Programul Rabla 2024 începe pe 19 martie. Românii pot primi o sumă consistentă atunci când achiziționează o mașină complet electrică, indiferent dacă au o mașină veche de casat. Iată cât a ajuns să fie prima de casare.
Programul Rabla 2024 începe pe 19 martie
Programul Rabla 2024 va debuta pe 19 martie, prima de casare fiind majorată la 120.000 de lei pentru maşinile electrice.
Suma de 120.000 de lei reprezintă cea mai mare primă de casare posibilă, însă este valabilă doar pentru instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale.
Bugetul programului Rabla Clasic a scăzut de la 560 de milioane de lei în anul 2023 la 300 de milioane de lei în anul 2024. Ministrul Mediului Mircea Fechet explica la sfârșitul lunii februarie că practic mută fondurile de la Rabla Clasic la Rabla Plus. Însă și la programul Rabla Plus a fost tăiat la jumătate ecobonusul oferit de stat persoanelor fizice pentru cumpărarea unei maşini electrice. Acum statul oferă doar 5.000 de euro, faţă de 10.000 în 2023.
Totodată, Ministerul a propus în 2024 plafonarea prețului de achiziție pentru maşinile electrice la echivalentul în lei a 70.000 de euro (TVA inclus), faţă de 75.000 de euro în 2023.
La ce trebuie să fie atenți proprietarii de mașini
Preşedintele AFM a anunţat la Târgovişte că Programul Rabla 2024 va debuta pe 19 martie, prima de casare fiind majorată la 120.000 de lei pentru maşinile electrice.
,,Fac un anunţ în premieră la Târgovişte astăzi, pe data de 19 va demara Programul Rabla, Rabla Clasic şi Rabla Local. Pentru toţi cei care sunteţi interesaţi, mai ales pentru unităţile administrativ-teritoriale, ştiţi că am majorat prima de casare la 120.000 de lei, dacă doriţi să vă achiziţionaţi o maşină pur electrică şi nu aveţi obligativitatea de a casa o maşină veche.”, a spus Laurenţiu Neculaescu.
Începutul anului 2024 a venit cu schimbări majore pentru șoferii din România. Recent, au fost anunțate și schimbări în regimul taxelor de drum. Documentul face distincție între „vehicule ușoare” și „vehicule grele”, fapt care se va reflecta în modul în care va fi taxată circulația lor pe drumurile publice. Autoturismele și alte vehicule ușoare vor plăti și pentru gradul de poluare, iar vehiculele grele – ,,la kilometru.”
O altă modificare pentru șoferi vizează perioada de valabilitate a permisului de conducere. Valabilitatea permisului de conducere ar putea fi prelungită până la 15 ani, în loc de 10, cum este în prezent. Schimbarea nu este valabilă pentru cei cu vârsta de peste 70 de ani. Aceștia vor fi obligați să-și reînoiască permisele o dată la 5 sau chiar la 2 ani. Vechea rovinietă se va aplica numai vehiculelor ușoare, de până la 3,5 tone. Pentru vehiculele grele se va introduce un nou concept. Șoferii vor plăti în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare a acesteia și durata de folosire a drumurilor publice.
De asemenea, o nouă schimbare din Codul Rutier îi avertizează pe șoferi că pot primi amenzi usturătoare dacă nu au în mașina personală un kit de siguranță. Kitul de siguranță care nu trebuie să lipsească din mașină conține o trusă medicală auto, vestă reflectorizantă, triunghi reflectorizante și stingător auto. Oricare șofer oprit în trafic fără aceste elemente riscă să primească 4 sau 5 puncte de amendă, ceea ce se traduce printr-o sancțiune cuprinsă între 660 și 825 de lei.