelor pot afecta grav formarea elevilor.
Profesorii cer corectări și fac propuneri după dezbaterea de la Iași, privind noile planuri-cadru cu ministrul Educației, Daniel David
Camelia Gavrilă, director al Colegiului Național „Costache Negruzzi” Iași, subliniază că noua structură a planului-cadru, deși „modernă și echilibrată” în teorie, nu ține cont de realitățile din clasă.
„Au mers pe ideea de tăiere dintr-o parte în alta, fără să aibă filozofia practicianului. De exemplu, la filiera tehnologică, fizica nu mai există în trunchiul comun. Deci a fost cumva o abordare teoretică plecând de la niște principii și de la o filozofie generală fără să fie atenți la ce înseamnă practica educațională și elementele acestea de cunoaștere, de temeiurile cunoașterii cu care trebuie să plece absolventul mai departe. Și atunci au apărut disfuncții multiple. Au ajuns, de exemplu, la filieră tehnologică să nu existe orele de fizică în trunchiul comun. Au scos istorie și geografie, elemente fundamentale pentru identitatea noastră și pentru cunoaștere, și chiar și la nivel de înțelegere a fenomenului istoric universal sau a geografiei economice, demografice, a elementelor de mediu. Adică sunt niște elemente de cultură generală într-un domeniu care nu pot lipsi în construcția unui absolvent. Sunt profund revoltată de dozajul insuficient pentru limbile străine. Noi vorbim de aspecte de europenitate, de circulație, de multiculturalism, de absolvenți care vor studia sau care vor munci în afară, de ideea de a te adapta la medii culturale diferite. A doua limbă străină, cu o oră pe săptămână, este absolut insuficient și va crea decalaje între cei care își permit să completeze cunoașterea și cei care au acces la posibilitatea de a învăța o limbă străină doar prin ceea ce oferă școala”, a declarat Camelia Gavrilă, director al Colegiului Național „Costache Negruzzi” Iași.
De asemenea, Camelia Gavrilă atrage atenția asupra orelor insuficiente de biologie și limba română.
„Pe de altă parte, numărul orelor de biologie este foarte redus, iar în cazul limbii române, ajungem în clasele a XI-a și a XII-a, când elevii din toate filierele se pregătesc pentru Bacalaureat, un obiect care acoperă trei componente: limbă, comunicare, literatură. Noi nu facem doar literatură română, facem comparația și apropierea de tot felul de alte texte și cunoaștere literară mai complexă. Literatura îți creează o anume sensibilitate culturală, o anume sensibilitate artistică absolut necesară, indiferent că ești medic, IT-ist, tehnician sau orice altceva. Modul în care participi, structurezi o comunicare, lucrul la un proiect, o intervenție, modul în care susții un interviu, modul în care comunici și folosești limba în contexte diferite depinde de ce ai studiat în școală, depinde de ce experiențe ai avut, depinde de cum s-au sedimentat aceste lucruri prin anii de școală. Deci aici, obligatoriu, vor trebui să completeze cu ora aceea în plus”, a adăugat prof. Camelia Gavrilă, director al Colegiului Național „Costache Negruzzi” Iași.
Lucrețiu Bârliba, decan al Facultății de Istorie, susține că orele de istorie pentru profilurile real, tehnologic, pedagogic și teologic au fost „la un pas de eliminare”.
„Inițial, istoria nu mai primea nicio oră la aceste profiluri. În urma discuțiilor cu ministrul, lucrurile s-au mai reglat. Cumva, din punctul nostru de vedere, lucrurile s-au așezat pe un făgaș, zic eu, normal. Ea a fost utilă și faptul că Ministerul este deschis spre dialog e un lucru bun. Rămâne de văzut în ce măsură și promisiunile care s-au făcut vor fi materializate. În ceea ce privește istoria, eu sunt optimist. Eu zic că vor fi schimbări și noi vom ajuta. Noi am încercat să îi spunem domnului ministru că suntem de aceeași parte a baricadei și că, de fapt, aici nu este vorba de victorie sau înfrângere și că singurii care, într-adevăr, trebuie să câștige sunt elevii”, a declarat Lucrețiu Bârliba, decan al Facultății de Istorie.
Aurelian Bălăiță, rectorul Universității de Arte „George Enescu” din Iași, susține că disciplina Arte ar trebui să fie obligatorie în clasele a IX-a și a X-a, incluzând educația muzicală, vizuală și teatrală.
„Agreăm și susținem introducerea pentru clasele a IX-a și a X-a, în trunchiul comun de discipline obligatorii, disciplina Arte. Propunem în consens cu toate universitățile de arte și universitățile care au programe universitare de arte, propunem ca în disciplinele arte să fie inclusă și educația teatrală, la fel cu educația muzicală și educația vizuală. Eu cred că o să fie luate în seamă propunerile care s-au făcut și probabil că nu toate vor fi puse din nou în dezbatere, dar mare parte din ele vor fi”, a declarat Aurelian Bălăiță, rectorul Universității de Arte „George Enescu” din Iași.
Violeta Amariei, președintele Alianței Sindicale „Gheorghe Asachi” Iași, acuză lipsa de transparență a Ministerului.
„Lângă aceste planuri-cadru pe care ei le-au întocmit în secret, fără să știm, ne-am trezit cu ele pe piață fără să știm despre ele, cine a lucrat, cum a lucrat, noi am aflat ulterior, și asta s-a spus, pentru că un parlamentar a cerut nominalizarea acelor comisii, altfel nu aveam de unde să știm, iar pe lângă, eu am spus-o și acolo, o spun și acum, și o voi spune întotdeauna, pe lângă aceste planuri, lângă ele trebuie să avem și conținuturile, manualele, să avem infrastructură, să avem resursă umană și finanțare. Atât timp cât educația este finanțată, întotdeauna puțin și nu la cât ar trebui, nu zic în exces, ci cât ar trebui, atunci, din punctul meu de vedere, reforma va rămâne pe hârtie sau, la un moment dat, va rămâne un eșec”, a declarat Violeta Amariei, președintele Alianței Sindicale „Gheorghe Asachi” Iași.
Va asculta Ministerul propunerile profesorilor?
După dezbaterea de la Iași, profesorii rămân sceptici în privința schimbărilor promise de Minister. Deși oficialii au declarat că sunt deschiși la dialog, rămâne de văzut câte dintre aceste propuneri vor fi realmente implementate. Urmează ca în perioada următoare să fie anunțate ajustări ale planurilor-cadru, însă cadrele didactice și reprezentanții elevilor așteaptă mai mult decât simple modificări formale: o reformă reală, care să nu afecteze calitatea educației.
Profesorii subliniază că, deși Ministerul Educației s-a arătat deschis la discuții, dezbaterile nu au fost suficient de profunde, iar timpul acordat acestora a fost insuficient pentru a analiza în detaliu impactul schimbărilor.
Camelia Gavrilă, director al Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași, consideră că procesul consultativ ar fi trebuit să fie mai amplu și să includă o prezență activă a ministrului.
„Am avut senzația că a existat seriozitate și receptivitate din partea echipei, dar lipsesc două lucruri, mai multă profunzime și mai mult timp acordat acestor dezbateri care să nu fie doar o adunare formală de informații sau preluare de materiale care prezintă puncte de vedere. Dezbaterile puteau fi făcute mai pe așezate într-un timp mai adecvat și probabil că ar fi fost mai frumos ca să fie și prezența ministrului la acestea, pentru că patru dezbateri în patru colțuri de țară nu era atât de dificil să permită și un program ministerial cu prezența la nivelul respectiv. Cred că se vor schimba lucruri în urma acestor dezbateri, deja au fost niște semnale date. Ce mi-aș dori e să fie atenți la toate punctele care au fost semnalate”, a declarat Camelia Gavrilă, director al Colegiului Național „Costache Negruzzi” Iași.
La rândul său, Violeta Amariei, președintele Alianței Sindicale „Gheorghe Asachi” Iași, critică lipsa unei testări prealabile a reformei și avertizează că modificările riscă să fie implementate fără o analiză temeinică.
„Discuții multe și fapte puține. Din punctul meu de vedere, dezbaterea a fost bifată, a avut loc, o să vedem rezultatele. Păcat că nu vor să înțeleagă că, atunci când vrei să faci o reformă, ar trebui o simulare pe un grup, să vedem care sunt rezultatele, după care să aplicăm la nivel național. Pentru că, să nu uităm un lucru, noi, această reformă, o aplicăm în școli, cu elevi, cu generații care poate nu o să ne dăm seama acum despre ce se va întâmpla, dar peste câțiva ani, vom vedea dacă reforma a fost viabilă sau nu. Ar fi păcat ca elevii noștri să fie niște cobai, să fie niște persoane pentru care noi încercăm să facem reforma, dar nu foarte bine aprofundată și gândită. Este bine, trebuie să faci o reformă, trebuie să schimbi, dar nu în aceste condiții. Nu trebuie să ne jucăm cu reformele”, a declarat Violeta Amariei, președintele Alianței Sindicale „Gheorghe Asachi” Iași”.
Astfel, profesorii atrag atenția că schimbările din educație trebuie implementate cu responsabilitate, după o analiză riguroasă și cu implicarea reală a celor din sistem, pentru a evita efecte negative asupra viitoarelor generații de elevi.
Rămâne de văzut în ce măsură Ministerul Educației va ține cont de propunerile privind noile planuri-cadru din dezbaterea de la Iași.
Fara religie in scoala!