Un proiect de lege, prin care se propune ca achizițiile de lucrări publice să poate fi făcute fără licitație, dacă se încadrează într-un anumit prag, a fost propus de 137 de parlamentari. Principalele modificări propuse sunt legate de creșterea pragului la care se pot demara proiecte cu achiziție directă. Propunerea legislativă vizează simplificarea procesului birocratic și a fost susținut de mai mulți deputați ieșeni. Modificarea legii va duce la simplificarea procedurilor birocratice legate de investițiile publice.
Patru aleși ieșeni au semnat proiectul de lege prin care achizițiile publice vor putea fi simplificate. Vasile Cîtea și Silviu Macovei, de la PSD, și Alexandru Muraru și Sorin Năcuță, de la PNL, sunt cei care susțin acest proiect de lege prin care se evită reluarea tuturor demersurilor birocratice, în anumite situații.
Propunerea legislativă ce înlesnește dezvoltarea din mediul rural
Propunerea legislativă de modificare a legii achizițiilor publice prevede ca acestea să poată fi făcute fără licitație dacă se încadrează în pragul de 5 milioane de lei. Astfel, s-ar înlesni accesul la dezvoltare rapidă a proiectelor din mediul rural.
În plus, prin modificarea pragului la care un contractant este obligat să organizeze o licitație deschisă se evită blocajele birocratice, care de cele mai multe ori durează mai mult de 2 ani, în cazul acestui demers.
Prin achiziția directă de bunuri și servicii, contractorii pot demara proiectul și dacă este prezent un singur prestator de servicii.
”Inițiativa, în sine, este una bună, fiindcă are rolul de a facilita absorbția fondurilor PNRR și de a simplifica procedurile birocratice legate de investițiile publice. Atribuirea directă nu este singura procedură de atribuire: mai sunt licitația deschisă, licitația restrânsă, negocierea competitivă, dialogul competitiv, parteneriatul pentru inovare, negocierea fără publicare prealabilă a unui anunț, concursul de soluții, procedura simplificată și procedura de atribuire specifică serviciilor sociale și a altor servicii specifice. Fiecare dintre aceste modalități de atribuire are un set de reguli specifice ce trebuie urmat, iar alegerea uneia dintre acestea aparține Autorității Contractante, care o stabilește în funcție de obiectul procedurii și de nevoile sale. Cea mai comună modalitate de atribuire este licitația deschisă, însă licitația deschisă este cea mai contestată, uneori investițiile fiind blocate și 2 ani”, susține deputatul PSD, Silviu Macovei.
Și deputatul PSD, Vasile Câtea, este de părere că prin acest proiect de modificare a legii achizițiilor publice se va produce deblocarea licitațiilor publice, mai ales pentru primăriile din zona rurală.
”Licitația deschisă este cea mai comună modalitate de atribuire, însă așa se poate ajunge la blocaje pe ani de zile. Prin creșterea pragului achizițiilor publice, care pot fi făcute fără licitație, se va produce o deblocare a proiectelor. În plus, primăriile nu vor fi nevoite să o ia de la capăt cu procedura de achiziție dacă ofertantul de pe primul loc nu se mai încadrează sau nu demarează contractul conform cerințelor. Oferta va putea fi preluată de ofertantul de pe locul II sau III”, menționează Vasile Cîtea.
Mână de ajutor dată pentru înlesnirea investițiilor făcute de primăriile din mediul rural
Pragurile financiare care sunt propuse pentru modificare sunt de la 135.060 de lei, la 500.000 de lei, pentru achiziția directă de bunuri și servicii. În cazul achizițiilor directe de lucrări, pragul financiar crește de la 450.200 de lei la 5.000.000 de lei.
Aceste modificări vor fi benefice, cu precădere, proiectelor din mediul rural, unde reabilitările grădinițelor, școlilor, străzilor și amenajările rețelelor de gaz și apă se încadrează, de cele mai multe ori, sub limita maximă propusă în proiectul de modificare a legii.
”Plafoanele de achiziții sunt depășite, sunt destule comune care au blocate programele de achiziții pentru că s-au mărit prețurile. La carburant aproape că s-a dublat prețul în ultimele 6 luni, planul de achiziție s-a făcut pe tarifele vechi, acum acesta nu se mai încadrează la achiziție directă, conform tarifelor noi. Sunt primării care nu au făcut achiziția de carburanți nici în momentul actual, pentru că au trebuit să schimbe procedura de achiziție pe licitație electronică, care durează și este greoaie. De asemenea poate fi contestată. La lucrări plafoanele erau foarte mici, în ultimii doi ani prețurile la materiale de construcții și materialele folosite în reparații și întreținere au crescut foarte mult. Această inițiativă legislativă nici nu a intrat pe circuitul parlamentar; a fost doar înregistrată la biroul permanent. Urmează să fie înregistrată ca inițiativă și să parcurgă dezbaterea în comisii, unde, cei mai avizați, vor putea modifica limita plafoanelor de achiziții directe”, declară deputatul PNL, Sorin Năcuță.
Cât privește contestațiile venite din partea USR și AUR, deputatul Sorin Năcuță precizează că reprezentanții celor două partide nu își doresc deblocarea proiectelor importante sau a achizițiilor făcute de către unitățile administrativ-teritoriale.
„Pe acest subiect, cei de la USR și AUR au declarat că se pregătește un mare jaf. Cei care nu cunosc problemele administrației comunelor și orașelor din România fac acuzații nefondate. E o inițiativă care vine în urma solicitărilor primite de la primării și administrațiile locale, care sunt blocate în unele proiecte sau achiziții importante pentru funcționarea administrativă”, adaugă Sorin Năcuță.
Propunerea legislativă ce înlesnește procedurile birocratice la nivel administrativ este încă în proces de dezvoltare și poate suferi modificări în urma comisiilor care urmează să revizuiască prevederile incluse în proiect.