Proiectul TeSTED este coordonat de către USLIP Iași și va fi implementat între anii 2022-2025. Prin intermediul acestuia se dorește diminuarea abandonului școlar, având în vedere că sistemul din România este la pământ. Inspectorul școlar general al ISJ Iași, Luciana Antoci, menționează că abandonul școlar este o problemă care începe din educația primită în familie, dar este și o problemă a școlii
Joi, 8 decembrie 2022, a fost lansat proiectul derulat sub coordonarea Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (USLIP) Iași, numit TeSTED. Partenerii acestui proiect sunt din Grecia, Germania, Austria și Bulgaria. Ei au experiențe foarte bogate în astfel de programe.
Tema proiectului este una generoasă și de actualitate. Aceasta se axează pe o problemă din actualitate și anume diminuarea abandonului școlar prin utilizarea unor instrumente moderne și inovative. Din nefericire, tot mai mulți elevi renunță la școală, astfel sistemul educațional din România nu este nici pe departe performant.
Prin proiectul TeSTED se dorește diminuarea abandonului școlar
În cadrul evenimentului de lansare a proiectului TesTED, președintele USLIP Iași, Laviniu Lăcustă, a spus că acest proiect are la bază diminuarea abandonului școlar. Din păcate, rata de părăsire timpurie a școlii crește de la o zi la alta.
„Tema este una generoasă și de actualitate. Este vorba despre reducerea abandonului școlar și strategiile cu privire la reducerea abandonul școlar, în special în mediul profesional. Tema este de actualitate pentru că știm foarte bine că România este pe un loc fruntaș în ceea ce privește abandonul școlar. Cred că avem un procent de aproximativ 20%. Partenerii sunt relevanți și au experiențe foarte bogate în astfel de proiecte. Ei ne vor ajuta să elaborăm acele instrumente, acele arii curriculare pe care le dorim adaptate la problemele noastre”, declară Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași.
Sistemul de educație din România nu este performant, așadar este nevoie de un astfel de proiect ce se desfășoară la nivel european. Fenomenul abandonului școlar este unul extrem de complex, iar în mod surprinzător poate pentru unele persoane, cauzele care conduc la abandonul școlar situate pe primele poziții ale ierarhiei, nu țin întotdeauna de școală, ci și de educația primită în familie.
Luciana Antoci: „Am cunoscut cazul unor părinți ai elevilor din școlile rurale care sunt analfabeți”
Insepctorul școlar general al ISJ Iași, Luciana Antoci, menționează în cadrul evenimentului că, abandonul școlar este o problemă și din educația primită încă din familie, dar bineînțeles că este o problemă și a școlii deoarece nu există consilieri școlari care să asigure medierea între familie și școală. Problemele legate de eșecul școlar nu sunt gestionate corespunzător și astfel, conduc la retragerea copilului de la școală.
„Așa cum a anticipat domnul Lăcustă că suntem pe locuri rușinoase în ierarhiile europene, este certificat faptul că da, din perspectiva abandonul școlar, din nefericire, sistemul de educație, nu este nici pe departe unul performant.
„Am cunoscut cazul unor persoane, părinți ai elevilor din școlile rurale care sunt analfabeți. Învățătorul, profesorul, dirigintele trimite o scrisoare către părinte, iar acesta nu este capabil să o citească, el însuși nu știe să o citească. Nu uitați că acești oameni sunt cei care votează”, spune Luciana Antoci, inspector general al ISJ Iași.
Proiectul TeSTED va fi implementat între anii 2022-2025. Se dorește diminuarea abandonului școlar cu ajutorul partenerilor din patru alte țări care prin instrumente și arii curriculare vor reuși să facă elevii Să aibă o educație de calitate.