O propunere pentru un nou traseu pe ruta municipiul Iași – sat Vișan, comuna Bârnova, a fost făcută recent. Propunerea cuprinde și localitatea Hlincea, din comuna Ciurea, traseul urmând a deservi locuitorii din zona metropolitană. Propunerea a fost făcută de un secretar de stat de la Ministerul Transporturilor
Ieșenii din zona metropolitană ar putea avea parte de un nou traseu de transport. Traseul cuprinde ruta Podu Roș – zona Vișan, din comuna Bârnova, și a fost inițiată de un secretar de stat din Ministerul Transporturilor (MT).
Adrian Covăsnianu, secretar de stat în MT, a arătat că locuitorii din jurul Iașului ar putea beneficia de o astfel de rută de transport, care ar putea fi luată în calcul ca un traseu alternativ pentru cei din jurul orașului. Propunerea cuprinde realizarea unui traseu circular pe relația Podu Roș – Nicolina / Selgros – Hlincea – Vișan – Granit – Podu Roș și Podu Roș – Granit – Vișan – Hlincea – Nicolina – Podu Roș.
Traseu pe ruta Iași – Vișan, pentru locuitorii din jurul orașului
Adrian Covăsnianu susține că acest traseu poate deservi zonele Vișan și Hlincea, unde transportul de persoane ajunge destul de greu.
„Pe principiul tramvaielor 1 și 13, consider că a transporta alternativ are avantajul că autobuzele / minibusurile vor deservi optim atât zona Vișan și Hlincea, dar vor permite și accesul și tranzitul dinspre cele două «coloane vertebrale» ale Iașului. Este vorba despre zona sudică, respectiv șoseaua Nicolina și bulevardul Socola / șoseaua Bucium. Se poate testa acest sistem inițial cu un număr limitat de curse. După câteva luni, cred că frecvența va crește”, a spus Adrian Covăsnianu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Protocol între primăriile din zona metropolitană
Secretarul de stat a arătat și că primăriile din jurul Iașului pot stabili un proiect pentru transportul public alternativ în astfel de zone.
„Primăria Iași, Primăria Bârnova și cea din Ciurea pot stabili un protocol și realiza o politică de stimulare a folosirii sistemului de transport public prin premierea / oferirea de vouchere celor care uzitează în mod frecvent, făcând dovada unui abonament lunar pe cursa 149 Iași – Vișan”, a mai spus secretarul de stat.
Acest traseu alternativ poate duce la deservirea zonelor Vișan și Hlincea, dar și la degrevarea șoselei Nicolina și a șoselei Bucium, prin transportul public propus. Recent, acesta a propus și un traseu pentru trenul metropolitan.
Probleme pentru noul traseu Iași – Vișan din zona metropolitană
Adrian Covăsnianu a susținut și faptul că materializarea cursei Iași – Vișan va duce la descurajarea folosirii mașinilor personale. Se poate ajunge și la reducerea amprentei de carbon și, implicit, a emisiilor și a pulberilor în suspensie de tip PM 10 și PM 2.5. Secretarul de stat a evidențiat, însă, și o serie de probleme.
„Este necesară asigurarea unui minim de 7 metri pentru platforma carosabilă, investiții / modernizarea unor drumuri prin asfaltare din zona Vișan, dar și asigurarea resurselor necesare pentru materializarea și semnalizarea corespunzătoare a stațiilor de transport public”, a mai susținut Adrian Covăsnianu.
Acesta a mai menționat și faptul că este nevoie de o cooperare la nivel metropolitan, între autoritățile din Iași, Bârnova și Ciurea, dar și accesarea de fonduri europene / naționale pe componenta Mobilitate / Transport / Mediu.