În România, și la Școala Gimnazială „Ion Neculce” din Municipiul Iași, va fi implementat un proiect educațional revoluționar.
Ministerul Educației a aprobat funcționarea, începând cu anul școlar 2021 – 2022, a șase școli-pilot, potrivit principiilor de reformă a sistemului de învățământ incluse în proiectul „România Educată”. Aici se vor pilota modele de predare-învățare în sistem blended learning, cu predare alternativă cu prezență fizica și on-line, la intervale periodice, și modele noi de evaluare narativă, în locul celei bazate pe calificative, care să reducă presiunea evaluării asupra elevilor, în special în ciclul primar
Ministerul Educației Naționale (MEN) a aprobat funcționarea, începând cu anul școlar 2021-2022, a șase școli-pilot, potrivit principiilor de reformă a sistemului de învățământ incluse în proiectul „România Educată”. Astfel, în cele șase școli-pilot, elevii și profesorii vor avea parte de un proces de predare-învățare-evaluare mai apropiat de dorințele și nevoile fiecărei comunități și mai apropiat de cerințele și exigențele unui învățământ modern, de secol XXI, centrat în mod real pe elev. În România, și la Școala Gimnazială „Ion Neculce” din Municipiul Iași, va fi implementat acest proiect educațional revoluționar.
Modele curriculare și planuri-cadru, care să fie adaptate de către școli, în funcție de nevoile comunității și de resursele umane și materiale existente
Componenta cea mai importantă avută în vedere, în cadrul pilotărilor, este transformarea curriculară, adică modele curriculare și planuri-cadru care să fie adaptate de către școli în funcție de nevoile comunității și de resursele umane și materiale existente, care să permită proiectarea pe arii de învățare, nu pe discipline, și să se concentreze în mod real pe dezvoltarea unor competențe relevante, dar cu respectarea strictă a obiectivelor curriculare specifice fiecărui ciclu și a competențelor din profilurile de formare ale absolventului. Se vor pilota modele de predare-învățare în sistem blended-learning, cu predare alternativă cu prezență fizică și on-line, la intervale periodice, și modele noi de evaluare narativă în locul celei bazate pe calificative, care să reducă presiunea evaluării asupra elevilor, în special în ciclul primar.
Se va pilota înlocuirea tezelor semestriale cu un portofoliu semestrial al elevului
De asemenea, se va pilota înlocuirea tezelor semestriale cu un portofoliu semestrial al elevului, construit pe baza unor criterii clare de evaluare prezentate fiecărui elev la începutul semestrului, acțiune prin care se urmărește evaluarea reală a progresului pe durata unui semestru, pornind de la competențe evaluate inițial și la final. La nivel liceal, se va pilota reorganizarea materiei din trunchiul comun la clasa a XII-a astfel încât, în semestrul al doilea, să permită elevilor să se concentreze pe materiile care sunt de interes pentru examenele de Bacalaureat și de admitere la facultate, facilitând astfel dreptul elevului de a alege anumite discipline, drept ce poate fi extins ulterior la nivelul întregului ciclu liceal.
Pilotarea va fi monitorizată continuu de către Direcția Generală „România Educată”
Prin acest pas, oficialii Ministerului Educației susțin că se marchează începutul unei reforme profunde în domeniul educației din România.
„Pilotarea va fi monitorizată continuu de către Direcția Generală , iar modelele care se dovedesc de succes vor fi propuse spre scalare la nivel național, după eventuale adaptări suplimentare. De asemenea, programul de pilotare va continua și în anii următori, pentru a permite o evoluție continuă a sistemului de învățământ, care să reflecte evoluția rapidă a societății în care trăim. Pentru a sprijini acest proces, în Planul Național de Redresare și Reziliență, este prevăzută finanțarea a 60 de școli-pilot în următorii ani, finanțare care să permită inclusiv pilotarea unor modele noi de management al resurselor umane”, arată cei de la Ministerul Educației.